• ProudMama

Solskydd för en snart 6månaders, vad behöver man? Solhatt, uv-tält, solkräm, solparasoll? Finns ju massor!

Vad behöver man egentligen till bebisen på snart 6månader nu till sommarens soliga/varma dagar?

Uv-filt?
    Uv-tält?
    Gallerfilt?
    Solkräm?
    Solhatt?
    Solparasoll till barnvagn?

Vad har ni till era?

Hur bäddar ni i vagnen? Vanligt täcke känns ju alldeles för varmt, ska man satsa på tunnare filt eller gallerfilt?

Och när ni är ute på gården, vart har ni bebis då? Filt i skuggan? Under uv-tält?

Jag behöver råd!

• Svar på tråden Solskydd för en snart 6månaders, vad behöver man? Solhatt, uv-tält, solkräm, solparasoll? Finns ju massor!
  • Litet My

Vilken bra tråd.

Vi kör solhatt
    Solparasoll (som dock mest sitter på babysittern när hon sitter i den ute)
    Tunn filt eller påslakan i vagnen. 

Funderar också på vad man BEHÖVER och vad som faktiskt är onödigt som många babyprylar överlag faktiskt är tex badtermometer.      

• MammaEmelie91

Var utomlands med dottern när hon var 7-8 månader, hade uv-tält då och solhatt. 
    Här hemma har vi bara kört på tunna kortärmade bodys och solhatt + försöka vara så mycket som möjligt i skuggan. 

mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • alexander2011

jättebra tråd. undrar jag oxå. har ju en skrutt på 9 mån

• ProudMama

Ja, det är inte alls lätt att veta! Man luras ju till att köpa så mycket man egentligen inte behöver. Solhatt har vi beställt och solparasoll till vagnen ska jag köpa i dagarna men annars vet jag inte mer... En tunnare filt behövs till vagnen i alla fall! :) Skulle vilja ha en gallerfilt, men hittar inga?

• castafiore

Vi förbereder för semester vid medelhavet i sommar, med en 10 månaders och en fyraåring. De kommer båda att ha solkläder och solhatt, bebis kommer att sitta under ett parasoll och vi kommer även att smörja de absolut nödvändigaste små kroppsdelarna som tar stryk trots parasoll och kläder.
    Jag vet att rekommendationerna är att inte smörja bebisar, men detta är främst för att de kan bli överhettade då. mao skulle jag aldrig drömma om att smörja med än ytterst lite av kroppsytan. Och jag föredrar pyttelite solkräm framför eventuella brännskador i medelhavssol.

Förutom kläder och hatt är väl ett solöverdrag till vagnen jättebra? filt eller täcke behöver man ju knappast om de inte är helt nyfödda.

• ProudMama
    castafiore skrev 2012-05-23 16:06:09 följande:
    Vi förbereder för semester vid medelhavet i sommar, med en 10 månaders och en fyraåring. De kommer båda att ha solkläder och solhatt, bebis kommer att sitta under ett parasoll och vi kommer även att smörja de absolut nödvändigaste små kroppsdelarna som tar stryk trots parasoll och kläder.
    Jag vet att rekommendationerna är att inte smörja bebisar, men detta är främst för att de kan bli överhettade då. mao skulle jag aldrig drömma om att smörja med än ytterst lite av kroppsytan. Och jag föredrar pyttelite solkräm framför eventuella brännskador i medelhavssol.

Förutom kläder och hatt är väl ett solöverdrag till vagnen jättebra? filt eller täcke behöver man ju knappast om de inte är helt nyfödda.
    Vart hittar man ett solöverdrag? Nej, såklart man inte behöver filt de absolut varmaste dagarna. Men alla dagar är ju inte lika stekande heta, och då kan det ju vara bra med någon tunnare filt.
  • ProudMama
    RocketQueen skrev 2012-05-23 16:11:50 följande:
    ProudMama: Gallerfiltar finns på Barnes Hus för under hundralappen.
    Tack för tipset! Cool
  • Jempa12

Vi har en 6 veckors bebis hemma och vi ska skaffa någon form av hatt till henne. Men jag undrar hur känsliga deras ögon är. På lite äldre bebisar/barn ser man ofta att de ha solglasögon när de är ute i "solen", hur funkar det på en mindre knodd?

• Mollz

Man ska helst inte smörja in så små.. 
    Min fem-månaders sitter under suffletten + parasoll, har en långärmad skaljacka och en tunn mössa. 

dubbeltrubbel.nu - from my point of view
Svar på tråden Solskydd för en snart 6månaders, vad behöver man? Solhatt, uv-tält, solkräm, solparasoll? Finns ju massor!