• Cale

Vaxa de "känsliga delarna" [hemma]??

Hej!

Är det någon som kan rekommendera något bra vax ifall man vill vaxa musen hemma? Jag har vaxat "bikinilinjen" (längre in) med Veet (ready to go strips) och de har fungerat bra och ryckt ut allt hår och så, men de är ju så små och inte tillräckligt enträgna för att rycka ut det som är "längst upp också".

Har funderat på att köpa hem Andrea Brazilian Wax men jag har ju aldrig kört med varmvax innan. Skulle även vilja ha någonting som man "viker upp" och inte något som behöver strips (även ifall det skulle funka).

Nu är det såhär att jag inte rakar musen och planerar inte heller att göra det på heltid (dock kan det ske någon gång bara för skojs skull) men jag vill gärna vaxa några gånger för att försöka "tunna ut" hårväxten.

P.S. Har ingen större lust att gå till en salong, bl.a. p.g.a. priserna men även för att jag vet om att jag kan vaxa venusberget själv. Jag epilerar armhålorna och bikinilinjen varje vecka och har nog en lite tåligare smärttröskel än de flesta.
  • Svar på tråden Vaxa de "känsliga delarna" [hemma]??
  • Vendelsö

Veet har ju vax som man värmer i micron också. Sen tar man bort med tygstripes som också följer med. Det funkar bra på alla ställen tycker jag. Akta bara så du inte värmer för mycket få du kan du bränna dig och det är nog igen höjdare på just de här ställena...

• NextUp
    Vendelsö skrev 2012-05-24 12:41:37 följande:
    Veet har ju vax som man värmer i micron också. Sen tar man bort med tygstripes som också följer med. Det funkar bra på alla ställen tycker jag. Akta bara så du inte värmer för mycket få du kan du bränna dig och det är nog igen höjdare på just de här ställena...

Jag rekommenderar absolut inte strips till underlivet, du riskerar att slita med delar av huden oavsett vilken temperatur vaxet har.

Till TS: Själv använder jag vaxet du nämner i trådstarten (http://www.brazilianwax.nu/) eller rättare sagt min sambo vaxar åt mig, har inte provat att göra det på mig själv men kanske det fungerar också. Det fungerar superbra, värms fort i micron och vaxningen tar inte många minuter, särskilt ont gör det inte heller (även om det till viss del är individuellt). En burk räcker till några vaxningar.
  • castafiore
    Vendelsö skrev 2012-05-24 12:41:37 följande:
    Det vaxet är inte gjort för intimvaxning.
  • Vendelsö
    castafiore skrev 2012-05-24 14:54:04 följande:
    Det vaxet är inte gjort för intimvaxning.
    Jag har använt det många gånger och det funkar bra. Vet du varför det inte skulle vara gjort för det, är det skadligt på något sätt?

Veet har särskilda färdiga remsor för detta också vet jag, men de har inte tagit bort allt hår för mig.
  • castafiore
    Vendelsö skrev 2012-05-24 15:42:33 följande:
    Jag har använt det många gånger och det funkar bra. Vet du varför det inte skulle vara gjort för det, är det skadligt på något sätt?

Veet har särskilda färdiga remsor för detta också vet jag, men de har inte tagit bort allt hår för mig.
    Det står på att det inte ska användas för intimvaxning. Om inte annat är det ju en massa parfym  och annan skit i.
  • castafiore
    Vendelsö skrev 2012-05-24 15:42:33 följande:

Veet har inga produkter mig veterligen eller enligt deras hemsida för inntimvaxning.
  • Vendelsö

Tack för infon. Det lät inte trevligt. Jag har alltså gjort detta många gånger men det verkar lite riskfyllt att fortsätta när jag hör detta.

• NextUp
    Vendelsö skrev 2012-05-24 18:25:06 följande:
    Tack för infon. Det lät inte trevligt. Jag har alltså gjort detta många gånger men det verkar lite riskfyllt att fortsätta när jag hör detta.

Testa det intimvaxet som jag länkade till längre upp i tråden, det fungerar jättebra - känner ingen som är missnöjd med det.
  • Cale
    NextUp skrev 2012-05-24 14:48:28 följande:
    Jag rekommenderar absolut inte strips till underlivet, du riskerar att slita med delar av huden oavsett vilken temperatur vaxet har.

Till TS: Själv använder jag vaxet du nämner i trådstarten (www.brazilianwax.nu/) eller rättare sagt min sambo vaxar åt mig, har inte provat att göra det på mig själv men kanske det fungerar också. Det fungerar superbra, värms fort i micron och vaxningen tar inte många minuter, särskilt ont gör det inte heller (även om det till viss del är individuellt). En burk räcker till några vaxningar.
    Det får nog bli att testa den i sommar då :) Tänkte passa på när ingen är hemma (päronen är lite si och så med hårborttagning), tur att jag inte är rädd för lite vax xD

Kan nog hålla med om Veet, vaxade nästan bort underarmarna en gång med de färdiga stripsen, de jag använde på bikinilinjen fungerade antagligen för att håret var längre.

Hörde förresten en expedit berätta om just detta vax för en tjej på Kicks, tyckte att det lät super. Gillar verkligen att inga strips behövs. Finns det något speciellt tips/tricks som du/sambon kan dela med sig av?
  • NextUp
    Cale skrev 2012-05-24 21:05:14 följande:
    Det får nog bli att testa den i sommar då :) Tänkte passa på när ingen är hemma (päronen är lite si och så med hårborttagning), tur att jag inte är rädd för lite vax xD

Kan nog hålla med om Veet, vaxade nästan bort underarmarna en gång med de färdiga stripsen, de jag använde på bikinilinjen fungerade antagligen för att håret var längre.

Hörde förresten en expedit berätta om just detta vax för en tjej på Kicks, tyckte att det lät super. Gillar verkligen att inga strips behövs. Finns det något speciellt tips/tricks som du/sambon kan dela med sig av?

Jag duschar och tvättar mig noga. Torkar riktigt torrt med handduk. Värmer vax i microvågsugnen, det behövs mer än den minuten som står på förpckningen - rör och känn efter var 30e sekund så blir det inte för varmt - blir det för varmt ändå så rör lite då och då tills det känns lagom - använd fingertoppen. Jag lägger en handduk under min kropp (på sängen eller soffan vaxar vi) som jag inte är rädd om under mig (då gör det inget om det spills olja eller vax på den. Smörj in de delar du vill vaxa med oljan, gnid den ända ner i huden (och inte bara på hårstråna), tänk på att flaskan med olja ser liten ut men den är väldigt dryg så häll inte på för mycket för det kan bli kladdigt. Oljan förhindrar vaxet från att fästa på huden så bara håret rycks bort. Håret bör vara minst 6 mm men det funkar utmärkt upp till lite över centimetern. Stryk på vax på några kvadratcentrimetrar i taget, det blir ganska tjocka lager för vaxet är inte rinnande - pilla sedan upp en liten flik som du kan dra i. Sträck sedan ut huden och dra loss vaxet. Upprepa tills du tagit över hela området. Eftersom du ska göra det ensam tror jag att en liten spegel kan vara bra att använda så att du kan se hur du ser ut därnere och om du missat något ställe. När det är färdigt torkar jag bort överflödig olja och rester med bomull (du kan också badda underlivet torrt med handduken du har under dig). Tänk på att inte duscha/bada eller vistas för mycket i solen de närmsta 24 timmarna efter vaxningen.

Hmm, har jag glömt något? 
  • Cale
    NextUp skrev 2012-05-25 23:02:43 följande:
    Jag duschar och tvättar mig noga. Torkar riktigt torrt med handduk. Värmer vax i microvågsugnen, det behövs mer än den minuten som står på förpckningen - rör och känn efter var 30e sekund så blir det inte för varmt - blir det för varmt ändå så rör lite då och då tills det känns lagom - använd fingertoppen. Jag lägger en handduk under min kropp (på sängen eller soffan vaxar vi) som jag inte är rädd om under mig (då gör det inget om det spills olja eller vax på den. Smörj in de delar du vill vaxa med oljan, gnid den ända ner i huden (och inte bara på hårstråna), tänk på att flaskan med olja ser liten ut men den är väldigt dryg så häll inte på för mycket för det kan bli kladdigt. Oljan förhindrar vaxet från att fästa på huden så bara håret rycks bort. Håret bör vara minst 6 mm men det funkar utmärkt upp till lite över centimetern. Stryk på vax på några kvadratcentrimetrar i taget, det blir ganska tjocka lager för vaxet är inte rinnande - pilla sedan upp en liten flik som du kan dra i. Sträck sedan ut huden och dra loss vaxet. Upprepa tills du tagit över hela området. Eftersom du ska göra det ensam tror jag att en liten spegel kan vara bra att använda så att du kan se hur du ser ut därnere och om du missat något ställe. När det är färdigt torkar jag bort överflödig olja och rester med bomull (du kan också badda underlivet torrt med handduken du har under dig). Tänk på att inte duscha/bada eller vistas för mycket i solen de närmsta 24 timmarna efter vaxningen.

Hmm, har jag glömt något? 
    Jo, men det låter bra, tack så mycket för tipset! Det blir att skaffa vaxet snart, ser konstigt nog fram emot det xD :D Det här med att duscha blir nog av ändå - dock i svalt vatten och inte i varmt (som ökar risk för skit och smuts). 
Svar på tråden Vaxa de "känsliga delarna" [hemma]??