Inlägg från: Anonym (oxå borderline) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oxå borderline)

Borderline = omgonad?

Man kanske i vissa fall kan verka bete sig/tänka på ett omoget sätt, men det betyder ju inte att man är omogen och därför beter sig så. Så jag tycker frågan är rätt märklig, inte får man borderline för att man är omogen...

Själv är jag 36 år och går först nu i DBT. Kan inte tycka att några i min grupp kan betraktas om omogna i sitt beteenden.

Anonym skrev 2012-05-25 20:00:54 följande:
    Du behöver inte alls svara! Jag undrar bara för jag tycker det är hemskt att unga människor får psykiatriska diagnoser!! (utgår från att du är ung?)  Och så tycker jag det är konstigt att Du undrar om borderline kan vara omogenhet?? Din läkare har väl förklarat vad borderline innebär? 
    Jag skulle mått betydligt bättre de senaste 20 åren om jag fått min diagnos redan som ung, håller verkligen inte med!

En diagnos är ju ett första steg för att kunna få rätt hjälp, att sluta tycka att man bara är dum i huvudet som inte "funkar".
    Anonym (psy) skrev 2012-05-25 21:25:42 följande:
    Man brukar ju säga att många tonåringar mer eller mindre 'har borderline ps', även om det är normalt beteende för den åldern.
    Fast för att få en diagnos ska man ju lida av sina besvär. Så att säga att det är normal för tonåringar att bete sig och må som en person med borderline, känns rätt märkligt. Det är inte NORMALT att behöva lida bara för att man är tonåring, det känns som ett förlegat tankesätt.

Sen om en tonåring BETER sig som en person med bordeline i vissa aspekter är ju en helt annan sak, men det har ingenting med kriterier för diagnosen att göra, för där tar man som sagt även stor hänsyn till att beteendet leder till extremt lidande för personen.
Svar på tråden Borderline = omgonad?