Sluta amma nyfödd - hjälp: mjölkstas!
Hej alla!
Innan jag skriver mitt problem vill jag bara säga:
- jag vill inte ha några tips av typen "bröstmjölk är det bästa för ditt barn"
- jag vill inte ha stöttning och peppning i att fortsätta amma
- jag är påläst kring bröstmjölk och mjölkersättning och har erfarenhet av att ge flaska
Tack för att ni läser vidare.
Jag blev förälder för 8 dagar sedan till en rätt stor krabat som vill äta hela tiden. Mitt förra barn ammade dåligt och vi gav ersättning från början, det blev inte mer än 2,5 månaders amning totalt, min mjölk sinade trots att jag pumpade ur.
Tre dagar efter min senaste förlossning fick jag mjölkstas: 39,5 graders feber, fruktansvärda smärtor, frossa och akutbesök på sjukhuset. Vi har gett barnet ersättning från dag två, efter varje amningstillfälle, eftersom hen inte blev mätt på amningen. Jag började pumpa ur parallellt med amning/ersättning för att få bukt med stasen och efter tre dagar blev det mycket bättre. Har känt mig helt frisk i ett par dagar! Mitt barn tar flaskan jättebra och idag började vi även med napp till hen, eftersom sugbehovet är så stort. Nu har barnet börjat skrika vid amning, eftersom mjölken rinner så långsamt. Jag tänker nu sluta amma helt och bara pumpa tills mjölken sinar. Så idag har jag bara ammat i ca 10 min. Kanske borde jag trappat ner mer, men som sagt amningen fungerar inte eftersom mjölken rinner för långsamt och barnet skriker och blir inte mätt. Nu ikväll när jag skulle pumpa så kom det bara hälften så mycket mjölk, och jag fick fruktansvärt ont igen, spända bröst och feber. Antagligen mjölkstockning igen.
Jag behöver veta hur jag gör för att
- bli av med mjölkstockningen
- sluta amma helt utan att få mjölkstockning
Jag kan pumpa oftare, men jag är samtidigt orolig för att mjölkproduktionen då ökar istället för tvärtom. Men jag mår fruktansvärt dåligt av den här mjölkstockningen och det är inte hållbart att jag ska ligga däckad i feber och frossa när det finns två små barn att ta hand om här hemma.
Jag ska ringa BVC på måndag, men det är ju två hela dagar tills dess. Hoppas på er hjälp nu över helgen!