• Anonym (maja)

Tjock bröstvävnad och knölar i andra bröstet? Hjälp

För några veckor sedan så upptäckte jag en knöl i höger bröst och två mindre strax ovanför och under den första knölen. Inväntade mensen för att se om de försvann. Mensen är fortfarande kvar och knölarna likaså.

Var till läkaren idag för att få det undersökt och hon tryckte och hade sig och sa att hon känner det i höger bröst, men hon sa ingenting om hur stora de var eller om hon kände många. När hon känt i vänster bröst så sa hon att jag hade tjock bröstvävnad där.

Hon sa "ibland kroppen kan immitera cystor och knutor..." och jag fattar verkligen ingenting, hon kunde inte göra sig förstådd pga sitt språk och förstod inte heller vad jag sa.

Resultatet blev en remiss för ul av brösten och "så får vi se om vi kanske får gå vidare med mammografi efter det".

Jag ställde frågor men hon kunde inte besvara en enda. Tid för ul kunde dröja från några veckor till någon månad.

Gick därifrån med en känsla av att jag kan lägga mig ner och dö direkt. Hittar inte ett skit om tjock bröstvävnad på google, har inte hört om det innan och hon förstod inte vad jag frågade.

• Svar på tråden Tjock bröstvävnad och knölar i andra bröstet? Hjälp
  • Anonym (maja)

Någon som har en aning om vad tjock bröstvävnad innebär?

• McIris

Jag skulle gissa på att tjock bröstvävnad egentligen betyder tät bröstvävnad. Unga kvinnor o kvinnor i fertil ålder har ofta det o då kan det som hon sa kännas som knutor för att vävnaden är så tät. Förstår du?

Det är därför du fick tid för UL o inte mammografi, det använder de för att det är lättare att undersöka vid tät bröstvävnad.

Men är knölarna jättehårda eller lite elastiska?

• Anonym (maja)

Okej. Ja hon har inte kunnat förklara så bra så jag har gått och funderat fram och tillbaka.
    Det är lite konstigt, jag kände en knöl på höger sida ungefär 1-1½ vecka innan jag skulle ha mens, den försvann inte under mensen men när jag undersökte vänster bröst så hittade jag en knöl på samma ställe som den sitter på i höger bröst.

Ok, jo den förklaringen förstår jag. Tack! Trycker jag på knölen så glider den undan men bara åt sidorna inte neråt och inte uppåt.

Det här har rivit upp mig dag helt och hållet. Jag gick dit med inställningen, för en gång skull, att det är ingenting annat än en svullen körtel kanske.

• McIris
    Anonym (maja) skrev 2012-05-24 19:03:02 följande:
    Okej. Ja hon har inte kunnat förklara så bra så jag har gått och funderat fram och tillbaka.
    Det är lite konstigt, jag kände en knöl på höger sida ungefär 1-1½ vecka innan jag skulle ha mens, den försvann inte under mensen men när jag undersökte vänster bröst så hittade jag en knöl på samma ställe som den sitter på i höger bröst.

Ok, jo den förklaringen förstår jag. Tack! Trycker jag på knölen så glider den undan men bara åt sidorna inte neråt och inte uppåt.

Det här har rivit upp mig dag helt och hållet. Jag gick dit med inställningen, för en gång skull, att det är ingenting annat än en svullen körtel kanske.
    Om det känns likadant på båda sidorna så är det ju ytterst osannolikt att det är nåt farligt. Då ser du nog bara ut så.

Naturliga knölar kan vara fasta men är ofta lite elastiska i konsistensen o rörliga. Cancertumörer är stenhårda o sitter ofta fast i bakgrunden.
  • Anonym (maja)

Ja jag hoppas innerligt att det bara är svullet på ena sidan och att det är därför den känns mer.
    Försöker intala mig själv att jag inte kan göra något åt det nu i vilket fall som men det är svårt.

• Lovisa09

Har du liknande knölar i båda brösten så är det säkert inget som är farligt, säkerligen bröstkörtlar som man som ung kan ha men jättebra att du kollar upp det.

• McIris

Sen kan det ju bli svullet om man håller på o trycker.

• Anonym (maja)
    McIris skrev 2012-05-24 19:44:42 följande:
    Sen kan det ju bli svullet om man håller på o trycker.
    Ja och inte *** kan jag låta bli heller. "Den kanske har blivit mindre".

Då jag blev så rädd när jag först kände den så har maken fått hålla koll på den då jag blir uppåt väggarna nojig. Han hävdar att den har krympt en del de senaste dagarna och jag får hoppas det. Ska verkligen försöka låta bli att vara där och känna.
    Lovisa09 skrev 2012-05-24 19:24:23 följande:
    Har du liknande knölar i båda brösten så är det säkert inget som är farligt, säkerligen bröstkörtlar som man som ung kan ha men jättebra att du kollar upp det.
    Ja, får se hur länge det dröjer innan jag får tid, det kunde ta lång tid sa hon men inte ett år iaf och det får man ju verkligen inte hoppas ;)
  • McIris
    Anonym (maja) skrev 2012-05-24 19:51:32 följande:
    Ja och inte *** kan jag låta bli heller. "Den kanske har blivit mindre".

Då jag blev så rädd när jag först kände den så har maken fått hålla koll på den då jag blir uppåt väggarna nojig. Han hävdar att den har krympt en del de senaste dagarna och jag får hoppas det. Ska verkligen försöka låta bli att vara där och känna.

Ja, får se hur länge det dröjer innan jag får tid, det kunde ta lång tid sa hon men inte ett år iaf och det får man ju verkligen inte hoppas ;)
    Jag hade en sån knöl i början av min sista graviditet. Min man faktiskt också hålla koll o kände att den krympte. O då är det inget farligt, det räknas inte ens som en knöl sa läkaren på bröstmottagningen.
    Jag gjorde ett UL ändå för att lugna mina nerver o de såg bara bröstkörtlar.
  • Anonym (maja)
    McIris skrev 2012-05-24 19:56:01 följande:
    Jag hade en sån knöl i början av min sista graviditet. Min man faktiskt också hålla koll o kände att den krympte. O då är det inget farligt, det räknas inte ens som en knöl sa läkaren på bröstmottagningen.
    Jag gjorde ett UL ändå för att lugna mina nerver o de såg bara bröstkörtlar.
    Störtblöder så mensen har kommit igång ordentligt, så jag går och hoppas att det kanske är därför eller att det beror på stress och att hormonerna därför är ur spel. Hoppas på att få en tid för ul snart, det vore hemskt att gå och vänta hela sommaren när jag redan känner mig psykiskt ur spel.
Svar på tråden Tjock bröstvävnad och knölar i andra bröstet? Hjälp