Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?

Upplevde inte kritik från någon, tror i många fall att folk är nyfikna, kanske frågar klumpigt och så har mamman tagit jätteilla vid sig.

Jag tror känslan av att "vara dålig"ofta  ligger hos mamman själv men inte alla gånger hos omgivningen, själv hade jag inte vett att ha ett dugg dåligt samvete för att jag inte ammade min minsta mer än 6-8 veckor då alternativet varit att låta henne svälta ihjäl. Men jag vet också att det finns många själva som tar på sig skulden för att ammningen inte fungerade eller de mådde dåligt.  

• Litet My
    camillas1985 skrev 2012-05-23 21:52:17 följande:
    Men det som är jätte bra med flaska tycker jag är att man har full koll på hur mycket barnet äter så man vet att den faktiskt får i sig tillräckligt och speciellt nu på sommaren är det ju bra att veta.

Fast du, det märker man när man ammar också, inte exakt på mililitern men absolut om barnet fått tillräckligt iaf när man "fått kläm" på ammningen.
  • Litet My
    Morcheeba skrev 2012-05-23 22:03:38 följande:
    Jag helammade i två månader, delammade sex månader och jag var aldrig säker på att dottern fått i sig tillräckligt. Jag var alltid orolig att hon fick i sig för lite, speciellt eftersom hon var väldigt smal. När hon började äta flaska var det så skönt att veta att hon fick i sig tillräckligt. Så för mig gjorde det jättestor skillnad. 

Inte?

Jag märkte stor skillnad på första barnet som tydligt visade att han var mätt och nöjd jämfört med min lilla där mjölken hastigt försvann, hon var aldrig nöjd eller kändes mätt och oroon fanns där hela tiden "undrar om hon är mätt", när det sedan visade sig att hon inte gick upp som hon skulle så visade det att jag hade haft rätt, men med min stora där ammningen funkade toppen och allting "flöt på" fanns aldrig en tanke på att han inte fått tillräckligt i sig. 
  • Litet My
    Litet My skrev 2012-05-23 22:06:35 följande:

Inte?

Jag märkte stor skillnad på första barnet som tydligt visade att han var mätt och nöjd jämfört med min lilla där mjölken hastigt försvann, hon var aldrig nöjd eller kändes mätt och oroon fanns där hela tiden "undrar om hon är mätt", när det sedan visade sig att hon inte gick upp som hon skulle så visade det att jag hade haft rätt, men med min stora där ammningen funkade toppen och allting "flöt på" fanns aldrig en tanke på att han inte fått tillräckligt i sig. 

Tillägger: Fast det var nog runt 3-4 månader ammningen började kännas som en trygg rutin med äldsta och jag kände honom lite bättre.
Svar på tråden Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?