• Anonym (Tvillingpappa)

Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.

Bakgrundsfakta:

Delad vårdnad, lika vistelsetid, två barn i förskoleklass. Jag bor ca 200 meter från barnens skola. Mamman bodde här, men valt att flytta till annan kommun på andra sidan stan (flyttat ihop med ny sambo utan barn) och vill nu att barnen ska byta till en skola som ligger i anslutning till hennes nya adress, men har vidare planer på att flytta ytterligare en gång och då troligtvis ännu längre bort.    

Barnens mamma har alltså flyttat (sålt lägenheten) från en adress i anslutning till mitt boende och tillika ca 200 meter från barnens nuvarande skola till ny kommun och vill alltså flytta barnen till den nya skolan. Idag är barnen folkbokförda på mammans gamla adress och är således adresslösa då jag ej godkännt flyttanmälan eftersom jag inte vill att de ska ryckas upp från sin nuvarande skola och vänner. En flytt skulle dessutom i praktiken innebära att jag skulle bli tvungen att flytta efter då jag ej skulle lösa logistiken och barnens dagar skulle bli på tok för långa.

Jag har förgäves försökt i ett par månader att vädja till mamman att följa med på samarbetssamtal hos familjerätten, men hon vill inte det.

Hennes argument för att barnen ska byta skola är att det är en dålig skola de går i nu och ett dåligt område för barnen att växa upp i. Argumenten är enligt mig och många med mig helt ihåliga.

Nu ringer hon i tid och otid och tycker att jag är dum (vilket hon även sagt till barnen att hon tycker att jag är) som låter barnen växa upp och gå kvar där. Allt för att spela på mitt samvete.

Tycker ni kära medmänniskor här på Familjeliv att det är bättre att ge med sig och dansa efter mammans pipa för att det är barnens bästa eller rekommenderar ni mig att stå på mig? Jag vill ju bara barnens bästa, men hur vet man vad som är rätt? Mamman är van att få som hon vill i sitt liv och hon räknar kallt med att jag bara ska acceptera och anpassa mig.

Under morgondagen (25/5) kommer barnen bli folkbokförda på min adress då jag har närmast till skolan. Dvs att barnen kommer gå kvar i nuvarande skola. Skulle jag godkänna barnens flyttanmälan till mammans nya adress skulle således barnen automatiskt få byta skola då det är en flytt över kommungränserna.                

• Svar på tråden Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.
  • Coruscant

Men hur dålig är nuvarande skola? Och har du möjlighet att flytta efter? Jag tycker inte att ditt ex beter sig särskilt bra, men jag skulle nog strukturera upp för- och nackdelar och antingen flytta barn och mig själv eller med näbbar och klor kämpa för att bo kvar och ha kvar samma skola.

• Anonym

Men sånt pratar man väl om INNAN man drar iväg som mamman gjort?

Om skolan/området är SÅ dåligt så måste det väl ha kommit upp innan?

Är det inte så att hon blir skyldig att betala de extra kostnaderna i form av bensin som du har om du måste åka och hämta barnen vid umgänge?

Nej, gå inte med på det! Stå på dig!

• sundayblues

Va då...ska barnen ha samma adress som dig fast dom bor hos mamman?

• sundayblues
    sundayblues skrev 2012-05-24 23:10:33 följande:
    Va då...ska barnen ha samma adress som dig fast dom bor hos mamman?
    sorry läste att de var lika vistelsetid....Tyst
  • Anonym (Tvillingpappa)

TS

Coruscant skrev 2012-05-24 22:47:22 följande:
    Men hur dålig är nuvarande skola? Och har du möjlighet att flytta efter? Jag tycker inte att ditt ex beter sig särskilt bra, men jag skulle nog strukturera upp för- och nackdelar och antingen flytta barn och mig själv eller med näbbar och klor kämpa för att bo kvar och ha kvar samma skola.
    Enligt mig och flera andra föräldrar så är skolan inte alls dålig. Finns säkert bättre och finns säkert sämre. Skolan som mamman föreslår som alternativ är den som ligger närmast hennes nya bostad och efter lite efterforskningar så är min bedömning att den varken är bättre eller sämre på förhand.
    Jag har ev möjlighet att flytta, men det är ju en ekonomisk fråga om jag kommer ha råd med boende i den delen av stan. Sedan skulle det innebära längre resväg till min arbetsplats, men ändå inom rimliga gränser. Dock så vill jag inte flytta efter av den anledningen att de håller på att leta nytt större boende och med största sannolikhet ska flytta igen. Mina farhågor är då att jag ska bli tvungen att flytta efter igen och att barnen ska bli uppryckta igen.  
    Krasst sett behöver jag egentligen inte kämpa så hårt för att de ska få ha kvar samma skola då skatteverket går på det boende som ligger närmast den skola dom går i idag, dvs att de blir skrivna hos mig per automatik och det sker redan imorgon. Det jag måste stå ut med och orka är mammans påhopp och hennes reaktioner på beslutet. Sedan är det egentligen bara att avvakta vad hon gör. Ett scenario skulle ju kanske vara att hon söker vårdnad el dyl. Frågan är ju bara vad man pallar med och framförallt se till att barnen inte far illa. kanske det är bättre att flytta med för att undvika en tvist i rätten, som förmodligen skulle suga väldigt mkt energi och pengar... 
  • Anonym (Tvillingpappa)
    Anonym skrev 2012-05-24 22:50:37 följande:
    Men sånt pratar man väl om INNAN man drar iväg som mamman gjort?

Om skolan/området är SÅ dåligt så måste det väl ha kommit upp innan?

Är det inte så att hon blir skyldig att betala de extra kostnaderna i form av bensin som du har om du måste åka och hämta barnen vid umgänge?

Nej, gå inte med på det! Stå på dig!

Hon påstår att jag vetat om detta länge, men hon har ju bara bestämt att så här är det, jag (hon) ska flytta dit och jag vill att barnen ska byta skola! Efter det har jag förklarat att jag inte tycker det är en bra idé att rycka upp barnen och att jag inte skulle lösa logistiken. Sedan har tiden gått, men det har gått väldigt fort, knappt tre månader sedan som jag fick reda på att hon skulle sälja sin lägenhet.

Ja, hon har hävdat en tid att hon tycker skolan är "så" dålig. Visst finns det småsaker som man inte varit nöjd med, men man måste ju se till det stora hela och att gräset förmodligen inte är så mkt grönare på andra sidan. Skolan hon har som alternativ är den som ligger närmast hennes nya bostad och efter lite efterforskningar gällande skolans rykte är det ingen större skillnad vad jag kan höra.

Kostnader i form av bensin etc har jag inte gjort så stor sak av, men visst skulle det bli kostsamt om barnen skulle byta skola med tanke på pendlingsavståndet mellan min bostad, skolan och min arbetsplats, för att inte tala om tiden...

Tack för din åsikt!     
  • h8him
    Anonym (Tvillingpappa) skrev 2012-05-25 00:11:44 följande:
    Hon påstår att jag vetat om detta länge, men hon har ju bara bestämt att så här är det, jag (hon) ska flytta dit och jag vill att barnen ska byta skola! Efter det har jag förklarat att jag inte tycker det är en bra idé att rycka upp barnen och att jag inte skulle lösa logistiken. Sedan har tiden gått, men det har gått väldigt fort, knappt tre månader sedan som jag fick reda på att hon skulle sälja sin lägenhet.

Ja, hon har hävdat en tid att hon tycker skolan är "så" dålig. Visst finns det småsaker som man inte varit nöjd med, men man måste ju se till det stora hela och att gräset förmodligen inte är så mkt grönare på andra sidan. Skolan hon har som alternativ är den som ligger närmast hennes nya bostad och efter lite efterforskningar gällande skolans rykte är det ingen större skillnad vad jag kan höra.

Kostnader i form av bensin etc har jag inte gjort så stor sak av, men visst skulle det bli kostsamt om barnen skulle byta skola med tanke på pendlingsavståndet mellan min bostad, skolan och min arbetsplats, för att inte tala om tiden...

Tack för din åsikt!     
    Klart att du inte ska låta barnen folkbokföras hos henne bara för att hon vill det. Men, givetvis är det smart att kolla upp vilka skolor som är bäst, hur barnen vill ha sina boenden osv.
  • Anonym

Väldigt ojuste av mamman. Viktigt att ni får in en medlande tredje part, synd att hon inte vill ha samarbetessamtal. Trodde man kunde kräva det om man var osams.

• Anonym (Tvillingpappa)
    Anonym skrev 2012-05-25 01:12:54 följande:
    Väldigt ojuste av mamman. Viktigt att ni får in en medlande tredje part, synd att hon inte vill ha samarbetessamtal. Trodde man kunde kräva det om man var osams.

Jag känner att det hade varit bra, men hon vill som sagt inte och de bygger på att båda föräldrarna vill = dead end.
  • Anonym (Tvillingpappa)
    h8him skrev 2012-05-25 01:03:05 följande:
    Klart att du inte ska låta barnen folkbokföras hos henne bara för att hon vill det. Men, givetvis är det smart att kolla upp vilka skolor som är bäst, hur barnen vill ha sina boenden osv.
    Absolut är det en bra idé att kolla upp skolor. Min inställning är att hitta en gemensam del av stan där båda kan tänka sig att bo i närheten av och där det finns en bra skola. Det ska då helst vara en långsiktig lösning och om skolan är bra ska planen vara att barnen ska gå där så länge som möjligt beroende på vilka årskurser den erbjuder osv. Flyttar ngn av mig eller mamman därifrån måste det bli så att den som flyttar får pendla helt enkelt. 

Dock gäller det ju då att kunna samtala och samarbeta för att hitta en sådan lösning, vilket vi inte kan då hennes syn på att samarbeta är att få som hon vill.
    Det är därför jag vill koppla in oss på familjerätten, som ju besitter en hel del erfarenheter av detta och säkert kan hjälpa till att medla och komma med förslag.
    De kan säkert även hjälpa till med förslag och lösningar på barnens boenden också om man nu ska ändra på varannan vecka. Jag kan tänka mig att ha barnen mer men ej mindre. Lite egoistiskt kanske det låter, men barnen är trots allt bara 6,5 år och jag anser inte att de kan besluta om de ska flytta hem till mamman och börja ny skola. Givetvis har mamman lockat dom med nya kompisar och sagt till barnen att dom "ska" börja ny skola och barnen har tyckt att det låter jättespännande såklart. "Mamma säger att vi får nya kompisar där och att vi kan åka och hälsa på dom gamla", så låter det på barnen. Vilket fick mig att gå i taket eftersom ingenting är klart. Barnen har även gått och sagt så i skolan, så jag fick kontakta skolkuratorn och meddela hur det ligger till.
Svar på tråden Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.