• Ravenna

Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!

PÅ gott och ont så måste man behandla två människor som bor ihop i ett samboförhållande som en familj. Håll med om att det vore fullkomligt orimligt att vi skulle betala ut en massa bidrag till en familj med två personer där en tjänar 100 000 kr i månaden och den andra tjänar 0 kr. Då har ju familjen så att de klarar sig. Likaså har i så att ni klarar er.

Är man en familj så är man, och det finns både fördelar och nackdelar. Att flytta ihop ÄR en form av ekonomisk överenskommelse, oavsett om man har skrivit något mellan sig eller inte. Det är något som man måste informera sig om innan man flyttar ihop.

Om din sambo ser ut att bli långtidsarbetslös så tycker jag att det är en bättre lösning att ni separerar så att han får stå på egna ben och klarar sig på soc.

• Ravenna
    Tramsa skrev 2012-05-23 09:04:38 följande:
    Ja, jag försvara inte systemet på något vis. Jag anser att myndiga människor borde betraktas som ekonomiskt fristående enheter tills de genom skriftliga avtal (eller äktenskap då eventuellt, fast jag tycker det är en smula förlegat också fast jag är gift och allt) kommer överens om annat. Helt oavsett om de lever själva eller med sju andra personer. Naturligtvis är det  skitjobbigt att försörja en annan människa helt och hållet och själv riskera ekonomiskt ruin på köpet. 

Jag bara försökte förklara hur lagstiftningen ser på saken, och varför det är så.  
    Man är inte ekonomiskt fristående enheter om man delar bostad, elräkning, matkonto mm. Om man flyttar ihop så anser jag att man har tagit steget till att bli icke ekonomiskt fristående.
  • Ravenna
    sextiotalist skrev 2012-05-23 09:10:40 följande:
    Det kan man absolut vara. Om man är två vänner som gör exakt samma sak, så anses man vara två ekonomiska enheter, men inte om man ligger med varandra.

Det finns bara vid ett tillfälle då man aktivt blir en ekonomisk enhet, det är när man gifter sig.  
    JO, men nu är det ju inte två kompisar, utan det handlar om människor som lever under äktenskapliga former.

Jag anser att det inte ska vara en ekonomisk nackdel att gifta sig. Självfallet ska samma sak gällande försörjningsansvar gälla för både sambos och gifta. Det vore fullkomligt orimligt om man gjorde det till en ekonomisk nackdel att gifta sig - vilket det skulle bli om man fick försörjningsansvar genom att gifta sig.

Försörjningsansvar uppstår när man lever tillsammans under äktenskapliga former - dvs samboskap. Och det är helt rätt.
  • Ravenna
    Tramsa skrev 2012-05-23 09:10:54 följande:
    Inte idag nej. Lagstiftaren anser samma sak som du .
    Man var det innan sambolagen dock. Då krävdes det äktenskap för att man skulle betraktas som en ekonomisk enhet.
    Mmmm, men sedan slutade ju folk att gifta sig i samband med att de bildade familj.
  • Ravenna
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 09:13:35 följande:
    Han är alltså redan långtidsaretslös. jag har redan försörjt honom 1 år utan att han får in pengar. Och jag skulle gladeligen hjälpa till OM jag skulle haft pengar till det.
    Men nu är sparkontot rensat och pengarna räcker inte till längre. Skulle jag haft en månadslön på 100000 som någon sa skulle jag inte klaga en sekund eftersom att jag då utan problem skulle kunna försörja honom.
    Men det irriterar mig ändå att jag skall få skulder på grund av att min sambo inte har inkomst.
    Jag vill inte direkt skicka ut honom på gatan heller, men det börjar gå såpass långt i förhållandet när det aldrig finns pengar att jag snart skiter i vad jag egentligen vill och tänker bara ekonomiskt istället.

Jag tycke rhelt enkelt att de ändå borde se på helheten och se på respektives utgifter också. Bilen behövs ju som sagt för att kunna jobba heltid
    Visst, men lån och amorteringar tycker inte jag ska ingå i helheten. Visst behöver du en bil, men jag tycker nog att man ska kunna få ihop bil och boende på 15 000 kr + barnbidrag mm (?).

Sedan tycker jag också att din sambo borde ta tag i sin situation. Det finns egentligen ingen anledning att gå arbetslös så länge om man inte har någon a-kassa. Då måste man ta vilket skitjobb som helst - och skitjobb finns det. Kanske måste han veckopendla eller liknande ett tag.

Du gör själv valet att dela hushåll med någon som varken har jobb eller rätt till a-kassa. Ni skulle få det bättre om ni flyttade isär, så enkelt är det. Ibland kan det vara den bästa lösningen, och det tycker jag på gott och ont är en nödvändighet.
  • Ravenna
    Tramsa skrev 2012-05-23 09:21:03 följande:
    Precis. Och som jag skrev  i mitt första inlägg är ju sambolagstiftningen ett försök att anpassa lagstiftningen till de då nya tiderna. Jag personligen anser att utvecklingen har sprungit ifrån den tiden dock då familjen var basen för samhället och har uppfattningen att det bör vara den myndiga individen. 
    Jag håller verkligen inte med. Jag anser att familjen är viktigare än någonsin och att den här individualiseringssynen med att se det som något negativt att bilda familj och ta ansvar för varandra är både destruktiv och trist.

Jag ser det som väldigt positivt att människor bildar familjer och samarbetar med varandra kring vardagen, och att man täcker upp för varandra under perioder när man har olika arbetssituationer.

Jag ser det som fullkomligt destruktivt att avskaffa familjen.
  • Ravenna
    sextiotalist skrev 2012-05-23 10:01:35 följande:
    Men jag tycker detta skall vara valfritt. Jag och sambon väljer att leva ihop, men vi har aktivt valt att inte ha gemensam ekonomi. Vi har aktivt valt att inte gifta oss (mycket pga det avtal man skriver på)

Jag tycker att sambolagen har många bra sidor, men jag tycker också att man skall respektera folk som väljer att inte se sig som en ekonomisk enhet. Jag tycker inte det är rätt att man skall inte har någon valfrihet där.

Det kan vara bra med en dispositiv lag där, faktiskt.  Dvs man skall ha rätt att friskriva sig från sambolagen och även i allt.
    Jag tycker INTE att man ska kunna friskriva sig från försörjningsansvar. Det vore riktigt korkat och dyrt ur ett samhällsperspektiv. Känns det rimligt att vi skattebetalare för behöva slanta upp bara så att familjer inte ska behöva använda sina sparpengar när det blir tuffa tider? Nej du, det enda rimliga är att man tar ansvar för varandra inom en familj.

Att flytta ihop ÄR ett commitment. Oavsett hur man lägger upp ekonomin mellan sig.

Sambolagen innehåller väldigt många vettiga saker och den är en lag, inte ett avtal där man kan välja och vraka vilka delar man vill ha med.

Vill folk inte ta något som helst ansvar för varandra så får de leva separata liv med separat boende.
  • Ravenna
    Kattdamen skrev 2012-05-23 10:11:20 följande:
    Fast man ärver inte sin sambo om denne dör iofs.

Du vill att fler människor ska gifta sig alltså?
    Jag tycker att giftermålet är ett väldigt bra och vettigt avtal med avseende på vardagsjuridik och de problem och utmaningar som man står inför när man delar hushåll och vardag med någon annan, men jag anser även att sambolagen innehåller många bra saker. Framförallt tycker jag inte att det ska vara en ekonomisk nackdel att gifta sig - vilket det skulle bli om man först då blir försörjningsskyldig för någon annan. Om man delar på hem och hushåll, då är man en familj och borde i första hand ta ansvar för varandra innan samhället ska kliva in.
  • Ravenna
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:21:04 följande:
    antagligen skulle han inte kräva mig på grejer som enligt lag är hans även fast jag köpt dem åt oss. men han har ändå rätt att göra det.
    Och jag ärver inte min sambo om han skulle gå bort, om vi inte skriver testamenten. Så jag är inte säkrad på något vis om han går bort, mer än att hälften av grejerna är mina. Skulle vi vara gifta skulle allt tillfalla mig, förutom hälften av hans del som skulle gå till barnen i så fall. så det ser annorlunda ut som gifta. Gifter vi oss är vi säkra på så vis och ja då är vi en enhet och skall hjälpa varandra då vi skrivit kontrakt om det.
    Som sambos är vi inte säkrade på något vis, men ändå ska jag betala allt för honom och se till att han har en skälig levnadsstandard?

Jag tycker att systemet borde ändras lite och att mans kall kunna välja om man vill vara varsin enhet eller en enda enhet vad gäller ekonomi. Skulle någon av oss ha barn sen tidigare så blir det ju fel om respektive skall behöva försörja det barnet som man faktiskt inte är försörjningsskyldig till.
    Som vuxen individ 18 eller efter skolgång så är man myndig och skall stå för sig själv. fram tills man träffar någon så kan man luta sig tillbaka igen? Det är inte ett barn jag lever med som jag måste hjälpa, det är en vuxen människa, en myndig människa och egen individ.

Jag tycker att det är tråkigt att det i flera fall runt i sverige är familjer som går isär just pga ekonomi. de har inte råd att leva ihop längre, men kanske blir tillsammans igen när ekonomin ser bättre ut. Jag tycker framförallt synd om barnen i dessa fall.
    Jag tycker att det skulle vara mer tragiskt om folk avstod från att gifta sig pga att det innebar att man fick försörjningsansvar. Vill du ha den extra tryggheten i form av arvssituationen så får du skriva avtal eller gifta dig. Men visst innehåller sambolagen även trygghetsaspekter!

Att man kan välja att göra en bodelning när ett samboskap avslutas är en stor trygghet!

Vilken trygghet skulle existera om du flyttade ihop med en person och ni av praktiska skäl fördelade ekonomin så att han köpte alla möbler medan du betalade maten. Så tar det slut mellan er. Utan sambolagen så skulle han få behålla möblerna och du skulle stå på bar backe eftersom ni hade ätit upp dina separata privata pengar och investerat hans. DÄRI ligger det en enorm trygghet i sambolagen. Man kan fördela utgifterna som man vill under förhållandet och ändå ha tryggheten i andra änden att man inte står där på bar backe bara för att man valde att stå för olika typer av utgifter.

Det är faktiskt både rättvist och tryggt att man kan göra en bodelning efter ett samboskap.
  • Ravenna
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:42:34 följande:
    fast det blir ju inte rättvist i alla lägen. Jag lägger hela min lön på oss, det vi behöver och det vi äter. han drar inte in någonting och ändå skall han få hälften? nä rhan inte bidragit något?
    Då kan man ju lika gärna bli tillsammans med en rik människa, bo ihop 1 år och sedan göra slut och få hälften av sakerna han köpt. även fast personen inte haft inkomst på hela tiden eller hade någonting innan. det är givetvis bra om ena köper mat och andra annat, men i minn fall är det ju jag som betalar man och allt annat.

Den trygghet jag skulle ha utan sambolagen är att det jag hade innan vi flyttade ihop fortfarande är mitt och det vi köper gemensamt är hälften mitt. Jag tycker att när man gifter sig så får man en trygghet om ena går bort, men också en risk i att betala ifall ena inte har inkomst. gifta i nöd och lust.
    sambo skall inte ha dessa krav anser jag för man har ju ingen trygghet i det.

Och det är inte alls roligt att veta att jag skulle klarat mig bättre om jag inte valt att vara sambo. när man flyttar ihop så är det ofta för att dela på kostnaderna istället för att stå för dem själv. men med facit i hand så är det en fruktansvärd dålig affär att flytta ihop och bli sambos. Överväger starkt att gå isär och skita i det och aldrig mer bli sambo med någon igen.
    Kul när ens sambo kan se till att jag förlorar allt jag jobbat hårt med att bygga ut. Hejdå bilen, hejdå huset och allt sparande.
    Men TS, det är för det första ditt eget val att bo ihop med någon som inte kan bidra till förhållandet. För det andra så finns det folk som frivilligt väljer att leva på det här sättet och bidra på andra sätt än genom inkomst, t.ex. genom att den som är hemma sköter hushållet, uppfostrar barnen, tar hand om gården och djuren osv.

Jag tycker inte att det låter som att du kan sambolagen särskilt bra. Det som du ägde INNAN ni flyttade ihop ÄR fortfarande ditt, även med sambolagen. Egendom som införskaffades innan ni flyttade ihop ingår inte i bodelningen.

Det är en dålig affär att flytta ihop med en person som inte kan bidra ekonomiskt. Det är något man får tänka på innan man flyttar ihop.

Visst, ni har en extrem fördelning hemma när du står för 100 % och han 0 %, men det är upp till er. Han kan skaffa sig ett jobb.
Svar på tråden Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!