• yena89

Vad tror ni om min egen variant av GI + LCHF? Tyck till!

För det första tänker jag säga att man får plats med mkt grönsaker även i en strikt LCHF. Om du bara ¨t gurka och sallad har du missuppfattat allt. Det är mkt blomkål, broccoli, vitkål, och även lite paprika, tomater och kanske liiite lite morötter beroende hur mkt kolhydrater man ätit över dan.
    Och på helgen kan du absolut unna dig yoghurt.
    Att man ska äta hur mkt kött som helst är också fel. Man äter inte mer kött än tallriksmodellen.
    Har du en fet plånbok och har råd med gräsbeteskött kan du däremot frossa i kött eftersom det gynnar miljön.
    Och du erkänner ju själv att du inte gick ner i vikt för att du åt fel och då är ju risken stor att aptiten inte förändras.

Annars tycker jag det ser bra ut.
    Det du kommer äta är helt enkelt en lågkolhydratskost men inte lika strikt som LCHF.
    Om du smtidigt tränar 2-4 gånger i veckan så kommer det nog gå bra.
    Tänk bara på att ju mer du tränar desto mer måste du äta. Du kommer gå ner i vikt ändå. Om du tränar en massa och äter normala portioner så kommer kroppen istället svälta sig.
    Om du anpassar maten efter träningen kommer kroppen släppa ifrån sig.

Gå in på lite träningssidor för att läsa mer om det eller varför inte boka ett möte med en bra PT?

Angående kalorier så kan du ju inte äta mer än du förbrukar men äter du lågkolhydratskost så behövs oftast inte kaloriräkning förrän man närmar sig sin målvikt.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Kummin skrev 2012-05-25 19:10:38 följande:
    Tusen tack yena89!

jag blir särskilt glad när du säger "ju mer du tränar desto mer måste du äta"...

Måste bara förklara det där med grönsaker och yoghurt. Jag vet att man "får" äta små mängder sånt på LCHF, men absolut inte de mängder som jag "behöver" för att bli mätt. Det är alltså inte en matsked turkisk yoghurt till 10 st hallon som "lördagsgodis" jag menar att jag vill ha, eller en klyfta tomat som dekoration, utan jag menar att om jag är riktigt hungrig så vill jag kunna ta en rejäl skål naturell yoghurt med frön, valnötter och kokosflingor, eller göra en grönsakswok så det är ett BERG av wokad blomkål, broccoli, vitkål, paprika, tomat osv på tallriken.

STORT TACK för din respons!!!

Fler åsikter?

K
    Ja jag tror många, framförallt vi kvinnor gör misstaget att vi äter mindre och springer mer. Egentligen det alla säger man ska göra men 90% av alla PT'n kommer tala om för dig att det är fel. Visserligen funkar det men hur bra är det för kroppen?

När jag äter strikt lyckas jag ändå få halva tallriken fullt med grönsaker.
    Äter du tillräckligt med fett? Äter du för lite fett håller du dig inte mätt vilket resulterar i att du äter för mkt.
    Du får plats med 500g grönsaker på 20g kolhydrater ungefär. Och om du tränar mkt, dvs 3-4 gånger i veckan då kan du unna dig ännu mer grönsaker och så kan du unna dig yoghurt med hemmagjord musli.
    Sen tycker jag också det är bättre att få kolhydraterna från grönsakerna och nötter än från mejerier.

Jag tror, att om du äter  30-35g kolhydrater istället för 20, eftersom du tränar, och äter tillräckligt med fett så kroppen har energi så kommer det gå mycket bättre. Du kan du äta massor med grönsaker.
    Själv äter jag iofs aldrig bara en klyfta tomat utan flera. Brukar göra fräscha blandade sallader med olika salladsblad, liiiite majs (kanske 1msk/portion), gurka, tomater, rädisor, ost, champinjoner, paprika och gurka. Sen har jag oftast nån kolsort till. Så halva tallriken sallad, 1/4 tallrik broccoli, vitkål, bryssel, blomkål, zuchini mm. och sen 1/4 kött och sås. Olja och vinäger på salladen för extra fett.

Sen kan jag tipsa om massor med goda bröd också.

Min favorit är en variant av "pones". Har tyvärr bara ingredienserna men om man googlar kanske det kommer upp nåt. tror att man bara blandar allt och låter det stå 5 min eller nåt och formar tilll bollar. Jag har ost eller sesam på mina. Sen i ugnen i 225 tror jag till dom är gyllenbruna:

3dl pofiber
    2tsk fiberhusk
    1tsk bakpulver
    250g kesella
    1ägg
    50g smör

Sen är det bara o bre på smör och ha massa pålägg du tycker är gott. Nån bra skinka utan en massa konstigheter, ost eller salami. Jätte goda och nästan som riktiga frallor :) Man kan ha i 1krm brödkrydda med.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden Vad tror ni om min egen variant av GI + LCHF? Tyck till!