Inlägg från: Anonym (bådas ansvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bådas ansvar)

Jävla muppfan!!

Anonym skrev 2012-05-25 17:22:40 följande:
    Men ts angrip inte pappan till ditt barn så där, ni har gv och det är hans fulla rätt att spara sina dagar tills ungen blir 8. Kanske du skulle tänkt på det tidigare och hushållit med dagarna bättre eller satt undan pengar till detta. Försörjningsstöd får du om du inte kan ordna din försörjning själv men det krävs dock att du har dagisplats och är inskriven på AF, sök jobb. Om du inte harr jobb
    Ursäkta, men du menar alltså att mamman har skyldighet att ta hand om barnet dess första år innan det kan börja på dagis och hon får skylla sig själv att hon inte sparar dagar som räcker i 9 månader om hon tar ut fullt. Pappan däremot har rätt att ta ut sina dagar motsvarande 9 månader precis när han själv känner för det? Har inte han precis lika stor skyldighet att ta hand om barnet under dess första år? Varför anses mamman vara förpliktigad förälder och pappan frivillig förälder?
  • Anonym (bådas ansvar)
    Anonym skrev 2012-05-25 18:01:59 följande:
    För att hon inte har tagit ansvar för sin ekonomiska situation innan hon skaffade barn.
    Men det har ju i så fall inte pappan heller. Pappan som alltså inte vill vara föräldraledig med sitt barn just nu när barnet behöver honom. Jag förstår inte varför du tycker att mamman har en större försörjningsplikt för barnet eller större skyldighet att vara hemma med barnet innan det kan börja på dagis. Det verkar som att du tycker att pappan ska få en massa rättigheter, men inte ha några skyldigheter.
  • Anonym (bådas ansvar)
    Anonym skrev 2012-05-25 18:09:44 följande:
    Pappan är väl egentligen rätt irrelevant i det sammanhanget, han har ju inget försörjningsansvar för henne. De är båda föräldrar och ska ha föräldraledighet.
    Det är inte hans fel att hon inte har någon inkomst - varför ska han ge bort sin värdefulla tid med sitt barn. Skulle du vara villig att ge bort din föräldraledighet till din partner? Den är värd mer än pengar, eller hur?
    Nu verkar det ju faktiskt som att pappan inte tycker att det är särskilt värdefull tid med barnet eftersom han inte vill vara hemma med det. Om pappan hade sett till barnets bästa så hade han antingen varit hemma tills barnet blir ett år eller gett mamman möjlighet att vara hemma till dess.
  • Anonym (bådas ansvar)
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 18:44:15 följande:
    Han kanske vill ha ut dom längre fram? Han har ju som sagt dessa dagar att ta ut tills barnet blir 8?
    Absolut, men tycker du verkligen att det är det bästa för barnet? Mamman kanske också helst hade velat spara sina dagar och ha lång sommarledighet under flera år, men eftersom hon är en ansvarsfull förälder så tar hon ut dagarna till största del under barnets första år eftersom det är då barnet behöver det mest och dessutom det som dagarna främst är till för!

Varför tycker du att mamman har större ansvar att ta hand om barnet under dess första år än vad pappan har?
  • Anonym (bådas ansvar)
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 19:56:48 följande:
    Jag vet inte hur många gånger jag sagt det nu, men varför ska han få ett val som inte ts fått?
  • Anonym (bådas ansvar)
    Virriga Vera skrev 2012-05-25 20:15:20 följande:
    För att det är hans rätt?
    Barnets rätt till en omhändertagande förälder då? Är inte den viktigare?
  • Anonym (bådas ansvar)
    NollÅtta skrev 2012-05-25 20:49:28 följande:
    Skaffa ett jobb. Ta lite ansvar för helvete.
    Vem ska ta hand om barnet då tycker du?
  • Anonym (bådas ansvar)
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 20:52:36 följande:
    Åh vad jag gillar dig! Oskyldig
    Tack, jag tycker att du har väldigt sunda värderingar och åsikter också!
  • Anonym (bådas ansvar)
    NollÅtta skrev 2012-05-25 20:53:20 följande:
    Varför skaffa barn när man inte ens kan ta hand om sig själv utan räknar med att andra ska betala ens uppehälle. Trött blir jag.
    Men det är väl ingen som har sagt att TS inte kan ta hand om sig själv?!? Problemet är ju att om TS går tillbaka till sitt jobb så finns det ingen som tar hand om barnet som är för litet för att gå på dagis och som har en pappa som inte vill ta hand om det. Eventuellt kan pappans nya sambo ta hand om det, vilket dock enligt min åsikt inte är den bästa lösningen, men det kanske är den enda.
  • Anonym (bådas ansvar)
    NollÅtta skrev 2012-05-25 21:09:14 följande:
    De gjorde slut precis i början av graviditeten och KANSKE kan man då räkna lite på hur det kommer se ut sedan när barnet kommer. Man KANSKE kan räkna ut hur länge man kan vara hemma och sedan har man 9 månader på sig att lägga undan lite extrapengar som man kan skjuta till hyra osv för att kunna vara hemma lite längre.

Framförhållning. Slå upp.
    Men snälla du, varför anser du att det är enbart mammans ansvar att ta hand om barnet och inte även pappans?
  • Anonym (bådas ansvar)
    NollÅtta skrev 2012-05-25 21:27:48 följande:
    Va?

Orkar inte ens kommentera ett så korkat påstående. Du får läsa tråden igen.
    Du skrev att TS borde ha haft framförhållning och sparat pengar för att kunna vara hemma längre än föräldrapenningen räcker. Varför tycker du inte att pappan borde ha haft samma framförhållning och tagit samma ansvar?
  • Anonym (bådas ansvar)
    katrinkanin skrev 2012-05-25 22:01:23 följande:
    Har inte läst tråden, men självklart så är det ju så att pappan har rätt till sin halva av vårdnaden och av föräldraledigheten.

Vad jag inte fattar är varför ni ska skaffa dagisplats åt barnet om pappan ska vara föräldraledig? Och det är ju inte du som ska lösa situationen, det är ju han eftersom han påtagit sig föräldraledigheten. Så - antingen är han hemma med barnet, eller så skriver han över dagarna på dig så du är hemma med barnet, vad är problemet?
    Då kanske du ska läsa tråden innan du skriver. Pappan vill inte vara föräldraledig nu under de resterande månaderna fram tills barnet är ett år och kan börja dagis. Han vill inte heller skriva över några dagar till mamman, så att hon kan vara hemma med barnet. Hur han tycker att barnet ska bli omhändertaget framgår inte av tråden.
  • Anonym (bådas ansvar)
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 23:47:50 följande:
    Det finns det visst. Men TS tackade nej till hans lösning.
    Och du tycker att det är en serös och bra lösning som barnet kommer att må bra av? Pappan har verkligen satt barnet i första rummet?
  • Anonym (bådas ansvar)
    Faber skrev 2012-05-28 19:16:51 följande:
    Det beror ju helt på men man kan säga barnet om man inte vet könet, det har fungerat förr.
    Absolut! Men nuförtiden kan man även säga "hen" - ombyte förnöjer! Skrattande
  • Anonym (bådas ansvar)
    Faber skrev 2012-05-28 22:33:49 följande:
    Om det vore så enkelt men hen är som sagt ett ord som har stark anknytning till den Svenska statsfeminismen, därför känner många, däribland undertecknad aversion mot att använda det.
    Tja, den svenska statsfeminismen känner jag inte till, så den kan jag inte uttala mig om, men själv har jag länge saknat ett ord som hen, så jag tycker att det är superbra att någon hittade på det. Det var så många gånger i skolan/universitetet som jag skulle skriva en uppsats, berättelse eller tenta och fick skriva hon/han gång på gång så jag höll på att bli knäpp och önskade att det fanns ett ord som kunde användas istället.
  • Anonym (bådas ansvar)
    Faber skrev 2012-05-29 14:48:36 följande:
    Den svenska statsfeminismen visar sig gång på gång i snedvridna läroplaner från förskole till universitetsnivå men även i vår vardag så därför hoppas jag att du har förståelse för de som ser hen som en symbol för en politisk ideologi som de kanske inte bekänner sig till.
    Oj, det låter intressant, det skulle vara kul att veta mer eftersom jag fortfarande inte vet vad den svenska statsfeminismen är, hur den visar sig i vår vardag eller hur läroplanerna är snedvridna. Tyvärr är det inte riktigt det den här tråden handlar om, så vi bör nog inte fortsätta diskussionen här för andra kanske blir irriterade. Men du kanske kan starta en tråd om det så får jag lära mig mer?

Jag visste inte heller att "hen" är en symbol för en politisk ideologi, utan bara att det är ett substitut för "hon/han".
  • Anonym (bådas ansvar)
    Anonym skrev 2012-05-30 14:37:06 följande:
    Ts, du visste att du var ensamstående när barnet föddes och jag undrar hur du kunde planera så illa att du inte ens kan vara hemma 1 år med barnet. Du hade 9 månader innan barnet föddes, att spara pengar, dra in kostnader osv och planera för livet med bebis. Du har vetat att du bara har 190 SGI-dagar och 45 garantidagar. Visst verkar pappan vara en skitstövel men det förhindrar inte att du själv kunde ha tagit ett större ansvar och planerat för din föräldraledighet.

Du bör få ett högt bostadsbidrag när du är föräldraledig. Med planering och vilja kan man klara allt.
    Att vara ensamstående betyder väl inte nödvändigtvis att man är den enda som tar hand om barnet? Pappan har ju lika mycket ansvar som mamman att se till att någon av dem kan vara hemma och ta hand om barnet under dess första levnadsår.
  • Anonym (bådas ansvar)
    Anonym skrev 2012-05-30 17:11:27 följande:
    Självklart inte men ts visste förutsättningarna och borde ha planerat för att klara första året med barnet ekonomiskt, om ts hade ambitionen att vara hemma ett år. Pappan har rätt till sina dagar och det finns inget ts kan göra.
    Uppenbarligen visste hon inte att pappan både tänkte vägra vara hemma med barnet och vägra skriva över dagar. Hon utgick inte ifrån att han är en så stor skitstövel som han verkar vara. Visst, pappan rätt till sina dagar, men egentligen är det ju barnet som har rätt till sin pappa under hans dagar och det är nu barnet behöver honom.
  • Anonym (bådas ansvar)
    Anonym skrev 2012-05-30 17:17:47 följande:
    Ts visste förutsättningarna när hon var gravid och valde inte att planera ekonomiskt för en längre föräldraledighet. inte heller behöll hon enskild vårdnad. Att komma nu och kräva att pappan ska ge henne dagar är lite väl sent.

Pappan kan lösa omsorgen om barnet om ts behagar börja arbeta igen för att försörja sig. Han är vårdnadshavare och har rätten att besluta om vem som tar hand om barnet under hans tid med barnet.
    Hon kan väl inte bara "behålla" enskild vårdnad? Det är väl inte en sak som mamman bara kan bestämma? Barnet har ju lika stor rätt till båda sina föräldrar. TS må vara något naiv, men hon är i alla fall inte lika cynisk och hård som du är i den här frågan.
  • Anonym (bådas ansvar)
    yodi skrev 2012-05-30 17:52:34 följande:
    enligt mitt tycke så vissas det prov på en hel del dubbel moral i den här tråden.

en mamma ska absolut inte få för sig att hon på något viss är viktigare än pappan, pappan har precis lika stor rätt till barnet och fp dagarna, visst fint.

men i samma veva så pekas det fingrar på att det är upp till ts att försörja sig och att pappan minsan kan ta ut sina dagar när han vill.

om båda har lika stor rätt till barnet och fp dagarna hur kommer det sig att det bara är mammans skyldighet att vara hemma med barnet tills det blivit tillräkligt gammalt för dagis?

och om man nu som ts ex vet om att mamman inte har fler dagar och att barnet är för litet för att skolas in men ändå vägrar att skriva över dagar eller ta fl med barnet själv, vems bästa tänker man då på?

för beroende på hur mycket man får i fp så är det inte alls säkert att man kan snåla in på dagarna.  

har absolut inget emot att båda förlädrarna får lika många dagar vid delad vårdnad, men då borde det ändå vara tvång på att den andra partnern i såna här situationer får antingen ta hand om barnet eller skriva över dagar, snacka om att sätta mamman i en svår situation och så klagas det över att mammor inte vill skriva på delad vårdnad.              
    Tack för att du satte mina tankar i pränt så bra! Det är exakt det här jag menar!

Bra skrivet!
Svar på tråden Jävla muppfan!!