• LunaLunatic

Jävla muppfan!!

Du har varit föräldraledig och använt dina dagar.
    Pappan har ej varit ledig och har sålunda sina dagar kvar.
    Nu upplyser du honom om att det är hans tur ta hand om barnet. Han får lösa det genom att ta ut ledighet eller låta sin morsa sitta barnvakt, men HAN får lösa det. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-25 17:57:49 följande:
    Ursäkta, men du menar alltså att mamman har skyldighet att ta hand om barnet dess första år innan det kan börja på dagis och hon får skylla sig själv att hon inte sparar dagar som räcker i 9 månader om hon tar ut fullt. Pappan däremot har rätt att ta ut sina dagar motsvarande 9 månader precis när han själv känner för det? Har inte han precis lika stor skyldighet att ta hand om barnet under dess första år? Varför anses mamman vara förpliktigad förälder och pappan frivillig förälder?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över.
    Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X.
    Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"

• LunaLunatic

(fortsättning)
    Har han inga idéer kan du fortsätta:

"De alternativ jag ser är att antingen skriver du över dagar på mig som räcker tills X börjar dagis, då kommer du ha Y dagar kvar (räkna ut detta innan). Annars tar du ut dina dagar nu. Det sista alternativet är att du inte tar ut dagar men ordnar barnvakt och jag hoppas vi kan undvika detta för Xs skull. Vill helst att hen får en bra relation till sin pappa redan nu så ni får bra kontakt" 

Svar på tråden Jävla muppfan!!