• Jordgubben82

Var sitter dom säkrast i bilen?

När det är dags för barnen att åka framåt, var sitter dom säkrat då där bak?

• Svar på tråden Var sitter dom säkrast i bilen?
  • Mariohn

Om du tänker logiskt och använder ditt sunda förnuft. Vad kommer du fram till då? Dela gärna med dig av hur du tänker. 

• Jordgubben82

Jag tänker själv i mitten bak för om någon krockar på sidorna, men sen om det skulle komma in något genom framrutan blir jag osäker, därför frågar jag.

• Mariohn
    Jordgubben82 skrev 2012-05-23 21:07:57 följande:
    Jag tänker själv i mitten bak för om någon krockar på sidorna, men sen om det skulle komma in något genom framrutan blir jag osäker, därför frågar jag.
    Vad har du för bil som håller en bilstol bäst i mitten bak? 
  • Jordgubben82

Jag tänkte i med att bilstolen sitter fast också och det inte är en lös bilstol.
    Tack :)

• Sisisisi

Om barnet som ska vändas är född 2009 sitter den inte säkert alls...

[quote=65047768][quote-nick]Jordgubben82 skrev 2012-05-23 21:14:11 följande:[/quote-nick]Jag tänkte i med att bilstolen sitter fast också och det inte är en lös bilstol.

Tack :)[/quote

isofix brukar oftast bara finnas på sidoplats, eller hur tänkte du sätta fast stolen?

• Jordgubben82

jag hade inte tänkt att vända honom ännu. Vi har vanligt bälte i mitten eller vad menar du?

• FrkJenny
    Jordgubben82 skrev 2012-05-23 21:32:12 följande:
    jag hade inte tänkt att vända honom ännu. Vi har vanligt bälte i mitten eller vad menar du?
    En bältesstol - som är det enda man ska använda framåtvänt - sitter inte fast om man inte fäster den med isofix. Och isofix brukar inte finnas på mittenplatsen.  Man fäster alltså stolen i samma bälte som man fäster barnet i.

Bra att du inte tänkt vända ännu. Han behöver sitta bakåtvänt i åtminstone två år till  Solig

Mitten bak brukar sägas vara säkrast just för att det är längst ifrån alla krockzoner. Jag vet faktiskt inte om det finns statistik och/eller forskning som stödjer det påståendet... Det finns ju fler faktorer att ta med i beräkningen.  

• Bambusa

de kan ha hunnit ndrat när de väl är dags att vända, för de dröjer ju ett bra tag, till minst 110cm kan dom sitta bakåtvända.. och TIDIGAST 4år och 15kg frammåt, men helst bakåt till 5-6år..  och ha isf en lätt bältesstol,alltså inte en som går att ha bakåt med, dom är så tunga frammåt och inte bra alls då..  britax two way är billig och bra till större barn Bakåtvända, men de finns flera som funkar länge.. överallt nu börjar de ändras och rekomenderas bakåtåkande längre.. äntligen fattar folk..

Svar på tråden Var sitter dom säkrast i bilen?