Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Rätt att bestämma vem 17-åringen får umgås med?

Blöjor111111 skrev 2012-05-25 08:22:18 följande:
    "Nja, under vissa omständigheter (specificera vilka!)"
    Om barnet umgås med kriminella personer då borde föräldern se över umgänget.
    Håller med!

Om föräldern försöker förbjuda ungänge med en pojkvän eller kompis som de av oklar anledning inte gillar kommer det med stor sannolikhet ha motsatt effekt. Man kan inte ha koll på ett så stort barn dygnet och barnet kommer antagligen fortsätta träffa personen men inte säga något och ljuga för föräldrarna. I mitt tycke är det bättre att barnet vågar vara öppen med vem det träffar och om det är sexuellt aktivt. Hellre det än att barnet rymmer vid 18-årsdagen eller blir/gör någon gravid och inte berättar det.

Min mor förbjöd mig att träffa min pojkvän när jag var 17, nästan 18. Det hade inte mycket effekt. Jag blev expert på att ljuga och mina tjejkompisar ställde upp och ljög också om min mor ringde dem. Det är inget jag någonsin kommer utsätta min dotter för. 
  • stickkontakt
    Khaleesi skrev 2012-05-25 08:46:19 följande:
    Och det jävliga är att om man väl har hamnat i en sits där man tvingats bli så bra på att ljuga, så kan det ta lång tid att vänja sig av med den ovanan.
    Japp. Nu är situationen med mor min minst sagt ansträngd och hennes förbud på den tiden ligger delvis till grund för detta. Jag har ett filter på allt jag säger till henne och det är inte mycket som kommer igenom det filtret. 

Att förbjuda ungdomar att spendera nätter med sin pojk- eller flickvän är inte heller så smart om man vill begränsa möjligheten till sex. Det går utmärkt att ha sex alla möjliga tider på dygnet på alla möjliga ställen. Bättre då att låta pojkvännen sova över så har man lite koll själv.
Svar på tråden Rätt att bestämma vem 17-åringen får umgås med?