• Border

Borderline = omgonad?

Nej, borderline har inget med mognad att göra. Jag har just avslutat ett stort arbete om borderline

• Border
    Anonym skrev 2012-05-26 21:50:34 följande:
    Nej, jag har alltid varit så här så jag vet inget annat. Har ingen traumatisk uppväxt. Fick kanske inte så mycket uppmärksamhet men något direkt trauma är det inte tal om. Mina syskon är inte alls som mig. Jag tror att mitt är medfött faktiskt. Har du kunnat se någon utlösande faktor i ditt liv?
    Det finns alltid en utlösande faktor, och för de allra flesta har det med uppväxten att göra. Det kan handla om att dina föräldrar skilde sig när du var liten och att du upplevde det väldigt jobbigt med att växla boende och tvingas uppleva separationer från en förälder ofta. Nu vet jag inte om dina föräldrar är skilda, men annars skulle det kunna vara en anledning. Eller att du började på dagis/dgmamma innan du var mogen för det och där tvingades separera från dina föräldrar nästan dagligen.
    Det kan ha med andra saker att göra oxå, men det är inte medfött eller ärftligt. 
    Behandlingar: *Farmakologisk behandling, *KBT (Kognitiv beteendeterapi), *DBT (Dialektisk beteendeterapi), *MBT (Mentaliseringsbaserad terapi, denna terapiform är relativt ny)
  • Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:09:36 följande:
    Har du källor för det du säger, att det alltid finns en utlösande faktor?

Ja, många, jag läser själv psykologi och har just skrivit en essä om borderline. Många, som inte vet så mycket om borderline, tror ofta att det kan vara ärftligt, men det är det aldrig. Det är omöjligt att ärva borderline. Men nu länkar jag inte, för jag kommer inte ens ihåg alla källor
  • Border
    Border skrev 2012-05-26 22:13:53 följande:

Ja, många, jag läser själv psykologi och har just skrivit en essä om borderline. Många, som inte vet så mycket om borderline, tror ofta att det kan vara ärftligt, men det är det aldrig. Det är omöjligt att ärva borderline. Men nu länkar jag inte, för jag kommer inte ens ihåg alla källor
    Sen är inte psykologi en exakt vetenskap. Vissa tror fortfarande att det kan vara ärftligt, men jag känner mig övertygad om att fallet inte är så för någon
  • Border
    Anonym skrev 2012-05-26 22:18:22 följande:
    Det finns ingen som kan säga exakt vad borderline beror på. Det finns flera teorier. Teorier är just teorier.

Japp, så är det. Det finns ingen exakthet i vad borderline beror på eftersom det är högst individuellt. Dock har jag märkt, när jag studerat de senaste forskningsresultaten och de senaste teorierna, att man är mer övertygad om att det inte är ärftligt öht
  • Border
    Border skrev 2012-05-26 22:27:07 följande:

Japp, så är det. Det finns ingen exakthet i vad borderline beror på eftersom det är högst individuellt. Dock har jag märkt, när jag studerat de senaste forskningsresultaten och de senaste teorierna, att man är mer övertygad om att det inte är ärftligt öht

Där emot kan man födas med en extra känslighet eller benägenhet att utveckla psykiska problem och personlighetsstörningar
  • Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:29:46 följande:
    Jag har läst någonstans att man börjar se samband mellan borderline och add, från flera håll enligt min psykolog. Att de som fått diagnosen borderline egentligen har add i botten. Är det någonting du stött på i din research?

Nja, lite grann. Men även ADHD kan ligga i botten. Det är mycket vanligt att man som borderlinepatient lider av andra psykiska problem vid sidan av borderlinen så att säga.
    Jag har själv borderline, kan jag tillägga, men varken ADD eller ADHD. Dock ångestsyndrom. 
  • Border
    Anonym skrev 2012-05-26 22:31:26 följande:
    Jag tror inte att alla symptomen kan vara ärftliga, men jag tror att den bristande impulskontrollen och de överdrivet starka känslorna kan vara det. Att det någonstans är fel i signalsubstanserna i hjärnan eller att hjärnan på något sätt inte fungerar som på andra. T.ex som vid ADHD. Eller bipoläritet. Vissa forskare menar ju även att det inte finns borderline utan att det i själva verket är en form av bipoläritet. Det kan ju förklara varför bipolärmediciner fungerar ganska bra på borderlinepersoner. T.ex lamictal hjälper till att jämna ut humöret och kan göra så att man får lite mer kontroll, vilket jag inte upplevt med någon vanlig antidepressiv medicin,

Jag äter bara vanlig antideppressiv medicin mot min borderline, och det funkar bra för att jämna till humöret och känslorna. Ingen stark medicin är det heller. Borderline heter det egentligen inte längre, utan  "emotionell instabil personlighetsstörning". 

• Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:45:31 följande:
    En person med add/adhd kan som jag förstår fungera rätt bra när omständigheterna är de rätta, dvs utan stress. Personer med add kan också hyperfokusera, har jag läst, vilket kan göra att de kan utföra uppgifter mkt bra.
    En borderline-person är lättstressad, iaf jag. "Förvirringstillstånd" heter det visst, när hjärnan slutar funka vid för mkt stress. Symptomen är lika de vid add/adhd; dåligt minne, koncentrationssvårigheter, dålig orienteringsförmåga, koordination mm. Hjärnans system slås ut helt enkelt.
    Jag kan se en koppling. En stresskänslighet i botten som vid "rätt" miljö kan utvecklas till även en personlighetsstörning.
    Vilka av följande symptom har du av följande:

Det är vanligt att personer med borderline har mycket svårt för separationer. De gör allt för att in i det sista undvika verkliga och/eller inbillade separationer. Dessa starka ångestladdade känslor kan leda till att personen blir kontrollerande i relationer. Patienten har ofta intensiva relationer med andra som växlar mellan extrem idealisering, alltså att patienten höjer sin partner till skyarna, sätter honom på piedestal och beundrar honom, tycker att han är bäst i världen, och extrem nedvärdering, där man i stället ser partnern som en lägre stående varelse, kanske korkad, ful, dum och helt värdelös.

Personer med borderline kan också lida av en stark identitetsstörning som kan yttra sig i att man har en påtaglig instabil självbild, som ständigt växlar mellan nedvärdering och idealisering av sig själv.

Ett annat symptom är impulsivitet som innebär att man inte kan kontrollera sina impulser och detta kan således leda till allvarliga konsekvenser. Impulsiviteten kan ta sig många olika uttryck som exempelvis slösaktighet med pengar, drogmissbruk eller att personen är mycket sexuellt promiskuös. Personen utsätter sig, på grund av impulsiviteten,  för ständiga risker.

Borderlinepatienter lider ofta av självskadebeteende. Exempelvis är det inte ovanligt att de skär sig ofta och mycket. De kan också uppvisa självmordsbeteende på andra sätt; genom hot till exempel. Självmord är den vanligaste dödsorsaken hos personer med borderline. Ca 10 - 20% av alla borderlinepatienter begår självmord.

En person med borderline kan många gånger uppfattas som mycket oberäknelig i sitt humör, och det stämmer att det många gånger är så. Personen kan gå från normalt stämningsläge till intensiv nedstämdhet eller ångest på bara några minuter. Dessa intensiva känslolägen brukar vara några timmar och ytterst sällan i mer än några dagar. Detta påverkar ofta omgivningen som inte vet vad de ska förvänta sig eller hur de ska bete sig gentemot personen.

Många personer med borderline beskriver att de ständigt känner sig tomma, och det är inte alls ovanligt att det är så.

En person med borderline kan också vara oberäknelig i sitt agerande. Vredesutbrott är vanliga och kombinerat med impulsbrist kan detta leda till upprepade slagsmål, att personen gör sönder saker o.s.v. Personen kan få dramatiska utspel i alla känslolägen och då reagera med extrem glädje, extrem sorg m.m.

Patienten kan lida av paranoida tankegångar som ofta är övergående men det finns de som lider av allvarliga dissociativa symptom, som att personen har förträngt stora, jobbiga minnen av händelser.

På senare tid har man upptäckt att personer med borderline kan ha svårt att reflektera över andra personers känslomässiga upplevelser, och även sina egna dito. Detta leder då till att personen inte ser sin egen roll i relationer. De kan inte se att de gör fel eller liknande utan upplever det som att det är den andra personen i relationen som är orättvis och elak. Det personen med borderline har svårt med här är s.k mentalisering.

• Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:54:46 följande:
    Behöver knappt läsa för att kunna säga ALLT. Vad är det du menar?

*Svårt för separationer, både inbillade och verkliga.
    *Intensiva relationer som pendlar mellan extrem idealisering och extrem nedvärdering av den andra.
    *Klängighet med ett stort kontsollbehov
    *Instabil självbild som pendlar mellan extrem idealisering och nedvärdering av dig själv
    *Enorm impulsivitet
     *Sexuell promiskuösitet   
    *Självskadebeteende
    *Uppvisar självmorsbeteende
    *Kan gå från normalt stämningsläge till djup nedstämdhet på bara några minuter
    *Ständig tomhetskänsla
    *Vredesutbrott och andra starka känsloyttringar
    *Paranoia
    *Svårigheter med att mentalisera         
  • Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 23:09:47 följande:
    Ja, jag har läst och kan symptomen väl, men vad var din poäng? :)

Nej, jag bara undrade. Tänkte att det kan vara skönt för dig att få skriva av dig bara
  • Border
    Indianica skrev 2012-05-26 23:20:32 följande:
    Så vitt jag vet existera ju Borderline t ex inte hos folk i 60-årsåldern, det är mest utbrett hos unga flickor. Ofta "växer det bort" och försvinner runt 25-30 år.

Oavsett vad som utlöser Borderline är kanske en del av den eventuella omognaden så att den yttrar sig i en oförmåga att hantera sina känslor på ett "vuxet" sätt. Så när man blir äldre lindras i regel borderline. Observera att det är min egen teori, men att mest unga tjejer har Borderline har jag läst. Aldrig hört talas om mån runt 60-70 år eller kvinnor i den åldern med Borderline.

Jag har träffat på många äldre som har borderline. Diagnosen ställs först som tidigast  18-årsåldern och runt 30-40-årsåldern är borderlinen som värst för de flesta
  • Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 23:22:17 följande:
    Jaha, tack :) Jag känner mig ganska hemma i diagnosen, mycket stämmer in på mig på pricken. Men något stämmer inte för mig i min "livsekvation". Och jag märker att jag inte ens kan formulera det till en enkel fråga... Obestämd

Jag tror att jag vill att någon ska förklara för mig: "Pga detta och detta får man borderline, så som också du har fått". Och att höra att det beror på en känslighet köper jag inte. Jag tycker hela mitt liv har bäddat för denna störning och att det var oundvikligt. Att höra det är som att få höra: "allt skit du varit utsatt för har ingenting med din borderline att göra". Utan, vad, jag förtjänade allt? Har jag skapat allt själv?
    Puh.

Tur att man får vara anonym här...
    Har du varit med om hemska och/eller jobbiga saker i livet är det givetvis stor chans att de ligger bakom din borderline
Svar på tråden Borderline = omgonad?