• Augusta

Boba, pognae, ergo... vilken ska vi välja?

Hej!
    Vi väntar vårt första barn i sommar och har börjat titta lite på bärselar, men känner att jag behöver lite råd. det verkar vara svårt att hitta selar att prova. Butikerna har ju mest Babybjörn och dom har vi redan ratat eftersom alla säger att dom är obekväma både för barnet och den som bär.

Vi vill gärna kunna sätta knodden i selen redan när den är nyfödd, då vi troligtvis kommer åka iväg på en liten resa när han/hon är drygt en månad.
    Jag har fastnat för Boba3G eftersom jag tycker den verkar praktisk iom att man inte behöver ha ett speciellt spädbarnsinlägg. Men egentligen har jag ingen aning om den kommer passa.

Jag är liten, 155cm/50-55 kg. min man är ca 185 men har ganska smal kroppsbyggnad. Helst vill vi ju ha en sele som passar oss båda.

Vi kommer få låna en sjal av en kompis, men det är en vävd sjal, så jag är rädd att jag (och framför allt min man) kommer tycka det blir för meckigt när man måste knyta om den varje gång man ska ta i och ur bebisen. Kommer definitivt ge sjalen en chans, men vill ändå gärna ha råd om bärselar.

Så, kom med era bästa råd! :)

• Svar på tråden Boba, pognae, ergo... vilken ska vi välja?
  • Flickan och kråkan

Det är alltid lite svårt att råda kring bärselar för det handlar mycket om hur man är byggd. Jag är liten på alla håll och kanter - 160cm 47 kg. Jag har testat Pognae. Satt jättebra på mig. Gick att dra åt ordentligt överallt och rejält vaddering i höftbälte och axelband så avlastar även bra när barnet blir större och tyngre. Jag har även använt Boba2G. Den satt också väldigt bra på mig som är liten. Flitigt använd. Vad jag hört är att en del som är långa tycker att axelbanden skär upp under armarna. Axelbanden är fästa rätt högt på panelen. Har inte testat 3G-modellen och alltså inte testat att bära nyfödd i den. Ergon sitter inte optimalt på mig - jag är för kort. Borde passa din man väldigt bra dock.

Generellt är det svårt att hitta en bärsele som passar två bärare med väldigt olika kroppsstorlek och form. Man brukar behöva ha olika då. Ni har inte tänkt på trikåsjal? Är ju smidigast och skönast med nyfödd tycker jag och mycket lättare att knyta och använda än vävd långsjal. Till nyfödd räcker trikåsjal utmärkt för avlastning. det är ju först när de blir ett par månader som man behöver vävd.

Ni har inte möjlighet att testa. Var bor ni?

• Augusta

Ja, det verkar lite lurigt det där med att hitta en som passar oss båda.

Jo, har funderat lite på trikåsjal faktiskt, men tänkte att jag skulle prova den vävda sjalen som jag får låna först. Men det känns lite smidigare med bärsele eftersom den kan användas tills barnet blir äldre.

Vi skulle kunna prova en Ergo, för vi har kompisar som har en sån. Men de andra är svårare att få tag på bara för att prova. Vi bor i Östergötland.

• Flickan och kråkan
    Augusta skrev 2012-05-24 14:29:25 följande:

Ja, det verkar lite lurigt det där med att hitta en som passar oss båda.

Jo, har funderat lite på trikåsjal faktiskt, men tänkte att jag skulle prova den vävda sjalen som jag får låna först. Men det känns lite smidigare med bärsele eftersom den kan användas tills barnet blir äldre.

Vi skulle kunna prova en Ergo, för vi har kompisar som har en sån. Men de andra är svårare att få tag på bara för att prova. Vi bor i Östergötland.

Har du kollat på sjalbarn? Det brukar finnas "sjalare" på de flesta håll. Lägg in en förfrågan på Ambassadörer eller kolla på "Träff"-trådarna om det finns någon i närheten.

Det som är bra med trikåsjal är ju att den är så lätt att knyta och att man knyter den om sig först, innan man sätter i barnet. På så sätt blir det ungefär som en bärsele i smidighet så att säga. Dessutom är den rätt förlåtande när man är knytovan. Vävd långsjal måste man knyta om sig samtidigt som man håller i sitt barn och man behöver få knytningen mer precis om man säger så för att barnet ska sitta bra. En sjal passar ju alla storlekar på bärare och är ju praktiskt av den anledningen. lättare att få bra ett riktigt litet barn att sitta bra med eftersom man anpassar allt efter barnet och sig själv.
  • Samboo

Hej,

Jag tror att Pognae skulle passa er båda bra faktiskt. Även om din man är lång så tror jag att den funkar bra eftersom han inte är kraftig. Min svåger passar den på och han är 185 och relativt smal. (M). Den funkar både med spädbarnsinlägg och utan till nyfödd. Sätter man barnet i grodställning, med benen innanför så tycker jag att de sitter jättebra. Kommer de för högt upp så finns det även en ryggplatta som man kan sätta på och den följer med gratis.

Har provat Ergon, och den passar inte så bra på mig, jag är dock 170 och normalbygd.. tycker inte alls om den lika mycket som Pognaen, trots att dom är rätt lika i modellen. Boban har jag inte testat tyvärr.

Lycka till! 

• Gaytjej

Jag och min fru är inte jätteolika i kroppen, men tillräckligt för att vi måste justera alla spännen på bärselen och det gör mig lätt knasig faktiskt... Är ju så mkt smidigare när man snabbt kan slänga på sig selen och den passar med en gång! Nu har vi två stycken, dels en piratkopia på Ergobaby köpt ny på Tradera för typ 180 spänn och så en Beco Butterfly, också köpt ny på Tradera (1000 kr). 

Dessa selar är lite olika i konstruktionen så förutom fördelen med att den ena för det mesta passar min fru och den andra för det mesta är inställd efter mig, så har vi upptäckt att Becon är bättre om man vill bära den minstingen (2 månader) på ryggen eftersom man den har en innersele där man spänner fast barnet i innan man tar upp på ryggen, medan jag föredrar den andra ifall storebror ska bäras. Han håller ju i sig själv. (Sen kan man svinga och 'höfthoppa' osv barn upp på ryggen, men det har jag inte lärt mig).

Så har ni råd så skulle jag investera i två stycken, eller i alla fall inte tänka så mkt på att man ska kunna ha selen länge... Tror det är svårt att hitta en sele som passar både en nyfödig och en stor treåring bra.

Och sen håller jag med Flickan och kråkan om trikåsjalen!  Har lånat en av en kompis till barn nr 2 och använder den mycket. Är ju mjukare och goare för både bebis och bärare och den känns bara som en tröja att ha på sig när barnet inte är i den.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Augusta

Tack alla för svaren!

Flickan och kråkan: Nej, har inte kollat där, men det ska jag göra, tack för tipset!
    Ja, det verkar iofs smart. Min kompis som jag får låna den vävda sjalen av sa att hon ångrade att hon inte köpt en trikåsjal ist just av den anledningen att det var smidigare. Sen visade det sig iofs att hennes barn inte gillade att bli buren varken i sjal eller sele så sjalen är nästan oanvänd.

Samboo: Ja, pognaen har jag tittat en hel del på. Den verkar bra. Hur använder man den utan spädbarnsinlägg till nyfödd? hamnar inte bebisen väldigt långt ner då?

Gaytjej: Ja, det är sant, det kan ju vara meckigt att spänna om selen, det har jag inte ens tänkt på Skäms
    Becon måste jag kolla lite mer på. Funkar den för nyfödd?

Eftersom min man verkar föredra sele, och för mig spelar det ingen roll bara jag och barnet trivs, så kanske man ska försöka satsa på en trikåsjal och en sele. Hmmm.... nu har jag fått mer att tänka på :)
    Det tråkiga är ju att varken sjalarna eller selarna är särskilt billiga. Men använder man dem mycket så är det ju ändå värt det.

• Gaytjej

Köper man begagnat o sen säljer dem igen när man är klar med sina bärdon så tror jag inte att man förlorar så många kronor.

Vi köpte aldrig spädbarnsinlägget till Ergokopian utan använda det vi råkade ha i närheten för att göra en liten kudde att sitta på, fungerade alldeles utmärkt! Antar att man kan göra samma i alla selar av motsvarande konstruktion!

Becon har en liten tygplatta (som gör att bottnen kommer lite högre upp o blir lite smalare) till de minsta barnen. Tygplattan är bara till att ta bort sedan när barnet vuxit ifrån den. Det som skiljer Beco Butterfly från andra selar är sedan att de har en innersele som gör att den blir mer som en ryggsäck. Man kan alltså montera i barnet och sen lyfta på sig hela selen. Bra tycker väldigt många, lite snurrigt med exra remmar tyckte jag som var van att använda enkla Ergon till storebror. Men nu med lillasyster måste jag erkänna att det är smidigt att kunna ta upp henne på ryggen själv!

Men fortfarande föredrar jag trikåsjalen när jag ska bära på magen och när hon ska sitta länge så här hemmavid.

Jag gillar iaf att ha många olika alternativ för transportering av knoddarna (vi har fyra olika barnvagnar också..), det finns alltid något som passar bäst för situationen...! :) 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Samboo

Om man stoppar i barnet med fötterna inne i bärselen (budda tror jag man kallar det) så kommer barnet rätt så långt upp faktiskt, inte långt ner. När barnet blir lite större, kring 3-4 månader och man fortfarande tycker att barnet inte är tillräckligt stort för att sitta med benen utåt så är det bara att använda ryggplattan så funkar det jättebra. Då får barnet bra stöd! 

• Flickan och kråkan
    Samboo skrev 2012-05-26 22:48:02 följande:
    Om man stoppar i barnet med fötterna inne i bärselen (budda tror jag man kallar det) så kommer barnet rätt så långt upp faktiskt, inte långt ner. När barnet blir lite större, kring 3-4 månader och man fortfarande tycker att barnet inte är tillräckligt stort för att sitta med benen utåt så är det bara att använda ryggplattan så funkar det jättebra. Då får barnet bra stöd! 

Fast då blir "benöppningen" för stor och det finns en risk att barnet kan glida ut. Det är därför som många av de ergonomiska bärselarna är från en högre ålder när de inte har spädbarnsinlägg. Inte för att det inte är möjligt att bära nyfödd - de kan ju alltid sitta med benen innåt - utan för att öppningen är för stor på sidorna. Jag hade valt att göra som gaytjej om jag inte velat använda spädbarnsinlägg, dvs "bygga" en liten kudde/upphljnad så att det lilla barnet kan sitta med benen utåt.
  • Augusta
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-27 07:03:40 följande:
    Fast då blir "benöppningen" för stor och det finns en risk att barnet kan glida ut. Det är därför som många av de ergonomiska bärselarna är från en högre ålder när de inte har spädbarnsinlägg. Inte för att det inte är möjligt att bära nyfödd - de kan ju alltid sitta med benen innåt - utan för att öppningen är för stor på sidorna. Jag hade valt att göra som gaytjej om jag inte velat använda spädbarnsinlägg, dvs "bygga" en liten kudde/upphljnad så att det lilla barnet kan sitta med benen utåt.
    Känns ju inte så säkert om barnet kan glida ut. Då får det absolut bli spädbarnsinlägg för oss.

Gaytjej: Ja, måste vara bra att ha många olika transportalternativ till knoddarna. För oss blir det bara en barnvagn, mer än så skulle vi varken ha plats eller råd till :) Vi funderar fortfarande på hur vi ska få plats med vagnen i vår hall :)

Trikåsjal verkar absolut värt att kolla upp känner jag. Får höra med mannen om han absolut vill ha sele eller om vi ska satsa på en sjal först kanske... Synd att kompisarna med ergon fick en lillasyster nyss, annars hade vi kunnat låna den av dom så kunde min man haft den. (Det är såklart kul att dom fått en liten, men det hade ju varit praktiskt för oss, haha)
Svar på tråden Boba, pognae, ergo... vilken ska vi välja?