• h8him

Jävla muppfan!!

"

Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 17:45:14 följande:
    Har ingen släkt här. Men andra grannens 15-åriga dotter har erbjudit sig att vara nanny i sommar om jag måste jobba...
    Erbjud honom alternativen att antingen vara föräldraledig eller så måste han skriva över dagar.

Har ni testat med samarbetssamtal på familjerätten?
    Insatt skrev 2012-05-25 17:50:04 följande:
    Ett familjerättsmål är inget tvistemål heller!
    Ännu en gång har du fel när det gäller vad du informerar om i familjerättstrådar:

"Allmänt om tvistemål Om två parter inte kommer överens uppstår en tvist. Vid förmögenhetsrättsliga tvister, där parterna inte kan nå förlikning, finns det möjlighet att få tvisten prövad av domstol. I familjerättsliga frågor (skilsmässa, vårdnad, boende och umgänge) måste parterna som huvudregel vända sig till domstol för att få frågan löst."
    www.varmlandstingsratt.domstol.se/Tingsratten/Tvistemal/ 
  • h8him
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:03:02 följande:
    Hittills har han inte varit så intresserad av att ta hand om det överhuvudtaget. Frågat om han komma och passa skrutten ibland när jag haft ärenden men han har alltid haft någonting annat. Eller två gånger har han varit här och beundrat skrutten. Men längre än det sträcker sig inte hans ansvarsförmåga.
    Men du, får han komma på umgänge t.ex varje tisdag och torsdag kl. 17-18 samt lördag & söndag kl 13-15? Eller får han komma när du har ärenden någon annanstans bara? Får han ta med barnet ut utan dig?

Ansvarsförmågan är ofta inte så hög så länge pappan inte kan/får ha umgänge i sitt eget hem.
  • h8him
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:00:22 följande:
    Det är inget fel på lagen. Mammor har det starkaste bandet till barnet när det föds och mest lämpade att ha vårdnaden om inte är gemensam.
    Hur länge är mammor det?
  • h8him
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:48:09 följande:
    Problemet är att alla våra diskussioner urartar och slutar i bråk eftersom vi har så olika syn på allting. Jag har försökt diskutera alternativ med honom. Hans senaste förslag var att skrutten kunde vara hemma med hans nya flickvän/särbo/sambo (grannfrun, lång historia) eftersom hon ändå ska vara hemma hela sommaren med sina egna barn. Men vad fan. Jag vill inte att främmande människor ska ta hand min skrutt. Om jag inte vill att förskolepersonalen ska ta hand om skrutten så vill jag knappast att hans nya kvinna heller ska göra det.
    Ska pappan inte ha semester? Kan han inte ta ut föräldradagar? Hur trost det än låter så har han rätt att låta sin nya ta hand om ert barn. Fast en fördel är det ju om han själv har fått en bra kontakt med barnet innan.

Har ni försökt med samarbetssamtal på familjerätten?
  • h8him
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 19:03:33 följande:
    Vilken mamma skulle låta en främmande människa ta hand om sin bebis heltid?? De flesta mammor vill inte ens ha barnvakt någon timme för ett så litet barn. Hon har ingen utbildning gällande barn, hon har inte ens gått ut gymnasiet på grund av någon diagnos. Hon röker och har ett dåligt ordförråd. Ingen som jag litar på med min skrutt. Pappan ska som sagt jobba i sommar för att det är ett nytt jobb och mycket att göra.
    Varför inte låta barnet ha eget umgänge med sin pappa och inom några veckor även hemma med hans nya familj, där ert barn faktiskt ingår.

Har du någon utbildning gällande barn?

Det är ert barn, inte ditt. Ni har gemensam vårdnad och måste försöka lösa problemen gemensamt. Han har gett dig förslag på en lösning men du accepterar den inte.

Jag föreslår samarbetssamtal på familjerätten.
  • h8him
    Anonym (skitsnack) skrev 2012-05-25 19:30:51 följande:
    Norge har 47 veckor föräldraledighet med 100 % föräldrapenning eller 57 veckor med 80 % föräldrapenning så det där har du totalt missuppfattat.
    Det är mer komplicerat än så. 9 veckor är reserverade för mamman (3 veckor innan och 6 veckor efter födseln). Sen är 12 veckor reserverade till pappan. Resterande veckor 26 eller 36 kan delas mellan föräldrarna. En föräldrapenningsvecka i Norge är måndag till fredag. Så 35 eller 45 veckor (med reservation för att jag räknat fel) kan en ensamstående mamma vara hemma. Hur mycket bättre än i Sverige är det?
  • h8him
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 20:02:08 följande:
    Barnet ska vara hos anknytningsföräldern ja, växelvis boende rekommenderas från tre år och upp. Men vem har sagt något om växelvis boende? Det finns inget som hindrar pappan från att vara föräldraledig med sitt barn och skapa en anknytning till denna. Sammarbetssamtal rekommenderade jag för att de skulle komma fram till en lösning tillsammans.

En bebis ska vara hos sin mamma? Barn kan klara sig alldeles utmärkt utan en mamma, precis som de klarar sig utmärkt utan en pappa.
    Bra skrivet!
  • h8him
    Anonym (!) skrev 2012-05-25 20:46:36 följande:
    Det finns faktiskt ingen officiellt rekommenderad lägsta ålder för växelvis boende, men dock brukar tre år anses vara den lämpliga gränsen för varannan vecka-boende. Kortare perioder än så (t.ex två dygn åt gången hos varje förälder) brukar rekommenderas mycket tidigare tidigare än tre års ålder.
    Alla rekommendationer hänger ihop med barnets anknytning till föräldrarna och hur väl samarbete mellan föräldrar funkar.
  • h8him

Ts, som jag utläser det hela så ser du bara 2 alternativ:

1. Pappan skriver över dagar till dig och du får fortsätta vara föräldraledig. (Hur länge behöver du vara det?)

2. Socialtjänsten hjälper dig med försörjningen tills barnet fyllt 1 och får börja dagis.

Ser du några fler alternativ?

Hur inskolar du barnet hos pappan?

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-26 00:07:54 följande:
    hon får inte betala rättegångskostnaderna! spelar ingen roll vem som stämmer vem, BÅDA får betala rättegångskostnaderna
    Den som stämmer får betala för ansökan för stämningen. Sen betalar var och en sina ev. ombudskostnader.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-26 00:10:01 följande:
    jag "tror" att man på nått vis kan "tvinga" eller stämma den andra förälderna på föräldradagarna, om man har hälften av dagarna var, och dina tar slut, och barnet är under 1 år, då ska den andra föräldern ge dig sina dagar om denne själv INTE tänkt vara föräldraledg, om den föräldern inte vill ge sina dagar så MÅSTE den ta hand om barnet och vara ledig, så är det bara..
    Det är nog mer ett önsketänkande tyvärr. Att tingsrätten skulle ge en förälder enskild vårdnad enbart för att denne vill ha/behöver föräldrapenningsdagar har jag svårt att tro att det någonsin skulle hända. Visst kan ts skicka in en ansökan om stämning och även ansöka om ett interimistiskt beslut gällande vårdnaden men jag kan inte riktigt se att hon skulle kunna vinna. Pappan har en alternativ lösning, även om den inte uppskattas av ts. Sen verkar det inte som om han får ha barnet ensam hos sig under det lilla umgänge han har och det är inte riktigt till ts fördel, om möjligheterna finns att han kan ha umgänge själv.

Men, självklart kan man aldrig veta hur tingsrätten skulle döma. Ts skulle kanske få enskild vårdnad utan problem..
  • h8him
    nevermind skrev 2012-05-26 00:26:25 följande:
    Du visar alla sms för Familjerätten som bevis på vilken skit han är så du får ensam vårdnad.
    Hur tänkte du nu? Familjerätten kan inte ge ts enskild vårdnad. Däremot kan de försöka hjälpa ts och pappan att komma överens och hitta en lösning.
Svar på tråden Jävla muppfan!!