• EbbaLovisa

Spyr upp allt i v 16. Normalt?

Jag är idag i v 16 (15+1) och gravid med första barnet och har enda fram till vecka 13 mått bra, inte känt av graviditeten speciellt mycket mer än eventuellt lite magvärk. De senaste två veckorna har jag spytt litegrann under förmiddagarna vilket är ganska vanligt kan jag tro, men de senaste två dagarna + idag har ingenting jag ätit fått stanna kvar i magen oavsett vilken tid på dygnet det är nu.

Det kvittar om jag äter en hel portion, ett äpple, två godisbitar, en isglass eller ett hederligt halvt glas vatten. INGET stannar kvar! Detta gör att jag är oförmögen att jobba, fick bara för en stund sedan gå hem från jobbet för att jag spydde hos en kund.. är detta helt normalt även i v 15/16?

• Svar på tråden Spyr upp allt i v 16. Normalt?
  • MizzTez

Jag kräktes i 7 månader med första och i 9 månader med andra, kunde vara när som på dygnet och vissa dagar kunde jag inte få ner nått alls.
    Tycker du ska ta kontakt med läkare, jag kunde äta åksjuke-piller när jag hade det som värst och det hjälpte en massa för mig men det är bästa att kolla med läkare innan.

• seandra82

ja det är normalt under graviditeten andra mår jättebra , andra spyr knappt ngt, vissa bara lite, andra spyr hela tiden . det kommer försvinna snart är lite fler gånger på dagen . kolla bara så du inte blir uttorkad el om det e havandeskapsförgiftning kolla ganska snart om du inte kan behålla maten fler dagar 

• EbbaLovisa
    MizzTez skrev 2012-05-23 08:25:40 följande:
    Jag kräktes i 7 månader med första och i 9 månader med andra, kunde vara när som på dygnet och vissa dagar kunde jag inte få ner nått alls.
    Tycker du ska ta kontakt med läkare, jag kunde äta åksjuke-piller när jag hade det som värst och det hjälpte en massa för mig men det är bästa att kolla med läkare innan.
    Okej, ja jag väntar på att MVC ska ringa upp. Har bara tyckt de va konstigt att de kom nu, och inte innan..
  • EbbaLovisa
    seandra82 skrev 2012-05-23 08:25:50 följande:
    ja det är normalt under graviditeten andra mår jättebra , andra spyr knappt ngt, vissa bara lite, andra spyr hela tiden . det kommer försvinna snart är lite fler gånger på dagen . kolla bara så du inte blir uttorkad el om det e havandeskapsförgiftning kolla ganska snart om du inte kan behålla maten fler dagar 
    Oh okej.. Jag kan inte så mycket om havandeskapsförgiftning så vet inte om de kan "gå vidare" i släktet men min mamma hade det så får nog kolla upp de. Väntar somsagt på samtal från mvc nu. Tack!
  • Bamsing10

Jag har spytt på morgonen hela graviditeten från det att jag fick veta det (v9-10) och nu är jag i vecka 22. I början fram till vecka 17 någonting var det verkligen varje dag, kunde även vissa dagar bli så som du skriver att man spyr upp allt hela dagen! Jag tror ingenting i en graviditet är onormalt alla ser ju olika ut. Ta en postafen på kvällen innan du går oh lägger dig, det började jag med i vecka 18 eller något (var för feg för att testa innan ville prata med min bm först så att jag verkligen fick ta det ) och dagen efter spydde jag ingenting! Nu skuta jag med postafen för två veckor sedan och har nu börjat spy igen så får nog börja med det igen :P

• darling76

Jag är i v 17 och har tom nu spytt 8- 10 ggr/ dag, så jag har blod i ögonvitorna av trycket....Provade alla receptfria mediciner utan framgång. Var hos läkare förra veckan och tog prover mm, som tur var hade jag inte närings/ vätskebrist utan har uppenbarligen fått behålla något av maten. Har inte heller gått ner i vikt, vilket är bra. Fick medicin utskrivet, lergigan comp & lergigan. Nu spyr jag ca 2-3 ggr/ dag istället. Nackdelen är att jag blir väldigt trött, yr och orkeslös av pillren. Men det hjälper. Är nu sjukskriven i en månad. Gå iväg och få hjälp! Detta är mitt fjärde barn och jag mådde toppen med de andra.... Lycka till!

• madeleinesophie

Jag har spytt tills nu, är i vecka 21!!! NU verka det har avtagit! Jag hoppas, för de har varit ett helvete!! :(

• Furstinna

Jag spydde nästan hela graviditeten, rasa i vikt första månaderna. Till slut fick jag leva på cola och chokladbollar :D

• Lexis

Jag är i v 16 och har mått ganska illa från ca v 6-7 men klarat av det utan att kräkas tack vare Postafen och småätande. Från v 12-13 nånting har jag inte behövt småäta hela tiden men jag fortsatte med Postafen. Idag kräktes jag för första gången! Tycker det är jätteskumt om det ska komma nu! Följer ju ingen handbok alls, nu ska spökveckorna vara och jag ska må bra... Men jag antar att det är normalt, det mesta verkar ju vara det... 

• Längtar

När jag väntade sonen kräkte jag till vecka 25,gick ner 2 kg de första månaderna

• minola

Jag mådde också toppenbra fram till v 12, sen började jag kräkas upp ALLT jag fick i mig i princip fram till vecka 17. Vissa dagar var lite bättre än andra, då kunde jag få ner typ frukost eller så.
    Det är helt normalt, be om Lergigan och se om det hjälper lite. Det är först när du inte kan behålla något, alltså inte ens lite vatten i flera dagar som du ska oroa dig och då får man oftast dropp på sjukhus. Men det är inte så vanligt att man inte ens kan behålla lite vätska under en hel dag.

Havandeskapsförgiftning är VÄLDIGT ovanligt så tidigt i graviditeten så det ska du verkligen inte börja oroa dig för just nu.

Ett tips är att äta det som funkar, oavsett vad det är. Glass, cola, hallon, vitt bröd, vad som än funkar för dig, hur onyttigt det än är, ät det.
    När du märker att du har en lite bättre stund, passa på att ät lite då. Ät små portioner för att inte magen ska bli chockad.
    Drick så mycket du kan, gärna söta drycker om det går. Inga lightprodukter!

Och tja, är det så illa att du inte kan behålla en hel måltid på en dag, se till att bli sjukskriven en vecka eller två (det kan man utan problem bli) och vila upp dig.

Svar på tråden Spyr upp allt i v 16. Normalt?