Tips på gott foder till matvägrande/kräsen hund
Har nyligen fått hem en Leonbergertik på 2 år. Enligt kenneln har hon mer eller mindre alltid ätit lite och varit rätt så ointresserad av mat. Hon är rätt mager och skulle utan problem kunna gå upp 10 kilo utan att väga för mycket. De har gett henne Fodax färskfoder (i alla fall den senaste tiden) i mängder men hon har sällan eller aldrig ätit upp allt hon fått. Vi fick med oss Fodax som skulle räcka några dagar, men hon har totalvägrat att äta det. Det enda hon har visat lite intresse för är Standardt Orginal Extra (torrt) som vi fick med oss av en kompis och som hon fått smaka små mängder åt gången av, oftast utblandat med Fodax (då pillar hon ut torrfodret och skippar resten). Men nu visar hon inget större intresse för Standardt heller.
Kanske beror den här "extrema" matvägran till viss del på att hon flyttat och bytt familj, men faktum är ju att hon mer eller mindre alltid ätit dåligt och väger mindre än vad som är önskvärt. Så nu vill jag försöka få bukt med de här problemen, om det nu går.
Är det någon som har tips på matrutiner, foder, blandningar eller andra knep för att få en kräsen hund att börja äta? Jag vill gärna att hennes mage är van torrfoder så att det är lätt att ta med sig när man är ute och reser, men det behöver inte vara den enda födan så i övrigt är jag öppen för de allra flesta förslag. Har funderat på BARF, men precis just nu känns det lite övermäktigt. I framtiden kanske. Men det är klart, börjar hon inte äta snart så är jag villig att testa allt.
HJÄLP?!