• jebba

Hjälp mig att packa lätt till resan

Vi ska ut och resa i sommar, charter till Turkiet. Nu är det så länge sen vi reste med bebis (nästan bebis iaf-han är 13 mån ) så att jag har glömt vad man inte får glömma att ta med sig. Vi vill packa lätt så det är bara det allra nödvändigaste som ska med. Så hjälp mig nu genom att skriva vilka 2 saker du absolut vill/måste ha med dig när du reser med små barn.

• Svar på tråden Hjälp mig att packa lätt till resan
  • Duckan

Som ovan, lägger till välling ifall han äter det. Vi packar inte nåt rese-apotek då sånt går att köpa även utomlands om det behövs. Så, några ombyten, välling och de tre s:en nämnda av Keyrie.

• Tanken

- Engångshaklappar. Gör att kläderna täcker längre!
    - Ett gäng riktigt tunna bomullsfiltar - kan användas som babyfilt, , solskydd, skötbödd, tillfällig sarong åt nerspydd mamma, osv.....
    - Vet inte om de går att köpa i Sverige, men Huggies har engångstvättlappar med babytvål/schampo i som vi brukade ha när vi var ute och reste. Smidiga att ha i väskan när olyckan är framme på flyget tex och man behöver kunna bebis i handfatet på toaletten

Ha det härligt på resan!

• Tow2Mater

1. Nappflaska alternativt mugg med fastsatt sugror eller liknande som barnet dricker ur utan att spilla ut allt, kan fyllas latt med vatten pa t ex stranden..
    2. Solskydd spf 50.

• jebba

Tack ni snälla för tipsen! Någon som tar med vätskeersättning?

• Ann Lee
    jebba skrev 2012-05-25 19:02:42 följande:
    Tack ni snälla för tipsen! Någon som tar med vätskeersättning?
    Japp alltid, och det är inte skrymmande. Köp ett paket och plocka ur ett gäng påsar, de är inte större än savettpåsarna.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Regnig måndag

Jag tror att jag är fel människa att svara men om jag ska packa ultralätt och bara får ta med mig två saker så är det kniv och eldstål som ska med. Med det klarar man allt

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • elinaehn

Mediciner vid feber o vätskeersättn skulle jag ta med. O näs spray till flygresa.

• jebba
    Regnig måndag skrev 2012-05-25 19:46:22 följande:
    Jag tror att jag är fel människa att svara men om jag ska packa ultralätt och bara får ta med mig två saker så är det kniv och eldstål som ska med. Med det klarar man allt. 

Fast rep är väl ändå rätt bra också? Dessutom ska vi på charter så då smäller Eurocardet rätt högt! Vi ska ju (tyvärr) inte på hajk men såfort lillkillen knatar obehindrat så bär det av rätt ut i djungeln och då tar jag med mig dina tips
  • Regnig måndag
    jebba skrev 2012-05-25 21:49:13 följande:
    Fast rep är väl ändå rätt bra också? Dessutom ska vi på charter så då smäller Eurocardet rätt högt! Vi ska ju (tyvärr) inte på hajk men såfort lillkillen knatar obehindrat så bär det av rätt ut i djungeln och då tar jag med mig dina tips
    Det är nästan nödvändigt att ha men om det kniper så kan man tillverka eget. (Jag fick ju bara ta med mig två saker )

Men att åka långt med barn så är mitt bästa tips att göra en "överraskningsbox", en låda med små saker de kan sysselsätta sig med när det blir långtråkigt som tex en pixi-bok, småkritor och ritpapper osv. Så får de ta en sak i taget när tillvaron i bilen(eller vad det nu är) blir alltför trist.  Nu är ju din lilleman lite för liten men som ett tips för framtiden.
  • Jowimo

Haklapp var något jag önskade att jag skulle ha haft med mig till våran tjej som är 1 1/2. Om nu din kille äter själv. Våran tjej vill inte bli matad så det blev väldigt kladdigt och spill ibland. Fick tvätta upp tröjorna lite i handfatet annars hade det inte räckt hela veckan. Hade med pip mugg och det var också bra. Och sen det absolut viktigaste är ju bra solkräm, badkläder gärna täckande med solskydd. Och solhatt.

Hoppas ni får en trevlig resa

• jebba

Tack för alla tips! Då blir det välling, pipmugg, vätskeersättning och blöjor. Kanske lite Alvedon. Solskydd och sånt har vi ju med till alla de andra (något större) barnen så han får köra på samma. Vi ār så många så ju mindre packning var och en har desto bättre. Det blir mycket ändå med snorklar, fenor, Ipads, böcker, armpuffar, Nintendos och allt annat skit man släpar med sig . Resa lätt med ungar är en konst...

• Mellanmjölkens land

Täckande kläder
    Solskyddskläder
    Lite alvedon (ifall barnet blir sjukt efter att apoteken har stängt)
    vätskeersättning
    Neceril
    Solskyddsfaktor
    Bäranordning/resevagn
    Nån burk med favoritmaten
    Nån leksak
    Hattar/kepsar
    Sandaler
    Vattenflaska

Inte jättelätt packning kanske men det var ungefär vad vi hade med oss när vi var till Kreta (kom hem i torsdags)

• Wilowa
    jebba skrev 2012-05-26 11:46:59 följande:
    Tack för alla tips! Då blir det välling, pipmugg, vätskeersättning och blöjor. Kanske lite Alvedon. Solskydd och sånt har vi ju med till alla de andra (något större) barnen så han får köra på samma. Vi ār så många så ju mindre packning var och en har desto bättre. Det blir mycket ändå med snorklar, fenor, Ipads, böcker, armpuffar, Nintendos och allt annat skit man släpar med sig . Resa lätt med ungar är en konst...
    Snorklar, fenor och armpuffar kan man väl köpa på plats?
  • jebba

Absolut, men ungarna har hyfsat dyra såna grejer här hemma och jag tror att de vill ha sina egna. Det brukar vara lite annan kvalitet på det man köper på plats sas. Hur som helst bär de stora barnen sina saker själv så det är lugnt. Däremot åker vi ju på att bära lillemans packning så den vill jag göra så liten det bara går.

Svar på tråden Hjälp mig att packa lätt till resan