• Kattso

Kylande hjälpmedel! Tips mottages!

Nu kan man säga att sommaren 2012 har tagit fart, antagligen är värmen här för att stanna vilket iofs är underbart Eftersom värmen inte stannar mer än ett par månader per år hinner våra hundar inte anpassa sig efter värmen och därav blir det olidligt varmt för dem.
    Det som är mindre roande är att min stora svarta fyrbenta vän, närmare sagt en rottweiler, svettas ihjäl såfort vi går ut i värmen. Vi gör inga större fysiskt krävande aktiviteter om dagarna då det är som varmast, det är mornarna och kvällarna som gäller. Men att rasta eller ta en promenad eller för del delen åka en kortare bilfärd är oundviktligt!

Så nu till min fråga: Alla ni hussar och mattar som har kyltäcke, kylplatta, fläktar osv till era fyrbenta vänner, vad är det mest prisvärda, bästa kvalité, bäst effekt etc?

Tack på förhand, alla tips mottages merän gärna!
    Var rädda om era "fyrbentingar"!

• Svar på tråden Kylande hjälpmedel! Tips mottages!
  • dezibel

Jag duschar min hund innan varje promenad då det är hett ute. Hon ligger på en blöt handduk och full AC i bilen.
    Har även en "hundpool" i trädgården som används flitigt. Långpromenaderna sker runt 5 på morgonen och runt 22 på kvällarna däremellan är det mest korta rastningar om det är hett ute

• Kattso

Hej och tack för ditt svar!

Jo, jag duschar också min hund men efter rastningarna. Inne på jobbet har han en kallspolad handduk på ryggen och en som han ligger på. Däremot AC:n, det tar ju ett tag innan bilen blir riktigt kall så jag funderar på om man skulle köpa några fläktar som man kan montera på burgallret

Ja, på dagen går det ju inte att vistas utomhus med hunden, det blir för varmt!

• Smulan 89

Duschar av hunden under dagarna och tar en långsam cykeltur på kvällen när solen gått ner. Annars blir det mest "ut och kissa" på dagarna. Har också en rottweiler, så det är inte lätt att vara stor och svart i värmen.

• Kattso

Duscha hunden är ju verkligen bra Jag brukaråka efter jobbet och bada honom, inte långt dit och han blir superglad!

Är det någon som hört att man kan trimma/klippa håret mellan tårna, jag har själv inte gjort det och det låter ju lite udda om jag får säga det från min egen synpunkt då min hund har simhud mellan tårna så det kan ju bli lite tokigt. Någon som vet?

• Schwanna

Jag håller just nu på att utforska detta med kylartäcke. Bor inte i Sverige men hoppas kunna få tag på det här... Tur nog bor vi 50 meter från en sjö  med brygga. Så varje dag det är hett går vi ner dit och hoppar i. Eller hunden gör det men han drar nästan med mig för han blir helt tokig och drar som en dåre när han ser var vi är påväg...haha. Kall handduk använder jag också på honom, mycket uppskattat. Duschen vägrar han..även om det är supervarmt. 

Jag har en golden. Har dock hört att vovvar med kort päls har mer problem med värmen? Eller? 

• Kattso

Okej, du får gärna berätta vad du kommit fram till sen Jag tror att jag ska köpa Hurrtas kyltäcke och se om den funkar, finns ju kylplatta också tydligen, men den ska man väl ha under hunden tror jag och det blir ju inte det lättaste om man ska ut på promenad

Min hårboll gillar inte att ligga på kalla handdukar men efter några ggr så ger han med sig och lägger sig där ändå, han känner väl hur tassarna kyls ner.

Jadu jag vet inte om korthåriga har mer svårigheter men av erfarenhet så har ju tex rottisar väldigt väldigt kort och slät päls men desto tätare är den, så det låter ju rimligt.

• timoteja00

Min unga hane (14 månader) är superkänslig för värme! Förra sommaren när han var valp var hemskt men jag trodde att det var en valpgrej men så fort värmen kom nu så började det igen. Han går upp i vansinnig stress i bilen och flämtar och får panik. Vi var i Österrike med han förra veckan och skulle åka 300 mil... jag satte på solfilm på bilen, och hade sen innan ett kyltäcke från Hurrta. Jag beställde både kylfilt och kylhalsband www.hungarianpetnet.com/shop/index.php&productId=25657 och är mkt nöjd med resultatet! Nu har jag bara täcket som jag blöter varje dag innan vi kör hem från jobbet (7 mil) när bilen stått i solen hela dagen. Och jag har också köpt lugnande spray från DAP och faktiskt är det ok nu! Lycka till! 

• Joico

Hoppas det är OK att jag hoppar in och ställer en fråga till timoteja00, TS!

timoteja: Kylhalsbandet du har - är det blött? Blir hunden blöt? Jag försöker desperat hitta ett som inte blir blött eftersom hunden får våteksem om hon blir blöt, så halsbandet måste hållas torrt. Men kallt såklart Flört  jag har hittat en modell men hoppas finna fler...

• Rottis77

Jag har alltid spolat av mina rottisar och bullmastiffer med vattenslangen när vi kommit hem. Men för nåt år sedan skaffade jag även ett kylhalsband till bullmastiffen och det hjälper en hel del. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag köpte det, men det är bara att googla efter det.

• timoteja00
    Joico skrev 2012-05-25 08:52:10 följande:
    Hoppas det är OK att jag hoppar in och ställer en fråga till timoteja00, TS!

timoteja: Kylhalsbandet du har - är det blött? Blir hunden blöt? Jag försöker desperat hitta ett som inte blir blött eftersom hunden får våteksem om hon blir blöt, så halsbandet måste hållas torrt. Men kallt såklart Flört  jag har hittat en modell men hoppas finna fler...
    Nope, det är inte blött! Man dränker det i vatten i ett par minuter så blir det kylande gelé (som håller sig 2-5 dgr om man blöter om det). Men yttertyget är av bomull och torkar fort! Så man kan blöta kvällen innan man ska ha det och låta det torka över natten :)) 
  • Joico
    timoteja00 skrev 2012-05-25 17:19:49 följande:
    Nope, det är inte blött! Man dränker det i vatten i ett par minuter så blir det kylande gelé (som håller sig 2-5 dgr om man blöter om det). Men yttertyget är av bomull och torkar fort! Så man kan blöta kvällen innan man ska ha det och låta det torka över natten :)) 
    Aha, men perfekt jag har fått höra att alla halsband som man blöter håller sig blöta.. alltså att det droppar vatten från det och det är därför hunden håller sig sval.

Jag hade tänkt beställa Kool Collar, det är tuber man fryser (eller kyler, vet inte riktigt). Så det ska man inte blöta öht.

Men om det du har  inte blir blött så är ju det billigare! Håller det sig kallt?
  • timoteja00
    Joico skrev 2012-05-25 18:43:40 följande:
    Aha, men perfekt jag har fått höra att alla halsband som man blöter håller sig blöta.. alltså att det droppar vatten från det och det är därför hunden håller sig sval.

Jag hade tänkt beställa Kool Collar, det är tuber man fryser (eller kyler, vet inte riktigt). Så det ska man inte blöta öht.

Men om det du har  inte blir blött så är ju det billigare! Håller det sig kallt?
    Ja, det tycker jag. Fast jag köpte filten i samma material och den är mkt bättre men jag behöver det bara när vi åker bil... Jag har tollare och han blir inte heller blöt när vi använder kyltäcket som är dränkt i vatten. Men så har han ju också dubbelpäls som ska vara extremt tät :D 
  • Joico
    timoteja00 skrev 2012-05-25 23:00:54 följande:
    Ja, det tycker jag. Fast jag köpte filten i samma material och den är mkt bättre men jag behöver det bara när vi åker bil... Jag har tollare och han blir inte heller blöt när vi använder kyltäcket som är dränkt i vatten. Men så har han ju också dubbelpäls som ska vara extremt tät :D 
    Kanon, nu har jag beställt ett rött jag beställde "X-Large     bredd 7 cm  halsmått mellan 44-55cm". Hon har 45 på sitt halsband när det är åtdraget... hoppas jag beställde rätt storlek.

Hon är en labrador så hon har också tät päls Flört men det är det som är problemet... många retrievrars får våteksem när vattnet tar sig innanför den tjocka pälsen och sen inte kan ta sig ut. Då ligger det och gottar sig längst ner under pälsen, mot huden.... blää. Vi får handdukstorka jättejättenoga men det är inte alltid det funkar.

Fäster man det med kardborre? Minns du hur lång leveranstiden var ungefär?

(sorry för allt OT, KattsoSkäms
  • riboflavin

Vi undviker också i möjligaste mån att göra annat än korta kisspauser på dagtid, går en långpromenad före 7 och ytterligare än efter 22. Har provat såna där kyltäcken men det funkade dåligt. Minimal aktivitet under dagen är bäst för oss om vi inte har möjlighet att vara på något ställe där hundarna kan bada. Vi har också haft en liten barnpool åt dem i trädgården men den gick sönder häromdagen och vi har inte hunnit köpa ny.

Ni som har svårt med att det är varmt i bilen tycker jag kan kosta på er att vara lite miljöbovar. Vi har bilen i garage och påverkas alltså inte jättemycket av solen men går ut i förväg och startar motorn och AC´n. Petflaskor med fryst vatten inlindat i våta handdukar lägger vi in i buren också.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • timoteja00
    Joico skrev 2012-05-26 09:27:59 följande:
    Kanon, nu har jag beställt ett rött jag beställde "X-Large     bredd 7 cm  halsmått mellan 44-55cm". Hon har 45 på sitt halsband när det är åtdraget... hoppas jag beställde rätt storlek.

Hon är en labrador så hon har också tät päls Flört men det är det som är problemet... många retrievrars får våteksem när vattnet tar sig innanför den tjocka pälsen och sen inte kan ta sig ut. Då ligger det och gottar sig längst ner under pälsen, mot huden.... blää. Vi får handdukstorka jättejättenoga men det är inte alltid det funkar.

Fäster man det med kardborre? Minns du hur lång leveranstiden var ungefär?

(sorry för allt OT, KattsoSkäms
    Väldigt snabb leveranstid! Beställde nog på fm och fick det dagen efter (vardag då). Det är kardborre! Min gamla hund har verkligen tappat sin dubbelpäls, han blir väldigt blöt och tar evig tid för han att torka medan den lilla är torr på nolltid, och jag använder bara handdukar när han badar tidig vår eller sen höst. Han var ju i nu så fort isen gick upp :D Men jag har aldrig märkt eksem, och hoppas jag slipper det! 
  • Joico
    timoteja00 skrev 2012-05-27 21:50:53 följande:
    Väldigt snabb leveranstid! Beställde nog på fm och fick det dagen efter (vardag då). Det är kardborre! Min gamla hund har verkligen tappat sin dubbelpäls, han blir väldigt blöt och tar evig tid för han att torka medan den lilla är torr på nolltid, och jag använder bara handdukar när han badar tidig vår eller sen höst. Han var ju i nu så fort isen gick upp :D Men jag har aldrig märkt eksem, och hoppas jag slipper det! 
    Kanon! Jag fick mail idag om att statusen ändrats till "Skickad" så jag borde väl ha den imorgn, senast tisdag. Spännade!
    Det är ganska brett va? Hur funkar det ihop med halsband? Har ni det på promenader eller bara inne/i bilen?
  • Schwanna

Halloj.

Var beställer ni era täcken ifrån? :)  

• BabyMoss

Hej, hej. Jag har en väldigt bra kylväst från Hurta som jag betällde via internet. Man blöter ner det med kallt vatten och sedan vrider ur den tills vattnet slutat droppa. Jag har bara använt min väst en gång så jag är inte hundra på hur effektiv den är men den gången jag använde den så märkte jag direkt att min lilla kille slutade slåsa så häftigt och lugna ner sig, han kunde till och med somna. Jag har för mig att västen var dyr men enligt mig är det värt det om det hjälpter. Jag har en amerikansk cocker spaniel som har väldigt tjock och lång päls så han har det jobbigt och är värmekänslig. Jag rekomenderar Hurtas kylväst även om den kan vara lite dyr.

FrankOtto är min ögonsten <3
Svar på tråden Kylande hjälpmedel! Tips mottages!