• Gloxi

Hög risk på KUB

Hej tjejer,

Jag tänkte höra med er om ni vet vad referensvärdena för beta hCG och PAPP-A skall vara? Har inte lyckats hitta något på google.

Jag gjorde KUB igår och fick risken 1:110 för DS. Vi har dock valt att inte göra FVP eller MKP pga missfallsrisken. Fostret var normalstort med normal nackspallt och ytterst livligt, så vi tror inte att något felar. Mina värden var följande.

beta hCG: 0,541 MoM
    PAPP-A: 0,318 MoM

Tackar i förhand och jag håller tummarna för att era tester går bra! De här KUB-testerna verkar inte alltför tillförlitliga, så sannolikheten att allt är bra är större än tvärtom. 

• Gloxi

Martini bianco, tusen tack för ditt svar! Helt otroligt att ni inte fick prata med en läkare. Det fick vi, men jag bor i Kph. Fräckt att hänvisa till gula sidorna..

Sweasmamma, tack till dig med! Vi har fått veta att missfallsrisken är 0,5-1%, så det är det vi förhåller till oss. Tydligen är de duktigare där ni går.

Vi har kämpat så för detta barn. 3 inseminationer, 6 ivf, 1 MA, 1 mf och jag är 40 år. Jag gjorde egentligen KUB för att få se fostret och för att jag ville veta risken för trisomi 13 och 18. Vi behåller barnet även om det har DS, så därför finns det ingen anledning för oss att utsätta det för FVP eller MKP. Vi vågar helt enkelt inte. 

Läkaren sade att de går igenom fostret noggrannt vid RUL. Det kanske inte visar DS. Men, jag får ha läst på om det innan barnet kommer, så jag vet vad jag ev. har att vänta mig.

Jag håller tummarna för att era FVP visar normala barn! Försök att inte oroa er för mycket. Det skall gå bra.  

• Gloxi

Sweasmamma, hjärtfel har jag hört att DS barn kan ha, men autism. Vet du hur vanligt det är? 

• Gloxi

Grattis Sweasmamma till att det gick bra! Håller tummarna för att provsvaren är fina också. Det är de säkert. 

• Gloxi
    sweasmamma skrev 2012-06-05 21:28:37 följande:
    jag hoppas verkligen det ! läkaren såg iaf inget som utmärkte sig som en avvikelse som näsben osv iaf och det är ju skönt ! HOPPAS svaret kommer innan helgen men jag räknar inte med det =)

vi kämpade inte med dottern men denna gången tog det nästan 1 år, mkt efterlängtat och klart man vill att barnet ska vara friskt !=) 
    Ja, det vill man alltid. Barnet får ett enklare liv om det är friskt. 
  • Gloxi

Copyjulia, strunta i att oroa dig. Din risk att få ett DS barn är 0,8%. I andra sammanhang hade det ansetts som en extrem låg risk. Jag har också gjort många IVF o fick 1/110 på KUB. För oss är inte prover med mf risk aktuella. Den är ju högre än risken för DS!

Tack, Nadja! Tyckte väl att det lät konstigt. Det är sådan hetsjakt mot DS i sjukvården. Är väl bara en tidsfråga innan autister etc blir aborterade också.

• Gloxi

Sweasmamma, din bakgrund är en helt annan än min och du fick en mycket lägre risk för mf också. Håller tummarna för att ditt barn är friskt!

Copyjulia skrev 2012-06-06 16:47:19 följande:
    Nej precis, egentligen är det ju väldigt låg risk. Det är bara för att det kallas "högrisk" som det känns obehagligt tror jag. Ska ni göra utökad organscreening? 
    Jag tror inte den blir utökad (bor i DK), men de kollar efter markörer för kromosomfel också.  

• Gloxi

Sweasmamma, ett stort grattis! Vad underbart att lillen är frisk! Vilken vecka är du i eftersom du redan vet könet? 

• Gloxi
    martini bianco skrev 2012-06-12 11:29:02 följande:
    Blev inget idag. För liten bebis nytt försök den 20 juni. Eftersom jag gjort ivf och tidigare ultraljud stämt bra med tiden så blir jag orolig. Nästan en vecka för liten enligt nåt av måtten de tog. Huvudet var avlångt... gör mig såklart superrädd med. Läkaren försökte lugna mig med att det troligtvis var vinkeln bara,hjälper inte mycket just nu. Han pratade också om lågt papp-a och dess koppling till små barn. Finner man inget åpå fvp så ska fler kontroller troligtvis göras för att kontrollera tillväxten. Det var ju inte så här det skulle bli idag... inga besked före midsommar.
    Skulle du ha gjort FVP idag? Jag läste senast igår att efter KUB utvecklas fostren individuellt. Blir så förbannad när de oroar dig på detta viset. Några dagar för liten spelar väl fan ingen roll. Det handlar säkert bara om millimeter. Försök att inte oroa dig! Allt är med största sannolikhet bra. 
  • Gloxi
    Ova skrev 2012-06-13 15:04:03 följande:
    Är det ingen mer än jag som inte har tänkt gå vidare med fostervattenprov?
    Jag har också valt bort det. Risken för mf är större än för DS för vår del, så vi tycker inte att det är värt det. Har ändå inte tänkt att abortera pga DS. 
Svar på tråden Hög risk på KUB