Sambo Visum - De vill ha mer information!
Jag (svensk) ansöker om sambovisum tillsammans med min tjej (japansk)
Vi gjorde webbansökan och hon blev kallad till intervju idag.
I ansökan skrev vi detaljerat om hur och var vi träffades, hur vi håller kontakten och att hon bott en månad med mig här i Sverige och att vi har för avsikt att förlova och gifta oss.
Dock vill vi av praktiska/sociala skäl bo tillsammans en period först. Mest för att hennes mor ännu inte är med på noterna och vi gärna vill att hon ska vara det då vi gifter oss och dels för att det är en ganska big deal för henne att bryta med familj och vänner och byta land/kultur och bröllop är en stor grej för hennes japanska familj och väldigt omständligt så vi vill vänta lite med det (onödig extra stress för henne)
Vi bifogade kort på henne här i Sverige tillsammans med min familj och kort på oss i Japan.
Jag har jobb vilket jag nämnde och kan försörja oss båda på min lön. Bor i förstahands och har inga anmärkningar eller nåt.
Bifogade pass o flygbiljetter i ansökan. Jag fyllde i ansökan på svenska och skrev ganska mycket på alla punkter. Hon skrev på engelska och inte lika mycket, men hon är inte så jättevass på engelska, något jag nämnde för kundtjänsten på migrationsverket, men de sa att ansökningarna såg okej ut.
Under intervjun frågade de henne inte så värst mycket. De sa dock att dokumentationen inte var tillräcklig (Hon intervjuades i Tokyo) och att vi skulle kontaktas och att vi skulle se till att snabbt kunna bifoga erfordrad dokumentation. Tydligen ville de ha intyg på att hon inte var gift vilket utan problem kan fixas.
Dock gör det hela oss oroliga. Vad mer kan de tänkas vilja ha av oss? Någon som har erfarenhet? Någon som lyckats ta visumet och har några råd? Alla tips är välkomna!