Hög risk på KUB
Hej! Jag har följt din tråd BF i november... lite grann, jag är också gravid med BF i november men har inte skrivit något i den tråden. Jag ville bara säga att jag också blev skrämd av vårt KUB-resultat, jag har oroat mig och tänkt många tankar sedan dess (är i v 18 nu) men vi bestämde oss för att inte göra FVP (hade inte jättehög risk och det var i vårt fall också blodprovet som ställde till det). Hur som helst skulle jag inte stå ut med att döda ett friskt barn om testet ledde till missfall. Särskilt inte som jag haft missfall tidigare, det var ingen rolig upplevelse. (Med det vill jag inte säga att jag inte tycker du ska göra FVP, det är helt upp till var och en!) Men för mig har det hjälpt en hel del att tänka på hur det faktiskt vore att få ett barn med DS. Min första reaktion var att det var något hemskt och att hela graviditeten var misslyckad, men ju mer jag har läst på och funderat desto mer känner jag att det inte vore så farligt. Och känner man så behöver man inte vara så orolig. Jag kan t ex tipsa dig om den här tråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48282438-3.html. Där skriver många mammor om hur glada de är över sina barn och hur bra det går med allt. Visst kan det bli problem också, men det kan det ju med alla barn. Jag tänker också att man aldrig kan garantera ett friskt barn, skador kan uppkomma senare i graviditeten, under förlossningen eller t o m efter födseln. Att vänta barn och att vara förälder är att göra sig väldigt sårbar men det är något man får försöka lära sig att leva med bara, livet har inga garantier.
Det där blev kanske lite för filosofiskt... :) Jag ville mest visa att det inte behöver vara ett katastrofscenario ÄVEN OM ditt bar skulle visa sig ha DS, vilket det ju antagligen inte har.
Vi ska göra ett riktat ultraljud nästa vecka för att titta efter missbildningar som är vanliga vid DS och även markörer som kan indikera DS. Ibland undrar jag om det är dumt att göra fler test, jag ångrar så här i efterhand att jag gjorde KUB-testet (ville mest se att allt var bra!) men det känns ändå bra att veta och vara förberedd OM de skulle hitta något och precis som för dig är det troligaste att allt ser helt bra ut!
Lycka till!
visst är det nu man börjar se sig som gravid igen ??