Inlägg från: Anonym (trött på det här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött på det här)

Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!

Varför skall jag behöva försörja min sambo egentligen? Arbetslös utan ersättning för tillfället och jag har inte en jättebra lön.
    Jag får ca 15000 per månad och har mina egne lån och räkningar som jag skall betala, men sen skall jag även stå för hela hyran och alla gemensamma räkningar själv samt alla hans räkningar. Pengarna räcker inte till detta!
    Jag förstår att man kan ha det som ett "krav" en liten period och jag ställer gärna upp och hjälper, men när det leder till att jag inte kan betala mina egna lån osv så blir jag så jävla förbannad!

Jag har inte skrivit på något avtal om att jag skall försörja honom och vill faktiskt inte att sparandet blir borta för att han är arbetslös. Han hann inte jobba tillräckligt länge för att få stämpla då han först gick på praktik på arbetsplatsen via arbetsförmedlingen.

Men hur tänker soc egentligen? Skall jag bli skuldsatt bara för att min sambo inte har pengar? Är det då inte bättre att de faktiskt hjälper honom tills han fått arbete så andra parten i förhållandet inte riskerar massa anmärkningar och skit?

Jag överväger att be honom hyra en liten etta och säga att vi gått isär så att han faktiskt kan få hjälp. Och vad skulle hända om vi går isär nu och han inte har betalat ett korvöre på alla möbler osv vi köpt? Ska han fortfarande ha hälften även fast det är jag som stått för allt inklusive mat och hans räkningar?

• Svar på tråden Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!
    Tramsa skrev 2012-05-23 08:48:40 följande:
    Ja, har ni köpt möbler osv till ert gemensamma hem så har man som sambo rätt till hälften vid separation. Vem som betalat spelar ingen roll. Möbler ni haft innan är era egna.

Soc tänker inte på något särskilt sätt utan följer helt enkelt del lagstiftning som finns, som bottnar i ett samhälle där enheten "familj" var den ekonomiska grundvalen. Där man alltså förväntas försörja varandra i nöd och lust. Att det gäller även sambor är hur konstigt det än kan låta för den som har pengar och har en sambo som inte har det ett i grunden godhjärtat försök att så att säga legalisera samboskapet. Samma lagstiftning innebär ju också att den sambo som har oturen att den andra sambon avlider inte kan bli utkastad ur en gemensam bostad helt utan ersättning osv. Det finns plus och minus med allt.
    Men att jag skall bli skuldsatt pga att han inte har inkomst är ju inte heller rätt? och vi är inte gifta utan enbart sambos och därmed egentligen inga avtal skrivna om att jag skall försörja honom.
    Jag vill gärna hjälpa till, det är inte det. men det skulle vara förbaskat skönt om han hade någon form av inkomst då min lön inte räcker till alla räkningar och mat. vilket innebär att vi varje månad går back massor, eller snarare jag går back massor.
    Och det känns ännu mer ruttet att han skall ha rätt till hälften om vi skulle gå isär då han som sagt inte stått för en krona.
    Och bara för att man är sambos så innebär det inte att man har gemensam ekonomi heller.
    Jag tycker väl helt enkelt att de iaf borde kolla på de utgifter man har som man inte kan bli av med innan de säger bestämt nej till hjälp.
    NadiaMi skrev 2012-05-23 09:01:21 följande:
    Soc räknar på normen och tar inte hänsyn till lån, krediter, skulder eller sparande.

Jag sitter i samma sits som dig med ungefär samma lön, förutom att det i mitt och sambons fall finns utrymme kvar för sparande och finns marginaler kvar för att få lite vardagslyx. Men vi är också båda aktiva i att hålla nere utgifterna och de enda lån vi har är CSN. Sedan han vetat att han skulle komma att bli utan ersättning har vi också fixat billigare internetanslutning och bytt till ett billigare elavtal i samband med att bindningstiden gått ut.

Men vad gör din sambo för att ändra situationen?
    Jag antar att han söker jobb och letar sysselsättning? Eller att han iallafall låter bli att göra av med pengar i onödan?
    Han har ju om inte annat gott om tid att hitta billigare lösningar för vardagen och bör kunna ta hand om markservicen hemma.
    Jag har billån också som måste betalas på men bilen kommer nu tas tillbaka istället eftersom att det inte kan betalas. Vi har även 2 barn som kostar och det är väl framför allt därför jag blir så arg. en lön på 4 personer är inte mycket, speciellt inte när mer än hälften av pengarna går till bara boendekostnader.
    Problemet när jag blir av med bilen nu är att jag inte kan jobba heltid längre utan måste gå ner på ca 75% för att kunna ta mig till arbetet vilket innebär att vi kommer få ännu mindre pengar och ännu större skulder.
    Anonym skrev 2012-05-23 09:01:45 följande:
    Är det mer rättvist att jag som skattebetalare ska behöva betala för din sambo bara för att du är för snål för att försörja en personen som du har valt att bilda gemensamt hushåll tillsammans med?
    Med tanke på att du som skattebetalare inom snar framtid kommer att få försörja oss alla fyra så är frågan vad som är bäst. Försörja 1 eller 4?

Och sen är frågan om det är rättvist att en människa som jobbat många år och skattat inte skall få någon hjälp.
    Skulle han inte haft mig skulle han fått hjälpen ändå.

Han är alltså redan långtidsaretslös. jag har redan försörjt honom 1 år utan att han får in pengar. Och jag skulle gladeligen hjälpa till OM jag skulle haft pengar till det.
    Men nu är sparkontot rensat och pengarna räcker inte till längre. Skulle jag haft en månadslön på 100000 som någon sa skulle jag inte klaga en sekund eftersom att jag då utan problem skulle kunna försörja honom.
    Men det irriterar mig ändå att jag skall få skulder på grund av att min sambo inte har inkomst.
    Jag vill inte direkt skicka ut honom på gatan heller, men det börjar gå såpass långt i förhållandet när det aldrig finns pengar att jag snart skiter i vad jag egentligen vill och tänker bara ekonomiskt istället.

Jag tycke rhelt enkelt att de ändå borde se på helheten och se på respektives utgifter också. Bilen behövs ju som sagt för att kunna jobba heltid

h8him skrev 2012-05-23 09:15:22 följande:
    Ts, hur mycket har ni totalt i inkomster, inkl. barnbidrag per månad? Har ni bostadsbidrag? Har ni ens testat ansöka om försörjningsstöd?

Så här "mycket" har ni rätt att ha kvar efter att hyra, el och ev. barnomsorg är betald:
    www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/n...
    Min lön på knappa 15. mindre om jag varit sjuk eller så en dag. samt barnbidrag då på 2 så en "bra månad" får vi ut 17 ungefär. men de dagar som barnen skall till läkare eller så blir det betydligt mindre. Om ca 1 månad kommer jag ha ca 11500 ut som mest då jag måste gå ner i tid.
    Sambon har pratat med dem men fått ett starkt nej. Kommer dock boka in ny tid och gå båda två och förklara hur läget ser ut.

Och någon sa något om att jag blir irriterad över sakerna, ja det är lite irriterande att alla mina pengar försvinner varje månad och sen hälften av mina saker om vi skulle gå isär =) Inte på så vis att jag skulle bli förbannad över det, men man liksom ser alla pengar bara flyga iväg..
    Tramsa skrev 2012-05-23 09:18:58 följande:
    En kanske usel och kortsiktig grej kanske skulle vara att skaffa billigare bil? Det verkar ju finnas avbetalningar på den ni har så förmodligen får ni väl inte så mycket för den om ni säljer den. Men om den kan tänkas vara värd något mer än vad du har kvar i lån kanske du kan sälja, lösa det lånet och skaffa en ny, billig bil? 

Jag har ingen aning men finns det ingen som helst inkomstgaranti för arbetslösa kvar längre? I forntiden fick man vad som kallades för kas om man inte hade jobbat tillräckligt länge, eller alls, om man hade varit inskriven på arbetsförmedlingen en viss tid.  
    Har funderat på det, men vi får ju inte sälja bilen innan den är färdigbetalad, där ligger problemet. Vet dock inte hurvida om jag kommer få tillbaka någonting för den när den lämnas in igen, har inte fått svar på den frågan ännu.
    Han har ingen inkomst alls nu. inte fått information av arbetsförmedlingen om någon ersättning han kan få heller. Däremot så vet jag att det tidigare funnits utbildningar som arbetsförmedlingen stått för men nu gör de tydligen inte det längre om det inte är 100% säkert att man får ett jobb.
    Men försöker lösa det med bil på annat sätt alternativt kan jag sova på kontoret några nätter per vecka för att spara in pengar och kunna jobba heltid ändå, det är under behandling av min chef.
    h8him skrev 2012-05-23 09:24:44 följande:
    Vad ligger hyran på? Har ni barnomsorg som kostar? Har ni ansökt om bostadsbidrag?

Ni har självklart rätt att lämna in en ansökan i alla fall!

Kan inte sambon hitta något som helst tillfälligt jobb, skriva in sig på sommarkurs eller hitta en inkomst på något sätt? Hur länge har sambon varit hemma? Har ni kvar föräldradagar så kan din sambo ta ut dem.
    boendekostnaden ligger på ca 10. sen försäkringar mm på det samt hushållselen. vi har inte barnomsorg nu längre. och inte heller föräldradagar att ta ut. de har vi redan använt =)
    han har varit hemma lite över ett år så borde väl snart komma in i ny fas på arbetsförmedlingen och kanske kan få aktivitet av något slag.
    Kommer ringa och boka tid igen nu idag så förhoppningsvis så kan de se över VÅR situation och inte bara se på deras mall. Alla behöver inte bil osv för att kunna jobba.

Han ör inskriven på vikariepoler, bemmaningsföretag osv. Någon gång har han fått jobba en dag på en månad, men det blir inte mer. det är ju ändå rätt många som står med i dessa redan och man blir lätt bortsållad då.
    för ett par m¨nader sen fick han en vecka via bemanningsföretag men det var bara de två veckorna och deltid så blev inte mycket, men absolut tacksamt med det lilla han bidrog med just då. Men det blir oftast ingenting alls.

antagligen skulle han inte kräva mig på grejer som enligt lag är hans även fast jag köpt dem åt oss. men han har ändå rätt att göra det.
    Och jag ärver inte min sambo om han skulle gå bort, om vi inte skriver testamenten. Så jag är inte säkrad på något vis om han går bort, mer än att hälften av grejerna är mina. Skulle vi vara gifta skulle allt tillfalla mig, förutom hälften av hans del som skulle gå till barnen i så fall. så det ser annorlunda ut som gifta. Gifter vi oss är vi säkra på så vis och ja då är vi en enhet och skall hjälpa varandra då vi skrivit kontrakt om det.
    Som sambos är vi inte säkrade på något vis, men ändå ska jag betala allt för honom och se till att han har en skälig levnadsstandard?

Jag tycker att systemet borde ändras lite och att mans kall kunna välja om man vill vara varsin enhet eller en enda enhet vad gäller ekonomi. Skulle någon av oss ha barn sen tidigare så blir det ju fel om respektive skall behöva försörja det barnet som man faktiskt inte är försörjningsskyldig till.
    Som vuxen individ 18 eller efter skolgång så är man myndig och skall stå för sig själv. fram tills man träffar någon så kan man luta sig tillbaka igen? Det är inte ett barn jag lever med som jag måste hjälpa, det är en vuxen människa, en myndig människa och egen individ.

Jag tycker att det är tråkigt att det i flera fall runt i sverige är familjer som går isär just pga ekonomi. de har inte råd att leva ihop längre, men kanske blir tillsammans igen när ekonomin ser bättre ut. Jag tycker framförallt synd om barnen i dessa fall.

Ravenna skrev 2012-05-23 10:34:48 följande:
    Jag tycker att det skulle vara mer tragiskt om folk avstod från att gifta sig pga att det innebar att man fick försörjningsansvar. Vill du ha den extra tryggheten i form av arvssituationen så får du skriva avtal eller gifta dig. Men visst innehåller sambolagen även trygghetsaspekter!

Att man kan välja att göra en bodelning när ett samboskap avslutas är en stor trygghet!

Vilken trygghet skulle existera om du flyttade ihop med en person och ni av praktiska skäl fördelade ekonomin så att han köpte alla möbler medan du betalade maten. Så tar det slut mellan er. Utan sambolagen så skulle han få behålla möblerna och du skulle stå på bar backe eftersom ni hade ätit upp dina separata privata pengar och investerat hans. DÄRI ligger det en enorm trygghet i sambolagen. Man kan fördela utgifterna som man vill under förhållandet och ändå ha tryggheten i andra änden att man inte står där på bar backe bara för att man valde att stå för olika typer av utgifter.

Det är faktiskt både rättvist och tryggt att man kan göra en bodelning efter ett samboskap.
    fast det blir ju inte rättvist i alla lägen. Jag lägger hela min lön på oss, det vi behöver och det vi äter. han drar inte in någonting och ändå skall han få hälften? nä rhan inte bidragit något?
    Då kan man ju lika gärna bli tillsammans med en rik människa, bo ihop 1 år och sedan göra slut och få hälften av sakerna han köpt. även fast personen inte haft inkomst på hela tiden eller hade någonting innan. det är givetvis bra om ena köper mat och andra annat, men i minn fall är det ju jag som betalar man och allt annat.

Den trygghet jag skulle ha utan sambolagen är att det jag hade innan vi flyttade ihop fortfarande är mitt och det vi köper gemensamt är hälften mitt. Jag tycker att när man gifter sig så får man en trygghet om ena går bort, men också en risk i att betala ifall ena inte har inkomst. gifta i nöd och lust.
    sambo skall inte ha dessa krav anser jag för man har ju ingen trygghet i det.

Och det är inte alls roligt att veta att jag skulle klarat mig bättre om jag inte valt att vara sambo. när man flyttar ihop så är det ofta för att dela på kostnaderna istället för att stå för dem själv. men med facit i hand så är det en fruktansvärd dålig affär att flytta ihop och bli sambos. Överväger starkt att gå isär och skita i det och aldrig mer bli sambo med någon igen.
    Kul när ens sambo kan se till att jag förlorar allt jag jobbat hårt med att bygga ut. Hejdå bilen, hejdå huset och allt sparande.
Svar på tråden Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!