• Newlywed

Alla dessa låga skötbord!

Hej,

Jag vet inte om det kanske är jag som har fått nåt om bakfoten, men när jag letar skötbord på nätet så står det att de är ca 85 cm höga. Är inte det väldigt lågt? Det känns ju som att man kommer få stå dubbelvikt för att nå ner till barnet! Har jag missförstått något eller är detta verkligen en optimal höjd? Jag är 170 cm och min man 185 cm... Hade funderingar på att köpa Hemnes byrå på IKEA och komplettera med en skötbordsöverdel, men återigen - då blir skötbordet 87 cm högt. Är det bara jag som reagerar på detta? Eller har jag helt missat nåt?

//Newlywed 

• Svar på tråden Alla dessa låga skötbord!
  • tmaw

Nu vet inte jag hur högt mitt skötbord är, det är ett billigt från ikea iaf. Jag är 176 cm lång och har inga problem. Känner mig inte, som du skriver, "dubbelvikt" när jag byter blöja.

• tmaw
    tmaw skrev 2012-05-25 15:06:03 följande:
    Nu vet inte jag hur högt mitt skötbord är, det är ett billigt från ikea iaf. Jag är 176 cm lång och har inga problem. Känner mig inte, som du skriver, "dubbelvikt" när jag byter blöja.
    SNIGLAR hette det visst, 87 cm.
  • Mrs Firren

Vi kommer göra ett enkelt eget. Köpte ben på Jula och sen bara en skiva ovanpå det. Vi har ett Sniglar också men har inte invigt det. Även om det är lite lägre har jag svårt att tro att det blir jättejobbigt för ryggen, man står ju inte så himla länge vid skötbordet även om det kan bli ofta. Jag är 1,80 och mannen 1,90.

• m0desty

Jag är 164 cm så för mig är det inget problem, men min man är 197 cm och avskyr för låg arbetshöjd på alla arbetsytor i alla sammanhang. Eftersom jag ju vill att han ska byta så många blöjor som möjligt ligger det i mitt intresse att det fungerar bra för honom.

Vi funderade faktiskt på att förlänga benen på ett bord, men det blir ju inte särskilt snyggt.

Nu har vi hittat ett skötbord från Segr som är högre, kommer inte ihåg exakt höjd på bordet. Du kan se alla på http://www.segr.se/index.php?_a=viewCat&catId=9&PHPSESSID=4cd65e0c87126435f67fa1a49e047258. Obs! Höjden som är angiven är totalhöjd, alltså inte höjden till skötbordet, men det är i alla fall lite högre. Sen ska ju en skötbädd på ovanpå och den bygger också flera centimeter på höjden. Försök hitta ett Segr-bord på Babyproffsen eller liknande så ni kan känna er för. 

• Kontra

På babyproffset kan du köpa vägghängt skötbord för ca 500:-, då får ni den höjd ni vill ha :)

• Nyfiken gul

Man har ju i regel skötbordet i navelhöjd, ungefär som en diskbänk alltså.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • m0desty
    Kontra skrev 2012-05-25 15:18:48 följande:
    På babyproffset kan du köpa vägghängt skötbord för ca 500:-, då får ni den höjd ni vill ha :)
    Det är inte säkert att man vill skruva upp något i väggen, eller att man har en lämplig vägg!
  • Kontra

M0desty- självklart är det väl så, men förslag måste man väl ge? Stod väl inget i ts om att det inte fick vara vägghängt?

• m0desty
    Nyfiken gul skrev 2012-05-25 15:20:13 följande:
    Man har ju i regel skötbordet i navelhöjd, ungefär som en diskbänk alltså.
    Naveln hamnar på olika höjd, beroende på hur läng man är... Min man har problem med diskbänkar också och han är inte ensam.

Visa traditionellt kvinnliga domäner är utformade för kvinnor som oftast är kortare än män. Tror det var på 50-60-talen man normerade upp en massa standardmått och de hänger kvar fortfarande, trots att genomsnittslängden för både män och kvinnor ökat sedan dess. Normen används även för att beräkna hur tätt flygplansstolar kan placeras. 
  • Dang it

Finns de man sätter på badkarskanten, om man vill ha ett sånt. Vet dock inte hur höga de blir.

Vi har ett TROLL skötbord med hjul på, det är jättehögt! Mycket högre än SNIGLAR-skötbordet från IKEA. Jag skulle aldrig ens våga lägga upp någon av mina små på ett SNIGLAR :P Men kan tilläggas att jag är kort (154 cm), men även min man som är 171 cm tycker vårt skötbord är rätt högt. Så kolla det om det är intressant:) vi köpte vårt begagnat för 500 kr på Blocket, annars kan de nog vara lite dyra med ett helt nytt.

• Twin Dad

Ts, jag kan rekommendera Hemnes med skötbordsöverdel. För oss är den lagom och vi är 170 och 180. Har aldrig ens tänkt tanken att det är för lågt.

• m0desty
    Dang it skrev 2012-05-25 15:26:33 följande:
    Finns de man sätter på badkarskanten, om man vill ha ett sånt. Vet dock inte hur höga de blir.

Vi har ett TROLL skötbord med hjul på, det är jättehögt! Mycket högre än SNIGLAR-skötbordet från IKEA. Jag skulle aldrig ens våga lägga upp någon av mina små på ett SNIGLAR :P Men kan tilläggas att jag är kort (154 cm), men även min man som är 171 cm tycker vårt skötbord är rätt högt. Så kolla det om det är intressant:) vi köpte vårt begagnat för 500 kr på Blocket, annars kan de nog vara lite dyra med ett helt nytt.
    Milio skrev 2012-05-25 15:28:12 följande:
    Sovpuckar borde väll funka?
    Jag gillar båda de här förslagen. Vi hittade ett billig bord vi gillade tills vi insåg att det var för lågt. Ska kolla upp både hjul och sovpuckar!
  • Newlywed

Tack för alla svar! Börjar inse att jag kanske får acceptera att de skötborden ligger på en höjd mellan 85-100 cm och att det är en normal höjd. Vi får ge oss ut i helgen och testa olika skötbord å verkligen känna efter. Men det ska nog lösa sig ;) 

Återigen, tack för alla svar och alla tips!

Kram! 

• tmaw
    Dang it skrev 2012-05-25 15:26:33 följande:
    Finns de man sätter på badkarskanten, om man vill ha ett sånt. Vet dock inte hur höga de blir. Vi har ett TROLL skötbord med hjul på, det är jättehögt! Mycket högre än SNIGLAR-skötbordet från IKEA. Jag skulle aldrig ens våga lägga upp någon av mina små på ett SNIGLAR :P Men kan tilläggas att jag är kort (154 cm), men även min man som är 171 cm tycker vårt skötbord är rätt högt. Så kolla det om det är intressant:) vi köpte vårt begagnat för 500 kr på Blocket, annars kan de nog vara lite dyra med ett helt nytt.

Varför vågar du inte använda ett SNIGLAR?
  • Dang it
    tmaw skrev 2012-05-25 18:57:30 följande:
    Varför vågar du inte använda ett SNIGLAR?
    Tycker det är så rangligt och litet, har inget skydd vid kanterna som ett TROLL har. Självklart förlitar jag ju inte mig på dem hela tiden, men det känns lite säkrare:)
  • tmaw

Vårt är inte det minsta rangligt. Litet kan jag hålla med om, nu när bebis börjar bli lång!

• Miloxan

Vägghängda skötbord är praktiska och man kan välja höjd själv. Tycker själv att det är smidigast att ha skötbord på badrummet, där man har närhet till vatten för att slippa släpa runt baljor med vatten. Har man töser så är det inte kul att bara använda våtservetter som en del gör eftersom det fastnar bajs i snippan och då är det skönt att kunna dränka in en torr tvättlapp med vatten och klämma ur vattnet över snippan så den sköljs ren från bajs. 
    Skötbord att ha på badkaret är kanske högre oxå....haft det en gång men minns inte höjden. 

Svar på tråden Alla dessa låga skötbord!