• linamums

Kan man sola solarium under graviditeten ?

Undrar alltså om man kan sola solarium när man är gravid ? Eller är det nån farlig strålning för fostret? Vill veta ifall jag kan sola utan att det är nån fara för bebis eller själva graviditeten ?

• Svar på tråden Kan man sola solarium under graviditeten ?
  • Singoalla78

Jag har hört att det INTE är bra för barnet,så vill du ha lite sol å färg så lägg dig en stund ute ist.

• Margaux

Ingen aning om det är farligt för fostret men det kan ge dig pigmentsfläckar och annan hyperpigmentering. Det vill du väl inte?

• Queen of all

Vad jag vet ska man inte sola överhuvudtaget när man är gravid. Både för fostret och dig själv. Din hud blir mer känslig när du är gravid och du har större risk att utveckla skador då. 

• Nathalie8908

Har forskat lite om det under dagen, då jag är solnarkoman deluxe.. ;) det jag kunde hitta var att det är inte farligt för fostret, den påverkas varken av strålar eller värme ( iaf inte ute ) men det är risk för pigmentfläckar som inte försvinner.. Jag tänker att min kropp kommer inte bli sej lik någonsin oavsett efter bebisen.. Så jag solar ! :)

• Queen of all

Fast det med värme stämmer inte. 
    Det är ju faktiskt bevisat att om man solar ute i solen så värms fostervattnet upp och kan skada barnet när det blir för varmt.  

• mikroE
    Queen of all skrev 2012-05-27 11:34:33 följande:
    Fast det med värme stämmer inte. 
    Det är ju faktiskt bevisat att om man solar ute i solen så värms fostervattnet upp och kan skada barnet när det blir för varmt.  
    Som jag har fattat det är det bara farligt för barnet om mamman blir så överhettad att det även är farligt för henne (solsting) eller om man får enormt hög feber.
  • Queen of all
    mikroE skrev 2012-05-27 12:04:44 följande:
    Som jag har fattat det är det bara farligt för barnet om mamman blir så överhettad att det även är farligt för henne (solsting) eller om man får enormt hög feber.
    Ne, det är magen som inte får bli varm. Därför ska man inte gå i mörka kläder över magen till exempel. Och inte ligga och sola i direkt solsken, speciellt inte med varma kläder eller helt utan kläder. 
    Det är iallafall vad jag alltid har hört.
    Men jag ska till barnmorskan nästa vecka så jag tänkte faktiskt fråga vad dom säger. :P Är ju lite nyfiken på om det är som man har hört i alla tider eller om det är fel. En hel del saker man hör kan ju lika gärna vara myter.  
  • flyktsodan

Jag har frågat min BM och läst runt lite. Vi ska till Kreta nu i juni och det skulle inte vara några problem att sola, det som kan hända är att man får pigmentfläckar. Det är alltså sunt förnuft som gäller. DRICK mycket vatten och ät ordentligt. Man kanske inte ligger och tokpressar i solen en hel dag..

Nu har vi en 2åring med oss så det finns ingen tid att ligga i solen och bara vara heller. Jag kommer se till att svalka av mig i havet, dricka & äta ordentligt!

Solariesolning kan jag aldrig tänka mig att det är nyttigt, på badhuset här FÅR man inte sola om man är gravid. . 

• Tillsammansi12år

Tänkte bara göra ett inlägg om att så länge du dricker rikligt och äter bra är det ok!

Folk får ju barn i Afrika och på varmare ställen ;)

• odepark

Enligt min läkare iallafal ska det vara ofarligt för barnet att sola. jag behöver ibland gå på ljusbehandling på vårdcentralen ( intensivare solning än i solarium) och det var helt okey tydligen..

• ialia

Tror inte att de skulle vara skadligt för barnet då kroppen reglera värmen genom att svettas. Men du riskerar ju att få vita eller bruna pigmentfläckar som kan bli bestående och de är ju inte så snyggt. Sen är de ju bättre att sola ute om man ska sola men tänk på att använda solfaktor 15 eller högre för att undvika pigmentfläckarna.

• Freckels

Min BM rekommenderade INTE solarium. Jag har dock solat ute nu i våras, direkt kände jag att bebis vände sig och krängde i magen. I ett solarium går det ju inte att vända sig bort från strålarna, stackars lilla bebis.

Sen är det ju så att man kan få pigmentförändringar och solmustasch

Svar på tråden Kan man sola solarium under graviditeten ?