• Anonym (Väntar på svar)

Sambo Visum - De vill ha mer information!

Jag (svensk) ansöker om sambovisum tillsammans med min tjej (japansk)

Vi gjorde webbansökan och hon blev kallad till intervju idag. 

I ansökan skrev vi detaljerat om hur och var vi träffades, hur vi håller kontakten och att hon bott en månad med mig här i Sverige och att vi har för avsikt att förlova och gifta oss.

Dock vill vi av praktiska/sociala skäl bo tillsammans en period först. Mest för att hennes mor ännu inte är med på noterna och vi gärna vill att hon ska vara det då vi gifter oss och dels för att det är en ganska big deal för henne att bryta med familj och vänner och byta land/kultur och bröllop är en stor grej för hennes japanska familj och väldigt omständligt så vi vill vänta lite med det (onödig extra stress för henne)

Vi bifogade kort på henne här i Sverige tillsammans med min familj och kort på oss i Japan.
    Jag har jobb vilket jag nämnde och kan försörja oss båda på min lön. Bor i förstahands och har inga anmärkningar eller nåt. 
    Bifogade pass o flygbiljetter i ansökan. Jag fyllde i ansökan på svenska och skrev ganska mycket på alla punkter. Hon skrev på engelska och inte lika mycket, men hon är inte så jättevass på engelska, något jag nämnde för kundtjänsten på migrationsverket, men de sa att ansökningarna såg okej ut.

Under intervjun frågade de henne inte så värst mycket. De sa dock att dokumentationen inte var tillräcklig (Hon intervjuades i Tokyo) och att vi skulle kontaktas och att vi skulle se till att snabbt kunna bifoga erfordrad dokumentation. Tydligen ville de ha intyg på att hon inte var gift vilket utan problem kan fixas.

Dock gör det hela oss oroliga. Vad mer kan de tänkas vilja ha av oss? Någon som har erfarenhet? Någon som lyckats ta visumet och har några råd? Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Sambo Visum - De vill ha mer information!
  • Smilla75

Hon har alltså inte sökt visum utan tidsbegränsat uppehållstillstånd grundat på anknytning till dig.
    Ansökan är inte komplett, bl.a. saknas intyg att hon inte är gift. Ta reda på om något ytterligare saknas så ni kan komplettera fort. Sedan skall det säkert inte vara något problem att få uppehållstillstånd.

Smilla75 skrev 2012-05-25 11:13:39 följande:
    Hon har alltså inte sökt visum utan tidsbegränsat uppehållstillstånd grundat på anknytning till dig.
    Ansökan är inte komplett, bl.a. saknas intyg att hon inte är gift. Ta reda på om något ytterligare saknas så ni kan komplettera fort. Sedan skall det säkert inte vara något problem att få uppehållstillstånd.
    Sorry om jag skrev otydligt. Det är sambovisum som hon ansöker om.
    Jag mailade och fick vet att iaf jag inte behövde komplettera, väntar på svar om huruvida hon behöver göra det. Men jag sa till henne att hon borde skaffa fram det så fort hon kan iaf.

Tackar, hoppas verkligen att det räcker :) 
  • Smilla75
    Anonym (Väntar på svar) skrev 2012-05-26 00:55:32 följande:
    Sorry om jag skrev otydligt. Det är sambovisum som hon ansöker om.
    Jag mailade och fick vet att iaf jag inte behövde komplettera, väntar på svar om huruvida hon behöver göra det. Men jag sa till henne att hon borde skaffa fram det så fort hon kan iaf.

Tackar, hoppas verkligen att det räcker :) 

det finns inget sambovisum. Hon söker uppehållstillstånd. ett visum söker man för max 3 månader för att hälsa på i Sverige, ett uppehållstillstånd söker man för att bo i Sverige.
    Smilla75 skrev 2012-05-26 09:10:46 följande:
    det finns inget sambovisum. Hon söker uppehållstillstånd. ett visum söker man för max 3 månader för att hälsa på i Sverige, ett uppehållstillstånd söker man för att bo i Sverige.
    Terminologin är ganska förvirrade för mig då de även på migrationsverkets växel använde uttrycket sambovisum och då jag, då jag studerade utomlands, fick ett uppehållstillstånd som kallades för "a student visa" så jag antog att man kallade de olika uppehållstillstånden för xyz visum.

Men jo det stämmer, det är ett tvåårigt uppehållstillstånd som vi söker då. Tackar för förklaringen :) 
  • Anonym
    Anonym (Väntar på svar) skrev 2012-05-26 10:15:49 följande:
    Terminologin är ganska förvirrade för mig då de även på migrationsverkets växel använde uttrycket sambovisum och då jag, då jag studerade utomlands, fick ett uppehållstillstånd som kallades för "a student visa" så jag antog att man kallade de olika uppehållstillstånden för xyz visum.

Men jo det stämmer, det är ett tvåårigt uppehållstillstånd som vi söker då. Tackar för förklaringen :) 
    Ett studentvisa är inte uppehållstillstånd. När studierna är slut så måste du åka hem igen.

Jag tror det kommer gå bra för er. Ni har gjort allt ni ska, nu får ni vänta och hålla tummarna.

Lycka till!
    Anonym skrev 2012-05-26 10:19:24 följande:
    Ett studentvisa är inte uppehållstillstånd. När studierna är slut så måste du åka hem igen.

Jag tror det kommer gå bra för er. Ni har gjort allt ni ska, nu får ni vänta och hålla tummarna.

Lycka till!
    Jo det stämmer och hem for jag :)

Tackar så mycket, jag hoppas att det går bra jag med. Har ingen aning om hur hårt det är eller hur strikta de är. 
  • Anonym
    Anonym (Väntar på svar) skrev 2012-05-26 10:37:22 följande:
    Jo det stämmer och hem for jag :)

Tackar så mycket, jag hoppas att det går bra jag med. Har ingen aning om hur hårt det är eller hur strikta de är. 
    Japan är inte ett land som ger varningsflaggor. Vissa länder har större andel medborgare inblandade i fejkade relationer än andra. Så på det viset är det bra
  • Anonym (UT)

Oroa er inte, de behöver bara de papper som ni missat, det som händer är att det kommer att ta längre tild. Innan ni lämnar in intyget på att hon inte tidigare är gift bör du checka av så ni inte har missat någt mer papper så det fördröjs ytterliggare. Det står exakt vad som ska vara med på MIgrationsverkets hemsida samt på ambasadernas hemsidor.

Anonym skrev 2012-05-26 10:39:38 följande:
    Japan är inte ett land som ger varningsflaggor. Vissa länder har större andel medborgare inblandade i fejkade relationer än andra. Så på det viset är det bra
    Jo Japan är sällan involverat i några större bedrägerier av det slaget och är, eller var tills alldeles nyligen, ett rikt land och har väl allmänt ett gott internationellt rykte. Inget Nordkorea direkt så jag hoppas att den biten ska vara grön :)
    Anonym (UT) skrev 2012-05-26 10:44:48 följande:
    Oroa er inte, de behöver bara de papper som ni missat, det som händer är att det kommer att ta längre tild. Innan ni lämnar in intyget på att hon inte tidigare är gift bör du checka av så ni inte har missat någt mer papper så det fördröjs ytterliggare. Det står exakt vad som ska vara med på MIgrationsverkets hemsida samt på ambasadernas hemsidor.
    Tackar.

Jag missförstod informationen första gången eftersom jag inte förstod att hon var tvungen att uppvisa ett "singel certifikat" så jag ska kolla allt igen för säkerhets skull. Dock verkar de inte vilja ha något mer från min sida iaf. Men ska dubbelkolla igen och se till att skaffa fram saker på förhand så att det inte dröjer.

Måste boka resa snart. Ska hämta henne där och träffa hennes familj vilket kommer att bli ens smula obekvämt då inte alla bejublar min tjejs beslut att inte vara med en japansk man istället, men får göra mitt bästa. MIn familj gillar henne iaf som tur är :) 

Hoppas att Migrationsverket gör det med :) 
  • Anonym (UT)
    Anonym (Väntar på svar) skrev 2012-05-26 12:26:20 följande:
    Tackar.

Jag missförstod informationen första gången eftersom jag inte förstod att hon var tvungen att uppvisa ett "singel certifikat" så jag ska kolla allt igen för säkerhets skull. Dock verkar de inte vilja ha något mer från min sida iaf. Men ska dubbelkolla igen och se till att skaffa fram saker på förhand så att det inte dröjer.

Måste boka resa snart. Ska hämta henne där och träffa hennes familj vilket kommer att bli ens smula obekvämt då inte alla bejublar min tjejs beslut att inte vara med en japansk man istället, men får göra mitt bästa. MIn familj gillar henne iaf som tur är :) 

Hoppas att Migrationsverket gör det med :) 
    Innan du bokar resa, tänk på att det kan ta ganska lååång tid innan Migrationsverket fattat ett beslut. de har 6 månader på sig men ibland är det så mycket ansökningar att det kan ta längre tid än så... Bara så att du inte bokar en resa och så är de inte klara med hennes uppehållstillstånd.

Jag vågade inte boka resa förens Migrationsverket fattat sitt beslut gällande min sambo.

Lycka till!
    Anonym (UT) skrev 2012-05-26 21:18:37 följande:
    Innan du bokar resa, tänk på att det kan ta ganska lååång tid innan Migrationsverket fattat ett beslut. de har 6 månader på sig men ibland är det så mycket ansökningar att det kan ta längre tid än så... Bara så att du inte bokar en resa och så är de inte klara med hennes uppehållstillstånd.

Jag vågade inte boka resa förens Migrationsverket fattat sitt beslut gällande min sambo.

Lycka till!
    Okej ska ha det i åtanke. Vi ansökte online och då stod det att det skulle ske inom 3 månader, men det är ju klart att det givetvis kan dra ut på tiden ändå. Tänkte fara runt 20e augusti, hoppas att det kommer tidigt dock så att biljetter kan bokas tidigt så att det inte blir för dyrt. Får boka biljetter som kan ombokas antar jag, tackar för tipset.

Var det svårt för dig att få hit din sambo?
  • Anonym (UT)

Okej! ja vi ansökte innan webbansökningarna gick att göra plus att migrationsverket fick direktiv om att prioritera asylansökningar så då sa dem att det skulle ta mellan 6-9 månader..
    Men webbansöningarna har nog underlättat för dem.

Nej det var inte svårt.. bara jobbig väntan! Nu har vi precis lämnat in en ansökan om nytt UT då hans tidsbegränsade gått ut.

Anonym (UT) skrev 2012-05-27 13:47:08 följande:
    Okej! ja vi ansökte innan webbansökningarna gick att göra plus att migrationsverket fick direktiv om att prioritera asylansökningar så då sa dem att det skulle ta mellan 6-9 månader..
    Men webbansöningarna har nog underlättat för dem.

Nej det var inte svårt.. bara jobbig väntan! Nu har vi precis lämnat in en ansökan om nytt UT då hans tidsbegränsade gått ut.
    Aha på så vis. Hoppas det går snabbt i vårt fall, jobbigt att vänta som sagt var :)

Hoppas att det går väl för er denna runda med.

Fick ni mycket frågor under första intervjun förresten? 
  • Anonym (UT)

när vi ansökte första gången fick min sambo ganska många frågor, det var en lång intervju! Medans jag bara behövde fylla i ett frågeformulär som migrationsverket skickade hem till mig. Om de inte anser att det är några speciella förhållanden så brukar de bara skicka ett formulär till anknytningspersonen i Sverige.
    - om de inte ändrat de nu iom webbansökan.

Tror inte du behöver bekymmra dig om en kort intervju.. Hur länge har ni varit tillsammans innan ni ansökte?

Anonym (UT) skrev 2012-05-28 19:56:29 följande:
    när vi ansökte första gången fick min sambo ganska många frågor, det var en lång intervju! Medans jag bara behövde fylla i ett frågeformulär som migrationsverket skickade hem till mig. Om de inte anser att det är några speciella förhållanden så brukar de bara skicka ett formulär till anknytningspersonen i Sverige.
    - om de inte ändrat de nu iom webbansökan.

Tror inte du behöver bekymmra dig om en kort intervju.. Hur länge har ni varit tillsammans innan ni ansökte?
    Vi gjorde båda varsin webbansökan och därefter blev hon kallad till intervju.

Vi lärde känna varandra för drygt ett år sen o hade varit tillsammans officiellt i ca 9 månader. Hon har bott med mig i en månad här när hon hälsade på i höstas och vi bodde ihop ca 2 månader i Japan. 

Vore skönt o få visum snart, riktigt tufft för tjejen nu då hon har hela sim familj emot sig :( 
  • sextiotalist

En fd kollega är gift med en japanska och det var hur mycket som helst med intervjuer och sådant innan hon fick sitt visum. De kände sig väldigt misstänktligjorda att det skulle vara ett skenäktenskap (en högutbildad kvinna med stora framtidsmöjligheter i Japan, verkar inte vara den personen som skulle ingå ett skenäktenskap)

Hon var dessutom en gammeldags uppfostrad kvinna, så de hade aldrig sovit hos varandra.
    De fick frågor om vilken sida de sover på, vilken färg på tandborsten etc. Vilket inte gick att svara på, då de inte hade varit i den situationen.

Han beskrev det som "Gifta på låtsas" i verkligheten när det gäller intervjuerna 

Hon hade inte familjen emot sig, utan de gillade min kollega (men var kanske inte överlyckliga att hon skulle flytta till Sverige)  

sextiotalist skrev 2012-05-29 10:21:23 följande:
    En fd kollega är gift med en japanska och det var hur mycket som helst med intervjuer och sådant innan hon fick sitt visum. De kände sig väldigt misstänktligjorda att det skulle vara ett skenäktenskap (en högutbildad kvinna med stora framtidsmöjligheter i Japan, verkar inte vara den personen som skulle ingå ett skenäktenskap)

Hon var dessutom en gammeldags uppfostrad kvinna, så de hade aldrig sovit hos varandra.
    De fick frågor om vilken sida de sover på, vilken färg på tandborsten etc. Vilket inte gick att svara på, då de inte hade varit i den situationen.

Han beskrev det som "Gifta på låtsas" i verkligheten när det gäller intervjuerna 

Hon hade inte familjen emot sig, utan de gillade min kollega (men var kanske inte överlyckliga att hon skulle flytta till Sverige)  

Shit där ser man. Hoppas verkligen att vi inte drabbas av samma cirkus.
    Har inte sett filmen men får väl ta o göra det så att jag kan förstå referensen  :)

Vi kan som tur är ge många detaljerade uppgifter om varandra om så skulle krävas.

Hennes familj vill tyvärr inte att hon ska flytta från Japan eller att hon ska vara med en utlänning tyvärr.
Svar på tråden Sambo Visum - De vill ha mer information!