mammamiia skrev 2012-05-28 22:45:09 följande:
Maken o jag var på kommunens familjerådgivning häromåret eftersom jag var trött på att bli tagen för given & att alltid vara den drivande. Och ja, jag måste nog säga att jag är rejält nöjd med rådgivningen. Nu hade vi iofs inga jätteproblem OCH vi ville båda att lösa det som var fel, men som rådgivaren sa - "det är mycket lättare att få ordning på förhållandet INNAN man är rejält osams". Det rådgivaren tog fasta på var vår kommunikation. Vi fick träna på att verkligen LYSSNA och respektera den andre. Rådgivaren hjälpte mest till att klargöra för oss vad den andre egentligen menade och ville - att det ska vara så svårt att få fram!! Vi fick också lära oss att fundera på VAD vi egentligen blev arg på - ofta är det inte det vi tror.
Och nu är vi förstås alltid sams? Nä inte mkt. Men vi vet iaf att vi verkligen vill vara tillsammans och att det hänger på oss båda att det ska funka - och då måste båda ge ibland även om man inte vill. Så jag kan definitivt rekommendera andra rådgivning!
Hej och tack för alla svar,
jag är helt knäckt och vill inte ens prata med mina kompisar för att det är för hårt att höra sig själv berätta en förmodlig sanning... Vi var och pratade igår, det kändes bra med en tredje part. Dock känns det som att jag är där för att laga medans han är där för att vi ska landa mjukt han har sagt att han vill men har ingen lust kvar... Vi jobbar båda när den andra är ledig, han har skött det mesta i hushållet (hemma dagtid) medans jag driver frågor som har med papper att göra samt renoveringsprojekt, planering etc. Han har kännt sig ensam i det. och det är för djävligt... sorgligt att vi inte har tagit tag i detta utan förtäckt våra problem i andra problem... Så fort vi börjar prata hemma själva nu så går vi neråt i en spiral , mörkare och mörkare... Då det finns ett intresse åt ett annat håll från hans sida - som den andra personen inte vet om dock- känner jag mig otroligt underlägsen och jag känner att jag gräver min egen grav just nu genom att jag är så labil, svartsjuk, rädd...etc Oklädsamt
! Vi har ett samtal bokat på fredag och på söndag åker min sambo bort och jobbar hela sommaren fram till augusti. Han har sagt att ev kan vi se det som att han flyttar dit, inte ha några krav på varann, (han ringer och förklarar sitt intresse för HENNE och får positivt svar..?) för att se om det är luft han behöver...Ska jag bara släppa..? Är det inte värt att ompröva en kris efter 12 år? Jag hör ju nånstans själv att det är kört. Men hur ska jag tänka då när jag till och med har accepterat känslomässig otrohet för att jag älskar honom så?
Han säger att han fortfarande vill ha samtalen i sommar när han kommer hem för ledighet ibland...vad ska vi prata om då? SOPPA! Skönt att hälla ur sig på nätet dock...