• Emelie 491

Jävla muppfan!!

Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:48:09 följande:
    Problemet är att alla våra diskussioner urartar och slutar i bråk eftersom vi har så olika syn på allting. Jag har försökt diskutera alternativ med honom. Hans senaste förslag var att skrutten kunde vara hemma med hans nya flickvän/särbo/sambo (grannfrun, lång historia) eftersom hon ändå ska vara hemma hela sommaren med sina egna barn. Men vad fan. Jag vill inte att främmande människor ska ta hand min skrutt. Om jag inte vill att förskolepersonalen ska ta hand om skrutten så vill jag knappast att hans nya kvinna heller ska göra det.
    Det låter ju som att du inte är villig att hitta lösningar heller. Du har bestämt dig för att vara hemma oavsett vad, och hans lösningar är inte välkomna? Då förstår jag att han blir irriterad!

Vårdnadsbidrag får man om man gjort av med fp och inte nyttjar en förskolplats. Jag har inte stenkoll på alla villkor, du får kolla med kommunen som ansvarar för det. Det brukar ligga på 3000/mån och räcker ju gott och väl till en privat dagmamma/barnvakt
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Emelie 491
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 19:03:33 följande:
    Vilken mamma skulle låta en främmande människa ta hand om sin bebis heltid?? De flesta mammor vill inte ens ha barnvakt någon timme för ett så litet barn. Hon har ingen utbildning gällande barn, hon har inte ens gått ut gymnasiet på grund av någon diagnos. Hon röker och har ett dåligt ordförråd. Ingen som jag litar på med min skrutt. Pappan ska som sagt jobba i sommar för att det är ett nytt jobb och mycket att göra.
    Den attityden kommer vara jobbig i framtiden. Vad han gör med barnet eller vem han låter passa det när det är hos honom har du ingen rätt att ha åsikter om. Samma sak gäller om du i framtiden hittar någon ny. Ni måste respektera att ni båda gått vidare! Ingen utbildning gällande barn? Har du det?
  • Emelie 491
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 19:10:27 följande:
    Hon skrev ju själv att hon hade en grannflicka som kunde ta hand om barnet medan ts jobbar. Visst, jag kan väl tycka att pappan ska hjälpa till mer, men man kan heller inte kräva att någon part ska lämna bort/utnyttja sina tillgängliga dagar om denne nu inte vill. 
    Håller med dig om att det borde vara så. Men ts skulle ju säkert vilja spara sina dagar också, till långledighet på sommaren eller kortare arbetsvecka. Hon har ju på ett sätt tvingats till att använda alla dagar för att exet inte vill vara ledig just nu när behovet är störst. Då är ts ledig eftersom någon måste vara det. Varför ska han då få spara alla dagar tills han känner att det passar att vara ledig när ts inte fick samma val?

Därimot verkar hon ju inte vidare inställd på att hitta en gemensam lösning på problemet.
  • Emelie 491
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 19:25:46 följande:
    Precis, han har kommit med förslag, men hon sätter emot. Känns dessvärre inte som om NÅGON lösning kommer duga, såvida lösningen heter "ge alla dagar till mig och lämna bort dina". Men det är känslan jag får.
    Haha, jag vill gärna säga emot dig men känslan börjar gå ifrån "offer" och närma sig "bitter" ganska fort.

Har han kommit med förslag för att lösa situationen kan jag tycka att han tagit sitt ansvar, även om det optimala självklart vore om någon av föräldrarna kunde vara hemma.
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-25 19:37:12 följande:
    Säg till honom att om du inte kan fortsätta vara hemma med ert barn kanske du måste flytta till en ort där släktingar kan hjälpa dig med barnpassning medan du måste jobba.
    Har de gemensam vårdnad måste ju han godkänna en flytt.
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-25 19:52:50 följande:
    Men han kanske sparar dagarna tills barnet blir äldre?
    Jag vet inte hur många gånger jag sagt det nu, men varför ska han få ett val som inte ts fått?
  • Emelie 491
    VeraLu skrev 2012-05-25 19:55:00 följande:
    Ja, hon är mamman till detta barn. Och är hon normalt funtat så behöver hon ingen mer "utbildning"  än det naturen lagt i oss mödrar.

Betr sammarbetssamtal hos fam rätten (som jag har erfarenhet av) så rekommenderar ingen familjerätt sk växelvis vårdnad förrän barnet är minst 4 år. En 6 månaders bebis ska inte vara ngn annanstans än hos sin mamma. Stå på dig Ts och lita på din magkänsla och intuition.
    Barnet ska vara hos anknytningsföräldern ja, växelvis boende rekommenderas från tre år och upp. Men vem har sagt något om växelvis boende? Det finns inget som hindrar pappan från att vara föräldraledig med sitt barn och skapa en anknytning till denna. Sammarbetssamtal rekommenderade jag för att de skulle komma fram till en lösning tillsammans.

En bebis ska vara hos sin mamma? Barn kan klara sig alldeles utmärkt utan en mamma, precis som de klarar sig utmärkt utan en pappa.
  • Emelie 491
    Virriga Vera skrev 2012-05-25 20:15:20 följande:
    För att det är hans rätt?
    Varför har pappor bara rättigheter och mammor bara skyldigheter? Det är ju vad du säger. Ts har skyldighet att försörja deras barn, med eller utan föräldrapenning, och pappan har rättigheten att spara sina dagar.

Vart tog jämställdheten vägen?
  • Emelie 491
    Anonym (!) skrev 2012-05-25 20:46:36 följande:
    Det finns faktiskt ingen officiellt rekommenderad lägsta ålder för växelvis boende, men dock brukar tre år anses vara den lämpliga gränsen för varannan vecka-boende. Kortare perioder än så (t.ex två dygn åt gången hos varje förälder) brukar rekommenderas mycket tidigare tidigare än tre års ålder.
    Precis. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men med växelvis menade jag varannan vecka. Generellt sägs en natt/år, alltså högst två nätter på rad om barnet är två och vv vid tre år. Fast det beror ju förstås på barnets mognad också, ibland rekommenderas inte varannan vecka förrän 4-5 år.
  • Emelie 491
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-25 20:43:27 följande:
    Barnets rätt till en omhändertagande förälder då? Är inte den viktigare?
    Åh vad jag gillar dig! Oskyldig
  • Emelie 491
    Virriga Vera skrev 2012-05-25 20:54:32 följande:
    Nej, det är inte vad jag säger. Jag säger att det är hans lagliga rätt att spara sina dagar till barnet är 8 år. Det är också TS rätt att själv välja hur hon vill hushålla med sina dagar. Barnets rätt är att det har lika stor rätt till bägge sina föräldrar vilket TS tycks glömma i sin bitterhet. Jag säger inte heller någonstans att det är vare sig jämställt eller rättvist.
    Ja men hon kan ju inte hushålla med sina dagar eftersom någon måste ta hand om barnet. Vad skulle hända om hon bestämmer sig för att hon vill spara resterande dagar och pappan fortfarande vägrar vara ledig? Vem ska då ta ansvar för barnet?
  • Emelie 491
    Anonym (lägg ner) skrev 2012-05-26 18:46:32 följande:
    www.varldenidag.se/nyhet/2012/05/08/Forskola-.../ Räcker det eller vill du ha mer?
    Shit, du kan inte vara seriös? KD's röstjagare blir forskare. Vart tog källkritiken vägen?
    För att svara på frågan, NEJ det räcker inte!
  • Emelie 491
    Faber skrev 2012-05-26 13:34:15 följande:
    Jag levde under vanföreställningen att hen endast användes av ordets förespråkare då könet på personen som diskuterades ej var känt, det påstås i alla fall i hen-tråden.
    Jag missade att ts barn var en kille, och tycker verkligen inta att det var relevant. My bad. Var det verklien allt du reagerade på i inlägget?
  • Emelie 491
    Loket skrev 2012-05-27 10:38:22 följande:
    Det var andrahandsuppgifter jag använde mig av tydligen felaktiga sådana men nåväl det är ändå fakta att i många andra länder är föräldraredigheten betydligt kortare än här och det fungerar utmärkt
    Kanske för att man där har möjlighet till förskoleplats/barnomsorg innan 1årsdagen? Bara en gissning.
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta s�rskriv!
  • Emelie 491
    Essien skrev 2012-05-27 17:19:17 följande:
    Men skojar ni eller? Hur jävla gärna hade ni skuttat iväg med er niomånaders bebis till faderns nya kvinna han bedrog er med för heltidsbarnpassning? Speciellt när pappan bara behagat glutta på barnet två ggr men aldrig har tid eller lust att faktiskt umgås och knyta band till sitt barn? Långa pekpinnar från fisförnäma pk-morsor här inne ser jag, stackars ts. Dagarna är till för barnet, inte för föräldrarna, när ska folk data det?? Här väljer pappan sig själv och sitt "hektiska jobb" framför sin egna bebis. I alla andra trådar hade han blivit grillad för sin egoism, för sin brist på ansvarstagande och för att han hellre dumpar över sitt barn på bonusmamman än är FÖRÄLDRALEDIG åt barnet han är FÖRÄLDER till. Många här inne tycker tydligen sådant beteende är bra från en förälder, inte konstigt att ungar plockas av soc här och där om ni delar den synen på barnets bästa och ansvarstagande som förälder..
    Ingen hade väll skuttat iväg till en sådan situation, men alla är mer eller mindre överens om att barnet är pappans ansvar om han vägrar skriva över dagar. Om det är hans ansvar kan ts inte göra något om han väljer sin sambo som "barnvakt". Om han var otrogen med henne eller inte här väll inte hit?

Vad är din lösning på en pappa som vägrar skriva över föräldraledighet och dessutom vägrar vara ledig själv?
  • Emelie 491
    Essien skrev 2012-05-27 18:27:51 följande:
    Vägrar en pappa vara ledig med sitt barn som är för litet för dagis och vägrar han då låta mamman göra det han inte själv behagar utstå så bör dagarna ges till mamman per automatik. Han har där redan bevisat sin oduglighet när han hellre ser till att en främmande (för barnet) kvinna passar barnet än att den faktiska mamman får göra det. Mamman bör prioriteras som "barnpassare" då det alternativet är BÄST FÖR BARNET. Du vet, det där både föräldrar, soc och rätten ska handla efter... Du verkar rätt insnöad på att det är pappans rätt till ett barn man ska trippa runt. Att han sen vill ha barnet för att dumpa på en icke-förälder är tydligen inget som befläckar hans fantastiska föräldraskap. Om det är någon förälder som har rätt att ställa krav så är det den som faktiskt vill ha med sitt barn att göra. Andra bör huka sig ner på sina viktiga hektiska förprioriterade jobb och endast viska om sina önskemål (pappor som mammor).
    Driver du med mig? Det är inte så bra idé att försöka sig på härskarteknik om man inte kan göra det bättre. Jag är fullt medveten om att barnets bästa ska stå i centrum, och har argumenterat för det i den här tråden från första sida. Så min ställning är ju inte så svår att kolla upp eftersom du verkligen missförstått det hela.
  • Emelie 491
    Faber skrev 2012-05-27 18:56:25 följande:
    Ja faktiskt, då ordet hen är så starkt politiskt laddat.
    Verkligen läskigt med folk som snöar in så mycket på meningslösa detaljer. Hen är ett ord precis som alla andra, och borde behandlas som det (även om jag missade könet den här gången, det var alltså okänt FÖR MIG). Eller menar du att det finns olika lösningar på ts' problem beroende på om barnet är av manligt eller kvinnligt kön?
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-28 09:49:11 följande:
    Pappan har fixat barnvakt...
    Hur är den informationen relevant för inlägget du citerade?
    Och varför berättar du saker för mig som jag redan vet? Förvånad
    Eller menar du att alla pappor i Norge ordnar barnvakt till sina barn efter föräldraledighet och innan förskola? Du gör mig verkligen förvirrad!
  • Emelie 491
    Faber skrev 2012-05-29 14:48:36 följande:
    Den svenska statsfeminismen visar sig gång på gång i snedvridna läroplaner från förskole till universitetsnivå men även i vår vardag så därför hoppas jag att du har förståelse för de som ser hen som en symbol för en politisk ideologi som de kanske inte bekänner sig till.
    Vi har förstått att du inte tycker om ordet och du behöver inte använda det, jag lovar! Själv har jag en bunt svenska ord som jag inte tycker om och undviker att använda. Det är som sagt ok.
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-29 22:23:20 följande:
    Det var relevant för det påstods att pappan inte kunde ta hand om barnet, och det kan han, med hjälp av sin kära sambo.
    Kanske det, men då citerade du väldigt tokigt. Inlägget du citerade, som jag skrivit, handlade om föräldraledighet och förskola i Norge eftersom någon felaktigt påstod att det var tre månader föräldraledighet som gäller där.
Svar på tråden Jävla muppfan!!