• Anonym

Extremt orolig inför RUL om 2 veckor, vad kan hända?

Hejsan,
    skriver detta anonymt för att jag känner många inne på FL och alla är så glada över sina graviditeter..

Jag är extremt orolig inför RUL om 2 veckor, så orolig att det inte alls känns roligt att vara gravid. Har en konstant oro i magen och det blir inte bättre av att min mage knappt växer. INGEN tror på att jag är gravid, jag ser helt platt ut på magen med en liten liten utbuktnad. Fast jag var iofs väldigt smal innan.. Är i v.18+0 nu.

Var på ett ultraljud i vecka 11+4 och då såg allt bra ut, men de mätte inte bebisen eller kollade några "avvikelser" på något sätt. Bara konstaterade att bebisen levde och hjärtat slog.

Jag undrar om någon kan lugna mig, eller åtminstone berätta vad som kan gå "fel"? Vad kan de "hitta" på RUL? Såklart ett foster som dött eller ej är livsdugligt, men hur vanligt är detta? Hur vanligt är det med andra "defekter" som gör att det är bäst att avsluta graviditeten? Att barnet inte växer som det ska? Är det MA då kanske? 

Jag tror att det som har skrämt upp mig är att jag har några ytliga bekanta vars barn dött runt v.15-17, samt vet en i min stad där barnet hade en så grov utvecklingsstörning att de fick avsluta graviditeten i v.19 efter RUL

Tacksam för svar

• Svar på tråden Extremt orolig inför RUL om 2 veckor, vad kan hända?
  • moii

Jag tror du har svarat på frågan själv faktiskt. Du vet redan vad som skulle kunna vara fel och det är ju tyvärr sånt som skulle kunna hända men betänk att alla barn som föds friska också klarat sig genom graviditeter osv.

Svårt är det men försök att inte ta ut oro i förväg utan tänk mer på att ni ska få se bebisen och fingrar och mage och
    Näsa och vad ni nu får se.

Det finns inga garantier och ingen kan säga det till er heller men det gör det ju inte ens efter RUL heller. Oron tar nog inte slut liksom, men den förändras har jag märkt ( som sitter Med bebis i magen efter Ivf och nu även på övertid med 8 dagar) och man får försöka fokusera på bra saker helt enkelt.

Lätt är det inte men man får försöka. Lycka till.

• Anonym

Tack för ditt svar!
    Jag vet ju att det du skriver låter helt logiskt osv, det är bara så himla svårt att styra tankarna. Jag hade gärna velat ha en siffra, exempelvis "1 på 9000 har dött foster/avvikelser som gör att man måste avbryta graviditeten", då hade det lugnat mig lite. Men det finns nog inte sådana siffror?

Efter mitt v.12-ul var jag lugnt ett tag, sen kom oron igen. Ska försöka tänka positivt nu!

• moii

Jag har gjort UL varannan, var tredje vecka under en period då jag gick på spec-mvc av olika orsaker, varje gång det närmade sig ett nytt UL var jag så nervös att jag höll på att kräkas. Det är värst dagarna innan. För man
    Är rädd att man tar ut sin glädje i förskott tror jag, och att man inte kan lita på Att det funkar.

• AlexanderBubben

Hej!

Många känner oro under sina graviditeter att någonting ska vara eller gå fel, så din oro är helt normal. Försök dock att inte oroa dig så mycket, men jag misstänker att din oro kommer att avta eller försvinna helt när du får höra att allting är bra på RUL:et.

Det där med liten mage känner jag igen!  Jag hade också en väldigt liten mage i första halvan av graviditeten, och det var inte förrän de sista 3-4 månaderna som magen började växa och synas.
    Jag fick t.o.m. en tid för ett TUL (Tillväxtultraljud) som jag skulle gå på när jag var i v 37+3, men sonen var snabbare och kom ut två timmar innan jag skulle på TUL:et, och han var 51 cm lång och vägde 3050 gram, dvs inte alls så liten som de trodde!

Jag har ingen aning om hur vanligt det är att de hittar "fel" hos barnet, men om allting såg bra ut på UL i v 12 och att du mår bra i övrigt bortsett oron så tror jag att allting är bra faktiskt.

Så fokusera på att du snart ska få se din bebis igen, och ha tänket "om något skulle gå fel, så tar vi det då" istället för att oroa dig massor i onödan!

Grattis till graviditeten! Skål Nalle

• Anonym

Alexanderbubben: Tacktack jag känner mig lite lugnare nu, faktiskt :) Jag mår ju bra i övrigt (förutom gravsymptom som trötthet och huvudvärk men det hör ju till) så nog sjutton ska det se bra ut på mitt RUL också. Min livmoder är väldigt hård och spänd, det måste ju också vara ett bra tecken. Tänker faktiskt att om (det ska!!!!) det ser bra ut på RULet ska jag tusan släppa oron. Då är ju faktiskt de allra kritiska momenten över 

Moii: Jag hade önskat att jag fick gå på fler UL, nu var det ju drygt 5 veckor sen sist :( Det går ju såklart att göra det privat, men ekonomin räcker inte till. Hade velat ha mitt RUL nu, men får som sagt vänta till v.20. 
    Tror du att fler UL lugnade dig? 

• AlexanderBubben
    Anonym skrev 2012-05-23 12:56:57 följande:
    Alexanderbubben: Tacktack jag känner mig lite lugnare nu, faktiskt :) Jag mår ju bra i övrigt (förutom gravsymptom som trötthet och huvudvärk men det hör ju till) så nog sjutton ska det se bra ut på mitt RUL också. Min livmoder är väldigt hård och spänd, det måste ju också vara ett bra tecken. Tänker faktiskt att om (det ska!!!!) det ser bra ut på RULet ska jag tusan släppa oron. Då är ju faktiskt de allra kritiska momenten över 

Moii: Jag hade önskat att jag fick gå på fler UL, nu var det ju drygt 5 veckor sen sist :( Det går ju såklart att göra det privat, men ekonomin räcker inte till. Hade velat ha mitt RUL nu, men får som sagt vänta till v.20. 
    Tror du att fler UL lugnade dig? 
    Vad skönt att höra att mina ord lugnade dig lite, jag har ju själv varit gravid så vet hur jobbigt det är att vara orolig för missfall, MA, avvikelser osv osv... Men det kommer att gå bra detta, du verkar ju som sagt må bra i övrigt!
  • moii

Tror att fler UL lugnade mig just för att jag hade de komplikationer som jag hade ( fick felaktigt aborttabletter då de trodde att jag fått missfall vilket jag inte hade fått) och jag var orolig för de eventuella missbildningar som tabletterna skulle kunna ge ett foster. Men kanske inte annars, jag har i halva graviditeten haft många färre och jag kan säga att det som gjorde mest att jag slutade oroa mig, var att jag började känna barnet runt v 21, och att man går på tätare kontroller på mvc där man lyssnar på hjärtljuden. Då kunde jag ju själv känna bebisen och kommunicera lite med den. Men själva ultraljuden har inte gjort något annat för mig än att utesluta just den specifika oron för missbildningar från felbehandlingen. Skulle nog inte betalat extra för det. Många tror också att man ser bebisen bättre senare på UL men det gör man inte. Man fattar inte knappt vad som är vad när man tittar så ctg eller just att lyssna på hjärtljud är lugnande senare tycker jag.

Svar på tråden Extremt orolig inför RUL om 2 veckor, vad kan hända?