• Anonym

Högre bostadsbidrag med skulder?

När man ska fylla i ansökan om bostadsbidrag får man ju fylla i skulder. Får man högre bidrag om man har skulder, eller varför ska man fylla i det?

• Svar på tråden Högre bostadsbidrag med skulder?
  • Ms H

Ja, om du söker bostadsbidrag för bostadsrätt eller egen villa blir bidraget högre om du har lånat till bostaden.

• Anonym

Jaha, är det så. Tack för svaret. Jag tyckte att det var lite skumt att folk kunde få mer i bidrag för att de dragit på sig skulder, men nu fattar jag.

• BookLady

Lånet för bostaden man har fyller man i på ett annat ställe, inte där man fyller i "skulder". Det stämmer att man får bidrag för en del av räntan när man har lån på lägenhet eller hus, men det som "skulder" påverkar är om man också har tillgångar. Har man tex pengar på banken eller äger aktier eller fastigheter eller vad det kan vara, räknas det som förmögenhet och då minskar bostadsbidraget beroende på hur mycket man har. Men har man också skulder, så drar man bort dem från tillgångarna när man räknar ut bidraget och då minskar inte bidraget lika mycket. Den bostaden man bor i räknas varken som förmögenhet och skulderna räknas inte heller med där.

• liljana

tillxempel jag som var i kronefugden och betalt påverkar på nonting om jag vill köpa eller vill ta svensk pass.

123
Svar på tråden Högre bostadsbidrag med skulder?