• Pallas

    Varför kör du 70-80 på 90-väg?

    Jag jobbpendlar på en större riksväg som har 90 som hastighetsbegränsning. Som regel ligger det alltid 2-3 förare, till synes helt omotiverat, i 70-80 med en lång svans av bilar efter sig.

    Det finns en hel del situationer som kan föranleda att man kör långsammare än nödvändigt/tillåtet, tex:


    Bilen tål inte högre hastighet Släpvagn Tungt fordon (lastbil) Dåligt väglag Dålig sikt Osv.  

    Det jag undrar över är du som ligger och trycker längs mittlinjen i mil efter mil, 10-20 km under tillåten hastighet, med kilometerlånga köer bakom dig: varför? 
  • Svar på tråden Varför kör du 70-80 på 90-väg?
  • Khaleesi

    De gånger jag gjorde det hade jag fel på bilen och fick helt enkelt inte upp den i högre hastighet. Höll på att skämmas ögonen ur mig!


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Liberate tuteme ex inferis

    Vissa borde inte ha körkort, så enkelt är det.
     

  • Pallas
    Khaleesi skrev 2012-05-24 11:32:25 följande:
    De gånger jag gjorde det hade jag fel på bilen och fick helt enkelt inte upp den i högre hastighet. Höll på att skämmas ögonen ur mig!
    Har själv kört 150 mil med en bil som kokade om man körde över 80, men då såg jag ju till att hålla mig ur vägen och tappa av när det samlades ett par bilar. Mesta delen av färden bestod av antingen motorväg eller 2+1-väg, så det var ju inga problem med att jag stoppade upp trafiken på det viset. Men det där beteendet att ligga och slicka mittlinjen mil efter mil utan att tappa av, jag är intresserad av vad det beror på.
  • Lilo82

    Visst blir man irriterad på folk som åker för långsamt utan så att säga giltig anledning.

    Men frågan är om personerna vet om att de kör "för långsamt". Jag har hört att hastighetsmätarna oftast visar fel, då de i tillverkningen av bilen ställts in så.

    Ah, hittade en artikel om det också.

    http://www.aftonbladet.se/bil/article11038862.ab

  • Khaleesi
    Pallas skrev 2012-05-24 11:57:01 följande:
    Har själv kört 150 mil med en bil som kokade om man körde över 80, men då såg jag ju till att hålla mig ur vägen och tappa av när det samlades ett par bilar. Mesta delen av färden bestod av antingen motorväg eller 2+1-väg, så det var ju inga problem med att jag stoppade upp trafiken på det viset. Men det där beteendet att ligga och slicka mittlinjen mil efter mil utan att tappa av, jag är intresserad av vad det beror på.
    Min mormor gjorde det. Hon var gammal och osäker och borde nog inte ha haft körkort egentligen. Hon är den enda chaufför jag åkt med som fått mig att bli åkrädd.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pallas

    Lilo: Hmm, det kan ju vara en delförklaring, men det förklarar ju inte varför de som ligger i 70 på 90-vägen sedan även kör 70 när det blir 50. Det är som om de har sitt eget lilla universum på vägen, där endast de själva existrerar.

  • Mandel

    Jag gör inte så, men min teori är att det är otroligt otäckt att köra bil när det är bra väder och torrt väglag. Man vet ju aldrig vad som kan hända.
    Jag menar, någon kan ju ha spillt olja på vägen så det plötsligt blir snorhalt?
    Akut köldknäpp med isgata som följd? Även om det är över +5.
    Solljuset i ögonen så man blir bländad och ju högre fart man har desto större olycka om man råkar köra i diket?
    Man är så nervös över bilkön bakom att man automatiskt saktar in istället för att gasa på?
    Man roar sig med att irritera sina medtrafikanter bara för att man själv för en gång skull har gott om tid och inte vill vara för tidig till läkarbesöket/jobbintervjun osv.
    Man kollar hur lång tid det tar att åka sträckan vintertid så man anpassar hastigheten efter ett inbillat väglag för att passa studien.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

    Glömde:

    Man tar igen det på 50- och 70 sträckorna genom att köra för fort på dem så snitthastigheten på färdvägen blir nog den samma som för de som kör 90 på 90-vägen och 50 på 50-vägen.
    För det kan man väl ha som försvar när man blir stoppad polisen för fortkörning på 50-sträckan, eller?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Linda 468

    Jag kan mkt väl köra 70-80 på 90-väg helt enkelt därför att jag inte har någon fungerande hastighetsmätare i bilen!
    Jag kör på känn, ser det ut som omgivningen passerar i hyfsad hastighet? Om alla kör ikapp går det för sakta, om jag kör ikapp alla lär det gå¨för fort.

  • Pallas
    Linda 468 skrev 2012-05-24 12:58:38 följande:
    Jag kan mkt väl köra 70-80 på 90-väg helt enkelt därför att jag inte har någon fungerande hastighetsmätare i bilen!
    Jag kör på känn, ser det ut som omgivningen passerar i hyfsad hastighet? Om alla kör ikapp går det för sakta, om jag kör ikapp alla lär det gå¨för fort.
    Haha, påminner om en man som stormade in strax före stängningsdags på jobbet och högg tag i mig: "jag vill ha en GPS som visar hastigheten i STOOOORA siffror!"
  • Skogsflickan

    Mer störande med s.k "söndagsbilister" som ligger i 30 på 50 sträckor o detsamma när de ligger och såsar i 70 på motorvägen som har 90..De ligger oftast dessutom i mittenfilen.. Flytta till höger fil o såsa! Eller åk färdtjänst!


    Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Linda 468
    Pallas skrev 2012-05-24 22:16:47 följande:
    Haha, påminner om en man som stormade in strax före stängningsdags på jobbet och högg tag i mig: "jag vill ha en GPS som visar hastigheten i STOOOORA siffror!"
    Haha!
    Det skulle ju kunna vara ett alternativ förstås, men det är jag för snål för! Jag bor på vischan, här finns inga flerfiliga vägar, inga polishelikoptrar och knappt en polisstation så det funkar =)
  • Johan70
    Lilo82 skrev 2012-05-24 12:04:23 följande:
    Visst blir man irriterad på folk som åker för långsamt utan så att säga giltig anledning.

    Men frågan är om personerna vet om att de kör "för långsamt". Jag har hört att hastighetsmätarna oftast visar fel, då de i tillverkningen av bilen ställts in så.

    Ah, hittade en artikel om det också.

    www.aftonbladet.se/bil/article11038862.ab
    Ja, och så har det visst varit i många, många decennier. Jag förstår inte vitsen. En bil borde inte bli typgodkänd och få säljas, om den inte hade en hastighetsmätare som visar rätt. Högst +/- någon enstaka km/h, annars borde bilarna återkallas av tillverkaren och lagas.

    Felaktig hastighetsangivning kan ju potentiellt vara rent trafikfarligt, precis som påpekas av de flesta i den här tråden. Det kan leda till upphinnandeolyckor m.m.

    En GPS visar också hastigheten, och tydligen brukar de vara mycket närmare sanningen.
  • Coyote

    Jag kör långsammare än vad man får ibland, när jag har gott om tid och inte vill stå och vänta när jag väl kommer fram. Dock håller jag mig såklart undan för andra som kommer upp bakom och vill om.

    Fast, det händer faktiskt att jag slickar mittlinjen också, på ren jävelskap, om puckot bakom ligger sjukt nära utan att köra om trots många chanser till exempel.

  • Virriga Vera

    Jag håller hastigheten ganska exakt, då jag kör efter GPS och har då en lång svans av bilar efter mig som så fort tillfälle ges blåser förbi och jag märker på körsättet att de är fruktansvärt irriterade. Sedan ser jag att de tvärbromsar vid varenda jävla hastighetskamera för att sedan gasa igen.


  • Pallas
    Virriga Vera skrev 2012-05-27 20:39:15 följande:
    Jag håller hastigheten ganska exakt, då jag kör efter GPS och har då en lång svans av bilar efter mig som så fort tillfälle ges blåser förbi och jag märker på körsättet att de är fruktansvärt irriterade. Sedan ser jag att de tvärbromsar vid varenda jävla hastighetskamera för att sedan gasa igen.
    Ja, det är också ett intressant beteende. Liksom de som slickar en i röven kilometer efter kilometer, trots att det finns gott om omkörningsmöjligheter. Sen kör de om när de får möte, för att sedan bromsa 300 m längre fram och svänga av vägen. Obegripligt.
  • spettakel
    Pallas skrev 2012-05-24 11:29:46 följande:

    Jag jobbpendlar på en större riksväg som har 90 som hastighetsbegränsning. Som regel ligger det alltid 2-3 förare, till synes helt omotiverat, i 70-80 med en lång svans av bilar efter sig.

    Det finns en hel del situationer som kan föranleda att man kör långsammare än nödvändigt/tillåtet, tex:

    Bilen tål inte högre hastighet Släpvagn Tungt fordon (lastbil) Dåligt väglag Dålig sikt Osv.  

    Det jag undrar över är du som ligger och trycker längs mittlinjen i mil efter mil, 10-20 km under tillåten hastighet, med kilometerlånga köer bakom dig: varför? 


    Undrar samtidigt varför merparten ligger 2 meter bakom bilen även när man kör 90-100 på 90 väg.. Ofta utan att köra om. Hörde om nån idiot som låg bakom en bil som fick lov att bromsa kraftigt för hinder på vägen (cyklist?),, varav bakomvarande inte hinner stanna utan rakt in i baken, sen kliver föraren ut, sliter upp dörren på bilen, smäller till föraren och drar ut honom ur bilen för att sedan puckla på honom ännu mer. Till vilken nytta...?
Svar på tråden Varför kör du 70-80 på 90-väg?