• Anonym

Borderline = omgonad?

Hur menar du med att man ser saker i svart vitt?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-25 19:12:43 följande:
    Hur menar du med att man ser saker i svart vitt?
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-25 19:10:42 följande:
    Är en person med borderline omogen? Har stött på det synsättet några gånger (har själv borderline) och funderar lite...
    Borderline-personer är svartvita i sitt tänkande, det är det som utmärker dem enligt min psykolog. Samtidigt finns det olika teorier på vad som orsakar borderline, bl a nämns trauman med medfödd känslighet som en möjlig orsak.
    Om en borderline-person har fått sin diagnos efter ett trauma, är det verkligen en omognad? Om mognaden finns i övrigt, men det svartvita "vaknar" vid tillfällen som påminner om/liknar traumat? Är det inte mer som en stressreaktion då?
    Har du haft någon nytta av din diagnos?  Medicin? Någon speciell terapi?
  • Anonym
    spillerkillern skrev 2012-05-25 19:15:07 följande:
    Jag skulle aldrig kalla en person med borderline för omogen. De flesta med bl som jag träffat är mycket intelligenta. Det är snarare en slags "beteenderubbning" som i de flesta fall klingar av i 35 års åldern.
    Eller så kan DBT hjälpa
  • Anonym

TS all respekt för Dig men har en psykiatriker ställt diagnosen borderline?

• Anonym

Det är nog mer en känslomässig omognad än en intelektuell sådan. Om man råkat ut för trauman tidigt i livet så hämmas den känslomässiga mognaden och man får svårigheter att reglera sitt känsloliv.

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-25 19:52:55 följande:
    Varför undrar du?
    Du behöver inte alls svara! Jag undrar bara för jag tycker det är hemskt att unga människor får psykiatriska diagnoser!! (utgår från att du är ung?)  Och så tycker jag det är konstigt att Du undrar om borderline kan vara omogenhet?? Din läkare har väl förklarat vad borderline innebär? 
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-25 20:02:46 följande:
    Låter vettigt. Tack för ett bra svar!

En följdfråga då; hur gör man i teorin som vuxen för att ta igen det man saknats?

Man bearbetar det genom psykoanalytisk terapi.
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-25 20:11:47 följande:
    Jag har fått min diagnos efter en utredning (som jag själv bad om) gjort av en psykiater. Och nej, så ung är jag inte längre. Diagnosen var helt nödvändig för att jag skulle få rätt behandling.

Jag vet vad borderline är. Men jag har bl.a. läst att borderline är en omognad som man ofta "växer ifrån" i 30-årsåldern. När det uttrycks så så låter det i mina öron som om det är helt slumpmässigt vem som får borderline, liksom det är slumpmässigt om ett barn är moget nog att gå vid 1-årsådern eller inte. Vilket jag inte tror.
    Inget illa menat, men varför har Du inte ställt dessa frågor till den läkare som gav Dig diagnosen?
  • Anonym

Växer borderline verkligen bort? Jag har själv borderline, och är 28år. Jag är precis lika illa som jag var när jag var 15. Jag har ingen kontroll. Jag känner även en kvinna som är 50+ och fortfarande har kraftig borderlineproblematik. Jag tror inte alls att borderline växer bort. Möjligtvis att terapin kan hjälpa en att bli fri från det, men jag tror inte att det sker automatiskt pga ålder.

Svar på tråden Borderline = omgonad?