• Anonym

Jävla muppfan!!

Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:28:24 följande:
    Jo tack. Vi grälade om det igår. Jag föreslog att han kunde vara föräldraledig istället men det går ju inte för att det är en sån stressig period på hans jobb tydligen. Sa till honom att jag också vill spara mina föräldrapenningdagar och att han får ta över nu. Kommer att från med juni att dumpa skrutten utanför hans dörr varje morgon. Slutade med bråk och han hotade med orosanmälan om jag skulle få för mig att göra det... Ge mig styrka att orka med denna man...
    Jag håller med dig, jävla muppfan!
    Förstår mig inte på vissa människor. Han får ju ta sitt ansvar om han vill ha sina dagar dvs börja använda dem.
    Hoppas det löser sig för dig, stå på dig. Förstår att det är jobbigt att lägga energi på en sådan här onödig grej. Det finns ju egentligen tre alternativ här.

1.  Han ger dig dagar så du kan vara hemma tills barnet har plats på dagis, tills bebis har åldern inne alltså.
    2. Han tar ut föräldrapenning och är hemma med barnet.
    3. Han får fixa en BRA barnvakt som bebis känner sig trygg med medans ni jobbar.  
  • Anonym
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:40:10 följande:
    Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över.
    Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X.
    Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"

Det här tycker jag var ett ypperligt förslag att börja med.

Och går inte det, då skulle jag vänt mig till familjerätten så får dom råda er vidare. 
    För det är ju så, man kan tycka vad man vill, men även han har ju rätt att tycka och ha inflytande på ert barn. 

Det kommer troligen komma upp många frågor där ni tycker olika, ni måste helt enkelt lära er att samarbeta runt barnet.

Och jo, jag vet av egen bitter erfarenhet att det kan vara väldigt, väldigt knepigt.       
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:40:46 följande:
    En varning till alla mina medsystrar!! Gå aldrig med på gemensam vårdnad för ni vet aldrig vad ni kan råka ut för.

vad då gå med på, det det varit bättre han stämpt dig på vårdnaden och fått den via tr medan du förlora ännu mer pengar? Ts du verkar ha konstiga åsikter mår du verkligen bra och kan ta hand om ungen på ett tryggt sätt? Vem fan hotar med att lämna en bebis utanför en dörr?
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:48:09 följande:

Problemet är att alla våra diskussioner urartar och slutar i bråk eftersom vi har så olika syn på allting. Jag har försökt diskutera alternativ med honom. Hans senaste förslag var att skrutten kunde vara hemma med hans nya flickvän/särbo/sambo (grannfrun, lång historia) eftersom hon ändå ska vara hemma hela sommaren med sina egna barn. Men vad fan. Jag vill inte att främmande människor ska ta hand min skrutt. Om jag inte vill att förskolepersonalen ska ta hand om skrutten så vill jag knappast att hans nya kvinna heller ska göra det.

Men då kanske det är dags att ta hjälp, i form av familjerätten, som kan  hjälpa er kommunicera på ett konstruktivt sätt, för ert barns skull.

För det är ju till syvende och sist barnet som förlorar mest på om inte mamma och pappa kan samarbeta.  
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:51:51 följande:
    Hur funkar vårdnadsbidrag?
    Jag TROR att det är så att man får runt 3000 kr i månaden för att man vårdar barnet. 
    Krav: Det får inte ha barnomsorgsplats, man får inte ha några dagara kvar för barnet.  
  • Anonym

Säg till honom att om du inte kan fortsätta vara hemma med ert barn kanske du måste flytta till en ort där släktingar kan hjälpa dig med barnpassning medan du måste jobba.

• Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 17:47:42 följande:
    Därför att han tvingar sitt barn till dagis eller till tonårsbarnvakt vid 9 månaders ålder för att han är snål och egoistisk. Det är väl knappast för barnets bästa??!
    Men lämna över barnet till pappan då. Han vill ju ha halva föräldraledigheten så uppenbarligen vill han ju vara pappaledig nu när din ledighet tar slut.

Det är väl inget konstigt med det!

Var inte så egoistisk. Lämna över barnet och låt pappan få vara pappa precis som du fått vara mamma! 
  • Anonym
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 17:53:46 följande:
    Han vill ju inte ta hand om barnet. Han vägrar vara ledig och vägrar skriva över fp dagar.
    Men han kanske sparar dagarna tills barnet blir äldre?
  • Anonym

Jag har varit med om samma. Fick försörjningsstöd från soc när barnet var ca 7-12 månader gammal och sen kunde börja på dagis.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-25 21:03:52 följande:
    Jag har varit med om samma. Fick försörjningsstöd från soc när barnet var ca 7-12 månader gammal och sen kunde börja på dagis.
    Pappan är en bra pappa, men det var absolut inte lämpligt att han hade barnet om dagarna i så tidig ålder, när barnet bodde hos mig, hade mig som primär vårdare och jag ammade. Att pappan skulle vara föräldraledig där istället var alltså otänkbart. När barnet blev större ökades dock umgänget och varannan vecka från 2,5 års ålder, men att pappan skulle ha barnet hela dagarna som spädbarn? Nej.

Soc var inte på pappan, försökte inte tvinga honom att vara föräldraledig eller ge sina dagar till mig. Det är hans dagar och de dagarna har han och barnet haft glädje av när barnet blivit äldre. 
Svar på tråden Jävla muppfan!!