Min dotter vill inte äta
Hej!"
Jag har en flicka som är snart 2 år. Hon har varit svår med maten ända sedan ca 6-8 månader gammal. Situationen är så psykiskt påfrestande för mig att jag känner mig desperat efter en lösning. Vi har kämpat länge med henne och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vårt problem består i att hon inte visar intresse för maten. Välling dricker hon glatt morgon och kväll. Men resten av måltiderna måste vi kämpa för att hon alls ska äta någonting. Oftast har det fungerat att mata henne om hon är upptagen av något annat samtidigt, t.ex tittar i en tidning och man pratar med henne om vad hon ser i den. Då kan man lyckas stoppa i henne några skedar under tiden. Eller att hon får lukta på kryddburkar och skruva av locken på dom. Ibland får hon sitta själv och äta bäst hon vill. Efter några tuggar leker hon bara med maten. Hon skjuter tallriken ifrån sig. Hon vänder bort ansiktet och håller upp handen som skydd mot skeden när vi försöker mata henne. Vi ger i princip inga mellanmål utan vill att hon ska vara hungrig när det är dags. Det kan gå upp till 5 timmar mellan lunch och middag, men hon är fortfarande inte intresserad. Hur ska vi hantera situationen? Ska man tvinga ett barn i denna ålder att äta? Jag önskar att hon ska utveckla en positiv inställning till mat och då känns det fel att tvinga. Jag önskar att hon ska känna att hon vill äta när hon är hungrig. Är orolig att hon ska få näringsbrist. Hon växer enligt sin födelsekurva hittills. Går inte på dagis. Är pigg och glad, inte gnällig och trött. Hon har goda relationer med både vuxna och barn. Vi har testat om hon är allergisk mot laktos och gluten men det är hon inte.
Tacksam för svar, tips och råd!