• Anonym (!)

Jävla muppfan!!

Du har rätt till ekonomiskt bistånd tills dess att kommunen kan ordna en barnomsorgsplats! Om ditt socialkontor säger annorlunda så har de fel.
  • Anonym (!)
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 20:02:08 följande:
    Barnet ska vara hos anknytningsföräldern ja, växelvis boende rekommenderas från tre år och upp. Men vem har sagt något om växelvis boende? Det finns inget som hindrar pappan från att vara föräldraledig med sitt barn och skapa en anknytning till denna. Sammarbetssamtal rekommenderade jag för att de skulle komma fram till en lösning tillsammans.

En bebis ska vara hos sin mamma? Barn kan klara sig alldeles utmärkt utan en mamma, precis som de klarar sig utmärkt utan en pappa.
    Det finns faktiskt ingen officiellt rekommenderad lägsta ålder för växelvis boende, men dock brukar tre år anses vara den lämpliga gränsen för varannan vecka-boende. Kortare perioder än så (t.ex två dygn åt gången hos varje förälder) brukar rekommenderas mycket tidigare tidigare än tre års ålder.
  • Anonym (!)
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 20:51:12 följande:
    Precis. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men med växelvis menade jag varannan vecka. Generellt sägs en natt/år, alltså högst två nätter på rad om barnet är två och vv vid tre år. Fast det beror ju förstås på barnets mognad också, ibland rekommenderas inte varannan vecka förrän 4-5 år.
    Då är vi överens
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 20:57:54 följande:
    Jag har ett jobb men problem med barnomsorgen.
    Om kommunen inte kan ordna en barnomsorgsplats så har du rätt till ekonomiskt bistånd tills dess att de kan det. Socialtjänsten kommer troligen först försöka pressa pappan att antingen ta ledigt eller skriva över dagar, men om det inte går så finns det ingen tvekan om att du är berättigad. Försök dock spara så mycket pengar som möjligt de tre sista månaderna innan du söker, så du inte haft ett stort överskott, för det kommer dras av från biståndet i så fall.
  • Anonym (!)
    Nanime skrev 2012-05-25 21:34:28 följande:
    Ursäkta men..... du kan inte lämna ditt barn på en förskola där personalen är utbildad i att ta hand om barn, att tillgodose barns behov, där de vet vad de ska ge och inte ge i matväg osv men att lämna ditt barn till grannens tonåring går bra?
    HUR tänkte du nu?
    Hon vill ju inte lämna barnet där.
Svar på tråden Jävla muppfan!!