Familjerådgivning/Parterapi
Det behöver inte alls vara kört!
Men det krävs ju att viljan finns för att det ska fungera.
Vi var på väg ifrån varandra när vår son var 9-10 månader ungefär. Då hade vi varit ihop i nästan 12 år så det var inte konstigt att vi krisade. Han träffade en annan och flyttade från oss. KAOS! Jag krävde att vi skulle gå i familjerådgivning för att jag överhuvudtaget skulle klara av att kommunicera med honom och det är jag otroligt glad för. Det var jätteskönt att ha en person med som kunde hjälpa till att styra samtalet när vi fladdrade iväg. Och som faktiskt inte visste mer om oss och om situationen än det som vi berättade för honom.
För vår del löste det sig. Mannen ångrade sig efter två månader ungefär och ytterligare sex månader senare flyttade vi ihop igen. Sen något år senare bad vi att få komma till familjerådgivningen igen för att ta upp en del lösa trådar och det var också väldigt bra. När man varit ihop länge så är det så lätt att ta varandra för givna. Man måste lyssna på vad den andra säger, och inte bara förutsätta att det han svarar betyder samma sak som igår.
Eftersom jag valde att ta tillbaka honom och förlåta har min stora utmaning varit att verkligen släppa det som hände. Visst, det var han som gjorde fel. Men så dåligt som vi båda mådde under den här perioden (av olika anledningar) så kunde det lika gärna varit jag som vänt mig utåt för bekräftelse och uppmärksamhet. Sedan den dagen har jag inte rätt att dra upp det här när vi blir oense. Det är inte schysst mot den andra som ju VET att han gjort bort sig och ångrar sig något grymt, att känna skuld för resten av livet. Han är inte skyldig mig något! Vi kanske inte är ihop om fem år men det kanske vi inte hade varit annars heller, oavsett om detta hänt eller ej. Utan jag valde att förlåta och sen är det liksom punkt där.
Men visst har det tagit massa arbete för mig också. Jag minns precis den dagen jag insåg att nu, nu har jag faktiskt inte tänkt på det eller på "henne" på flera dagar. Det var en väldigt skön känsla!