• Anonym (Bébé)

Sluta amma nyfödd - hjälp: mjölkstas!

Hej alla!

Innan jag skriver mitt problem vill jag bara säga:
    - jag vill inte ha några tips av typen "bröstmjölk är det bästa för ditt barn"
    - jag vill inte ha stöttning och peppning i att fortsätta amma
    - jag är påläst kring bröstmjölk och mjölkersättning och har erfarenhet av att ge flaska
    Tack för att ni läser vidare.

Jag blev förälder för 8 dagar sedan till en rätt stor krabat som vill äta hela tiden. Mitt förra barn ammade dåligt och vi gav ersättning från början, det blev inte mer än 2,5 månaders amning totalt, min mjölk sinade trots att jag pumpade ur.

Tre dagar efter min senaste förlossning fick jag mjölkstas: 39,5 graders feber, fruktansvärda smärtor, frossa och akutbesök på sjukhuset. Vi har gett barnet ersättning från dag två, efter varje amningstillfälle, eftersom hen inte blev mätt på amningen. Jag började pumpa ur parallellt med amning/ersättning för att få bukt med stasen och efter tre dagar blev det mycket bättre. Har känt mig helt frisk i ett par dagar! Mitt barn tar flaskan jättebra och idag började vi även med napp till hen, eftersom sugbehovet är så stort. Nu har barnet börjat skrika vid amning, eftersom mjölken rinner så långsamt. Jag tänker nu sluta amma helt och bara pumpa tills mjölken sinar. Så idag har jag bara ammat i ca 10 min. Kanske borde jag trappat ner mer, men som sagt amningen fungerar inte eftersom mjölken rinner för långsamt och barnet skriker och blir inte mätt. Nu ikväll när jag skulle pumpa så kom det bara hälften så mycket mjölk, och jag fick fruktansvärt ont igen, spända bröst och feber. Antagligen mjölkstockning igen.

Jag behöver veta hur jag gör för att
    - bli av med mjölkstockningen
    - sluta amma helt utan att få mjölkstockning

Jag kan pumpa oftare, men jag är samtidigt orolig för att mjölkproduktionen då ökar istället för tvärtom. Men jag mår fruktansvärt dåligt av den här mjölkstockningen och det är inte hållbart att jag ska ligga däckad i feber och frossa när det finns två små barn att ta hand om här hemma.

Jag ska ringa BVC på måndag, men det är ju två hela dagar tills dess. Hoppas på er hjälp nu över helgen!

• Svar på tråden Sluta amma nyfödd - hjälp: mjölkstas!
  • HannaE

Det gängse tipset brukar ju vara värme, men jag vet inte hur varma bröst egentligen skulle hjälpa mot stockning. Men det skadar väl inte att prova vira en halsduk om brösten och se om det känns bättre. När jag ammade och brösten blev sådär spänd, ömma och knöliga tyckte jag det hjälpte att duscha, om inte bebis var hungrig och kunde tömma brösten. Alltså spola varmt vatten direkt på brösten, då drevs ofta en del av mjölken ut och det lättade. Om det stockar sig så måste du tömma brösten på något vis, pumpa ur till det lättar.

Man lever så länge man lär.
  • Anonym

Du inleder med att du är påläst och sedan beskriver du hur du gjort och du har gjort vart enda amningsfel man kan göra.

Jag respekterar att du inte vill amma och tänker inte komma med amningsråd, men påstå inte att du är påläst för du kan uppenbarligen verkligen ingenting om amning, utifrån din beskrivning. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-25 22:02:23 följande:
    Du inleder med att du är påläst och sedan beskriver du hur du gjort och du har gjort vart enda amningsfel man kan göra.

Jag respekterar att du inte vill amma och tänker inte komma med amningsråd, men påstå inte att du är påläst för du kan uppenbarligen verkligen ingenting om amning, utifrån din beskrivning. 
  • perla2010

Hej ts!

När jag började amma fick jag början till mjölkstockning men var inlagda på neonatal och fick då en nässpray (som jag inte alls minns namnet på, syntocin tror jag!). Kunde inte pumpa tyvärr. Vad jag babblar, ja hur som helst så tycker jag du borde ringa KKs akut och berätta det du skrivit här och absolut inte vänta till måndag! Det kan ju bli riktigt illa igen.

Hoppas allt blir bra!

• hic sunt leones

Ja värme brukar göra så det känns bättre, handmjölka i duschen om du kan. Se till att ha någon jättebra topp på dig och inte minsta söm som kan trycka på bröstet. När du ammar/pumpar, massera det stockade området så gott du kan.
    Själv har jag alltid haft problem med att få ut mjölken ordentligt med pump. Förstår att du är rädd att öka produktionen med att pumpa för mkt, men du lär få ut så att det inte är spänt längre iaf. 

• principessan

Jag hade inte pumpat utan försökt med handen och får ut precis så mycket så det inte spänner. Duscha brösten varmt!

• Anonym (Bébé)

Hej, tack för tips! Jag har duschat varmt och masserat brösten med duschen och handmjölkat där. Det har gjort susen för stockningen!

Och till dig Anonym: läs mitt inlägg igen. Jag påstår inte att jag vet nåt om amning, jag säger att jag är påläst kring bröstmjölk och ersättning och flaska. Om du vet nåt så kan du väl försöka hjälpa en stackare i nöd istället. Det är inte att "respektera" att skriva som du gör, det är bara taskigt.

Tusen tack till er andra för tips! Hoppas att det bra känslan i min kropp håller i sig nu...

• Anonym (MY)
    Anonym skrev 2012-05-25 22:02:23 följande:

tummen upp
Svar på tråden Sluta amma nyfödd - hjälp: mjölkstas!