• Anonym

Borderline = omgonad?

Anonym skrev 2012-05-26 19:26:00 följande:
    Växer borderline verkligen bort? Jag har själv borderline, och är 28år. Jag är precis lika illa som jag var när jag var 15. Jag har ingen kontroll. Jag känner även en kvinna som är 50+ och fortfarande har kraftig borderlineproblematik. Jag tror inte alls att borderline växer bort. Möjligtvis att terapin kan hjälpa en att bli fri från det, men jag tror inte att det sker automatiskt pga ålder.

Jag vill inte att du tar illa upp nu, men hur är/beter man sig om man har borderline?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 19:26:00 följande:
    Växer borderline verkligen bort? Jag har själv borderline, och är 28år. Jag är precis lika illa som jag var när jag var 15. Jag har ingen kontroll. Jag känner även en kvinna som är 50+ och fortfarande har kraftig borderlineproblematik. Jag tror inte alls att borderline växer bort. Möjligtvis att terapin kan hjälpa en att bli fri från det, men jag tror inte att det sker automatiskt pga ålder.

Nej, det växer inte bort helt men symptomen lindras för de flesta. De allra flesta människor mognar under hela livet och det gör även personer med borderline :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 19:29:55 följande:
    Jag vill inte att du tar illa upp nu, men hur är/beter man sig om man har borderline?
    Jag tar inte illa vid mig, jag uppfyller ju diagnoskriterierna så jag vet ju vad det innebär. För mig är det svårt att sammanfatta det i ett par korta meningar.

Jag är deprimerad, och har alltid varit. Min självkänsla är otroligt dålig. Jag kan inte vara i en normal relation. Om en man behandlar mig väl så krockar det pga mitt enorma självförakt. Jag tycker inte att jag förtjänar det och om någon då kommer för nära så får jag panikångest och blir ännu mer deprimerad. Det slutar alltid med att jag lämnar, för jag är rädd att han annars kommer göra det när han inser hur värdelös jag egentligen är.

Jag dras till killar som behandlar mig så som jag tycker att jag förtjänar att behandlas. Dvs som skit. Då känner jag mig trygg och hemma. Inte lycklig, men trygg. Där stannar jag, och kämpar hela tiden för att få hans kärlek. Jag blir väldigt svartsjuk och kontrollerande, inbillar mig att min kille vill ha alla andra tjejer. Jag gör allt för att "låsa in" honom så han inte ska inse att det finns bättre tjejer än mig.

Jag är lättkränkt, och reagerar väldigt starkt. Jag kan bli så arg att jag skadar mig själv. Jag har dålig impulskontroll när det gäller känslor. Skadar mig om jag är arg, om jag är ledsen, om jag har ångest. För känslorna kan aldrig hålla sig på en normal nivå. Jag blir inte lite arg, eller lite ledsen, utan jag blir det till extrema lägen så jag inte kan hantera det. Jag har missbrukat benzo och tradolan för att dämpa känslorna så jag kan hantera dom.

När min kille försökt lämna mig så har jag velat ta livet av mig och blivit fullkomligt desperat och gjort allt för att få honom tillbaka. Jag manipulerar och gör vad jag kan för att han ska vilja vara med mig igen.

Om någon sviker mig så hatar jag personen. Jag har inga mellanlägen, och som sagt så är jag lättkränkt så det krävs inte mycket för att jag ska känna mig sviken. Då hatar jag så mycket att jag verkligen mår dåligt själv av det.

Detta är bara en del av det jag kämpar med. Det är som värst när jag är i en relation. Jag kan inte ha någon för nära, och jag är inte kapabel att ta emot kärlek från andra. Är jag ensam så hanterar jag livet bättre, men depressionen och tomheten finns alltid där.

Dessa saker är inget jag är stolt över, och jag tycker inte att mitt beteende är ok. Jag kämpar för att bli bättre varje dag, men det är som att djävulen tar över mig ibland...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 19:35:19 följande:
    Nej, det växer inte bort helt men symptomen lindras för de flesta. De allra flesta människor mognar under hela livet och det gör även personer med borderline :)
    Ja mognar gör man, men jag känner inte att jag gjort några framsteg alls med åren. Jag har mer självinsikt och jag vet vad som triggar mig, men jag är trots det exakt lika kass på att hantera mina känslor som jag alltid varit.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-05-26 19:51:11 följande:
    Har du testat DBT ?
    Det hjälper många med borderline
    Nej vi har inte haft DBT-terapeuter i min stad innan. Jag har ju läst på om det och vet hur man ska göra men det är otroligt svårt att applicera i praktiken. Har också gått i terapi men ironiskt nog så sabbade borderline för mig där också. Det gick bra de 3-4 första besöken, men så fort terapeuten började komma för nära så började jag känna förakt mot h*n och slutade gå. Har provat med flera olika, så det var inte terapeuten det var fel på. Men jag kämpar på ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 19:44:12 följande:
    Jag tar inte illa vid mig, jag uppfyller ju diagnoskriterierna så jag vet ju vad det innebär. För mig är det svårt att sammanfatta det i ett par korta meningar. Jag är deprimerad, och har alltid varit. Min självkänsla är otroligt dålig. Jag kan inte vara i en normal relation. Om en man behandlar mig väl så krockar det pga mitt enorma självförakt. Jag tycker inte att jag förtjänar det och om någon då kommer för nära så får jag panikångest och blir ännu mer deprimerad. Det slutar alltid med att jag lämnar, för jag är rädd att han annars kommer göra det när han inser hur värdelös jag egentligen är. Jag dras till killar som behandlar mig så som jag tycker att jag förtjänar att behandlas. Dvs som skit. Då känner jag mig trygg och hemma. Inte lycklig, men trygg. Där stannar jag, och kämpar hela tiden för att få hans kärlek. Jag blir väldigt svartsjuk och kontrollerande, inbillar mig att min kille vill ha alla andra tjejer. Jag gör allt för att "låsa in" honom så han inte ska inse att det finns bättre tjejer än mig. Jag är lättkränkt, och reagerar väldigt starkt. Jag kan bli så arg att jag skadar mig själv. Jag har dålig impulskontroll när det gäller känslor. Skadar mig om jag är arg, om jag är ledsen, om jag har ångest. För känslorna kan aldrig hålla sig på en normal nivå. Jag blir inte lite arg, eller lite ledsen, utan jag blir det till extrema lägen så jag inte kan hantera det. Jag har missbrukat benzo och tradolan för att dämpa känslorna så jag kan hantera dom. När min kille försökt lämna mig så har jag velat ta livet av mig och blivit fullkomligt desperat och gjort allt för att få honom tillbaka. Jag manipulerar och gör vad jag kan för att han ska vilja vara med mig igen. Om någon sviker mig så hatar jag personen. Jag har inga mellanlägen, och som sagt så är jag lättkränkt så det krävs inte mycket för att jag ska känna mig sviken. Då hatar jag så mycket att jag verkligen mår dåligt själv av det. Detta är bara en del av det jag kämpar med. Det är som värst när jag är i en relation. Jag kan inte ha någon för nära, och jag är inte kapabel att ta emot kärlek från andra. Är jag ensam så hanterar jag livet bättre, men depressionen och tomheten finns alltid där. Dessa saker är inget jag är stolt över, och jag tycker inte att mitt beteende är ok. Jag kämpar för att bli bättre varje dag, men det är som att djävulen tar över mig ibland...

Jag förstår att det kan vara svårt att tänka klart när man drabbas av kraftiga känslostormar men kan du tänka mer nyanserat när du väl lugnat ner dig? Kan du då tänka att det var ju inte så farligt eller den personen menade nog inge illa egentligen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 20:01:58 följande:
    Jag förstår att det kan vara svårt att tänka klart när man drabbas av kraftiga känslostormar men kan du tänka mer nyanserat när du väl lugnat ner dig? Kan du då tänka att det var ju inte så farligt eller den personen menade nog inge illa egentligen?
    Det tar lång tid för mig att lugna ner mig. Dagen efter så brukar jag skämmas över mitt agerande, och jag ber ofta om ursäkt då ifall jag anser att jag överreagerade. Vilket jag såklart gör nästan alltid. Men det är så dags då. Mina utbrott förstör mycket, och för en partner så är det nog otroligt skrämmande och tröttsamt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 20:06:55 följande:
    Det tar lång tid för mig att lugna ner mig. Dagen efter så brukar jag skämmas över mitt agerande, och jag ber ofta om ursäkt då ifall jag anser att jag överreagerade. Vilket jag såklart gör nästan alltid. Men det är så dags då. Mina utbrott förstör mycket, och för en partner så är det nog otroligt skrämmande och tröttsamt.
    Ska dock tillägga att vid de tillfällen då jag tyckt att jag har haft rätt att vara arg, då kommer jag inte över det. Jag har raderat människor ur mitt liv för småsaker egentligen. jag vet att de är småsaker men i mitt huvud är de ändå för stora för att förlåtas. Jag låter som en väldigt egocentriskt person, och det är jag kanske också...
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 21:42:40 följande:
    Suck. Jag hatar den här diagnosen. Ändå måste jag acceptera att den är en del av mig, nästan hela mig.
    Önskar dig styrka iaf.
    Så ser jag också det. Det är en del av mig. Jag har accepterat det. Ser mig inte som "sjuk" mer utan detta är min personlighet. Vi är bra som vi är även om vi råkar ha borderline.
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 21:47:08 följande:
    Ser du att det finns någon utlösande faktor till din borderline? Du behöver inte berätta vad isf.
    Nej, jag har alltid varit så här så jag vet inget annat. Har ingen traumatisk uppväxt. Fick kanske inte så mycket uppmärksamhet men något direkt trauma är det inte tal om. Mina syskon är inte alls som mig. Jag tror att mitt är medfött faktiskt. Har du kunnat se någon utlösande faktor i ditt liv?
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:03:38 följande:
    Hur kunde det yttra sig, det där med för lite uppmärksamhet?

Ja, det tror jag. Jag har upplevelser som varit traumatiska för mig. Har en mamma som troligtvis har bps, men det skulle hon aldrig medge eller söka utredning för. Jag har försökt vara duktig och göra rätt som barn men mådde mkt dåligt. "Budskapet" jag fick från omgivningen var att det var mitt fel. Vilket jag inte trodde. Därför har jag fortfarande svårt att acceptera min diagnos, blir lite moment 22. Svårt att förklara.
    Jag var också ett barn som försökte vara duktig hela tiden, förmodligen för att jag sökte uppmärksamhet. Jag har många syskon och mina föräldrar jobbade mycket så jag förstår att de inte orkade. De skötte sitt liv, och barnen sitt helt enkelt. Jag mådde ju dåligt redan då och försökte söka tröst genom att söka kontakt med dom men de var så upptagna att de knappt svarade på tilltal och tittade inte ens upp ifrån det som de höll på med. Man var ganska osynlig helt enkelt. När jag sedan började agera ut så fick jag höra att jag minsann alltid varit ett bråkigt barn som aldrig gjorde som jag blev tillsagd. De har helt glömt bort att jag försökte vara "perfekt" och snäll fram tills jag gav upp.

Jag har egentligen misstänkt att min mamma också har lite borderlinedrag. Inte så mycket som jag har, men hon har också lite svartvitt tänkande, kort stubin och har svårt att visa känslor, även för sina barn. Jag har aldrig fått höra att mina föräldrar älskar mig. Kan inte ens komma ihåg sist min mamma kramade mig. Jag vet att hon älskar mig trots det, men just att hon har svårt för dessa grejor har fått mig att fundera i de banorna.

Hur menar du att du har svårt att acceptera din diagnos?
  • Anonym
    Border skrev 2012-05-26 22:07:14 följande:
    Det finns alltid en utlösande faktor, och för de allra flesta har det med uppväxten att göra. Det kan handla om att dina föräldrar skilde sig när du var liten och att du upplevde det väldigt jobbigt med att växla boende och tvingas uppleva separationer från en förälder ofta. Nu vet jag inte om dina föräldrar är skilda, men annars skulle det kunna vara en anledning. Eller att du började på dagis/dgmamma innan du var mogen för det och där tvingades separera från dina föräldrar nästan dagligen.
    Det kan ha med andra saker att göra oxå, men det är inte medfött eller ärftligt. 
    Behandlingar: *Farmakologisk behandling, *KBT (Kognitiv beteendeterapi), *DBT (Dialektisk beteendeterapi), *MBT (Mentaliseringsbaserad terapi, denna terapiform är relativt ny)
    Det finns ingen som kan säga exakt vad borderline beror på. Det finns flera teorier. Teorier är just teorier.
  • Anonym
    Border skrev 2012-05-26 22:16:26 följande:
    Sen är inte psykologi en exakt vetenskap. Vissa tror fortfarande att det kan vara ärftligt, men jag känner mig övertygad om att fallet inte är så för någon
    Generellt tänker man att ca 2% av befolkningen lider av denna problematik och bristen på emotionell stabilitet kan visa sig redan från barndomen. Genetiska förklaringsmodeller finns (i termer av en förhöjd emotionell sårbarhet som påverkar förmågan att reglera känslor), dock är det mer oklart hur mycket som är genetik och hur mycket som påverkas av miljö under uppväxten.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Fragor-och-svar/Hitta-fragor-svar/Psykiatrin/Allmant/Ar-borderline-arftligt/
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:20:22 följande:
    Aha. Jag tror att just som duktig-flicka är man extra utsatt. När man försöker anpassa sig men ändå inte når fram, vad gör man då? Vad händer då liksom?
    Varför blir man en duktig flicka? Är det en styrka eller svaghet - såhär med facit i hand... Sånt grubblar jag på.

Jag har nog svårt att acceptera att jag är känslig i min grundnatur. Att borderline skulle vara något medfött och oundvikligt, så mycket som jag försökt överleva tillvaron. Att jag sedan är sjuk och störd känns hårt att ta. Jag ältar; "Om någon annan levt mitt liv, hade den klarat sig bättre?"
    Jag tror på att man kan ha en medfödd emotionell sårbarhet, vilket gett oss sämre förutsättningar än andra. Och det gör att jag tänker tvärtom. Jag känner mig svag men samtidigt stark. För alla de människorna vi har runt omkring oss, vem vet om de hade klarat av att leva med det helvetet vi gör? Det är inte alla som är så starka.

Jag tror att duktig-flicka-grejen är ett tidigt tecken på att något är fel. Förälderns jobb är att lära barnet att h*n duger som hon är. Barnet ska inte behöva jaga bekräftelse.
  • Anonym
    Border skrev 2012-05-26 22:27:07 följande:
    Japp, så är det. Det finns ingen exakthet i vad borderline beror på eftersom det är högst individuellt. Dock har jag märkt, när jag studerat de senaste forskningsresultaten och de senaste teorierna, att man är mer övertygad om att det inte är ärftligt öht
    Jag tror inte att alla symptomen kan vara ärftliga, men jag tror att den bristande impulskontrollen och de överdrivet starka känslorna kan vara det. Att det någonstans är fel i signalsubstanserna i hjärnan eller att hjärnan på något sätt inte fungerar som på andra. T.ex som vid ADHD. Eller bipoläritet. Vissa forskare menar ju även att det inte finns borderline utan att det i själva verket är en form av bipoläritet. Det kan ju förklara varför bipolärmediciner fungerar ganska bra på borderlinepersoner. T.ex lamictal hjälper till att jämna ut humöret och kan göra så att man får lite mer kontroll, vilket jag inte upplevt med någon vanlig antidepressiv medicin,
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:29:46 följande:
    Jag har läst någonstans att man börjar se samband mellan borderline och add, från flera håll enligt min psykolog. Att de som fått diagnosen borderline egentligen har add i botten. Är det någonting du stött på i din research?
    Fast det måste ju innebära att man även har koncentrationssvårigheter, eftersom det är ett huvudsymptom vid add. Jag hade superlätt för mig i skolan, inga koncentrationssvårigheter alls.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 22:32:58 följande:
    Fast det måste ju innebära att man även har koncentrationssvårigheter, eftersom det är ett huvudsymptom vid add. Jag hade superlätt för mig i skolan, inga koncentrationssvårigheter alls.
    Läste försnabbt. Ett samband finns det säkert, det är vanligt med dubbeldiagnoser vid borderline.
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-05-26 23:20:32 följande:
    Så vitt jag vet existera ju Borderline t ex inte hos folk i 60-årsåldern, det är mest utbrett hos unga flickor. Ofta "växer det bort" och försvinner runt 25-30 år.

Oavsett vad som utlöser Borderline är kanske en del av den eventuella omognaden så att den yttrar sig i en oförmåga att hantera sina känslor på ett "vuxet" sätt. Så när man blir äldre lindras i regel borderline. Observera att det är min egen teori, men att mest unga tjejer har Borderline har jag läst. Aldrig hört talas om mån runt 60-70 år eller kvinnor i den åldern med Borderline.
    Jag jobbar med socialt utsatta människor, och där träffar jag på en hel del vuxna med borderline. Främst kvinnor, i alla åldrar. Många av dom kommer till mig för att deras borderline lett dom in på en missbruksbana. Kanske därför som folk inte tror att så många äldre är borderlines, för då väljer man kanske att se dom som vanliga missbrukare istället och ignorerar vad det är som faktiskt orsakar missbruket. Nu är inte alla med borderline missbrukare såklart.
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 23:27:24 följande:
    Ja, jag tycker det. Men det har förnekats av omgivningen hela mitt liv så jag vet inte om jag själv bär skulden för det.
    Men du, oavsett om det är arv eller miljö som ligger bakom så bär du ju inte skulden för det ändå. Du har ju knappast valt detta. Ingen väljer att må så.
Svar på tråden Borderline = omgonad?