• Emelie 491

Jävla muppfan!!

Anonym skrev 2012-05-25 17:54:01 följande:
    Är det verkligen så konstigt att han vill vara föräldraledig? Det är ju den bästa tiden i livet. Han värdesätter väl tiden med sin son lika mycket som alla andra sunda föräldrar. Var glad över att barnet har en närvarande far.

Din försörjning är faktiskt ditt eget ansvar, inte hans.
    Herregud, han vill ju inte vara ledig!
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Emelie 491
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-25 17:57:49 följande:
    Ursäkta, men du menar alltså att mamman har skyldighet att ta hand om barnet dess första år innan det kan börja på dagis och hon får skylla sig själv att hon inte sparar dagar som räcker i 9 månader om hon tar ut fullt. Pappan däremot har rätt att ta ut sina dagar motsvarande 9 månader precis när han själv känner för det? Har inte han precis lika stor skyldighet att ta hand om barnet under dess första år? Varför anses mamman vara förpliktigad förälder och pappan frivillig förälder?
    Äntligen någon som förstår!
    Anonym skrev 2012-05-25 17:57:51 följande:
    Hon skriver ju "Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.."
    Det är väl inte hennes angelägenhet när han tar ut sin välförtjänta föräldraledighet?
    Och varför ska mamman tvingas ta ut sin välförtjänta föräldraledighet för att klara att försörja deras barn?
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-25 18:01:59 följande:
    För att hon inte har tagit ansvar för sin ekonomiska situation innan hon skaffade barn.
    MEN VAD??

Vad vet du om det? Och igen, varför förväntas inte pappan ta ansvar för sitt barn? Och du vet såklart att han tagit fullt ansvarför sin ekonomiska situation innan de tillsammans skaffade barn?
  • Emelie 491
    Loket skrev 2012-05-25 18:04:00 följande:
    Kanske inte nu men däremot längre fram vad är det för fel med det?
    Barnet har väll störst behov av att vara hemma när det är litet?
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-25 18:09:44 följande:
    Pappan är väl egentligen rätt irrelevant i det sammanhanget, han har ju inget försörjningsansvar för henne. De är båda föräldrar och ska ha föräldraledighet.
    Det är inte hans fel att hon inte har någon inkomst - varför ska han ge bort sin värdefulla tid med sitt barn. Skulle du vara villig att ge bort din föräldraledighet till din partner? Den är värd mer än pengar, eller hur?
    Om jag inte bott med mitt barn som varit under ett år och fadern bad mig om dagar skulle han få dem, eftersom barnet behov är störst då! Varför skulle jag spara mina dagar om det betydde att barnet skulle börja på förskola innan ett års ålder? Båda föräldrar har ansvar för sitt barn, även om de inte bor tillsammans. Kan du se barnets perspektiv också? Eller är det för obekvämt?
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-25 18:15:36 följande:
    Rätt och rätt. Han får se till att ungen får den omsorg den behöver under tiden mamman jobbar. Han får helt enkelt ta ut sina dagar. För varför är det mammans skyldighet? 
  • Emelie 491
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:30:33 följande:
    Funderar på att stämma karlfan på enskild vårdnad. Skulle det gå genom tror ni?
    Det går nog inte igenom eftersom du själv sagt att du har en lösning i form av grannens dotter. Du borde försöka få med honom på sammarbetssamtal eller upplysa honom om att han inte kan ta föräldraledigt precis när han önskar det i framtiden eftersom han inte bor med barnet. Då bestämmer du istället.
  • Emelie 491
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:38:20 följande:
    Jag har ju ingenting att säga till om. Han gör precis som han vill. Och jag tänker inte lämna min skrutt heltid hos en tonåring med noll erfarenhet av barn och som tjyvröker bakom garaget.
    Kan du ansöka om vårdnasbidrag och användad det till en privat dagmamma? Jag förstår att det är jobit, och förstår inte hur man kan tänka som han gör (eller vissa andra här inne). Det är inte dina och ditt ex' dagar, det är barnets dagar och hen har störst behov av dem nu.

Och kom ihåg att utnyttja dina rättigheter som boendeförälder. Du kan, om du känner för det, bråka lika mycket när han behagar vara ledig.
  • Emelie 491
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:40:10 följande:
    Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över.
    Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X.
    Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:43:24 följande:
    (fortsättning)
    Har han inga idéer kan du fortsätta:

"De alternativ jag ser är att antingen skriver du över dagar på mig som räcker tills X börjar dagis, då kommer du ha Y dagar kvar (räkna ut detta innan). Annars tar du ut dina dagar nu. Det sista alternativet är att du inte tar ut dagar men ordnar barnvakt och jag hoppas vi kan undvika detta för Xs skull. Vill helst att hen får en bra relation till sin pappa redan nu så ni får bra kontakt" 
  • Emelie 491
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 18:44:15 följande:
    Han kanske vill ha ut dom längre fram? Han har ju som sagt dessa dagar att ta ut tills barnet blir 8?
    Och vems ansvar är det då att ordna omsorg till barnet när ts tvingas jobba? Det måste ju vara hans ansvar, eftersom han omöjliggör att ts är hemma med sitt barn längre.
Svar på tråden Jävla muppfan!!