• Pumpkin

Tips på gott foder till matvägrande/kräsen hund

Har nyligen fått hem en Leonbergertik på 2 år. Enligt kenneln har hon mer eller mindre alltid ätit lite och varit rätt så ointresserad av mat. Hon är rätt mager och skulle utan problem kunna gå upp 10 kilo utan att väga för mycket. De har gett henne Fodax färskfoder (i alla fall den senaste tiden) i mängder men hon har sällan eller aldrig ätit upp allt hon fått. Vi fick med oss Fodax som skulle räcka några dagar, men hon har totalvägrat att äta det. Det enda hon har visat lite intresse för är Standardt Orginal Extra (torrt) som vi fick med oss av en kompis och som hon fått smaka små mängder åt gången av, oftast utblandat med Fodax (då pillar hon ut torrfodret och skippar resten). Men nu visar hon inget större intresse för Standardt heller.

Kanske beror den här "extrema" matvägran till viss del på att hon flyttat och bytt familj, men faktum är ju att hon mer eller mindre alltid ätit dåligt och väger mindre än vad som är önskvärt. Så nu vill jag försöka få bukt med de här problemen, om det nu går. 

Är det någon som har tips på matrutiner, foder, blandningar eller andra knep för att få en kräsen hund att börja äta? Jag vill gärna att hennes mage är van torrfoder så att det är lätt att ta med sig när man är ute och reser, men det behöver inte vara den enda födan så i övrigt är jag öppen för de allra flesta förslag. Har funderat på BARF, men precis just nu känns det lite övermäktigt. I framtiden kanske. Men det är klart, börjar hon inte äta snart så är jag villig att testa allt.

HJÄLP?!

• Svar på tråden Tips på gott foder till matvägrande/kräsen hund
  • beccagranen

Gå och ta prover från djuraffären, så kan hunden själv få välja vad som faller i smaken. Vi hade en fralla för ett par år sedan, som vi köpte på oss all möjlig (dyr) sorts mat. Men hon vägra och vi fortsatte att testa olika smaker, och jag kände lite panik då man egentligen inte ska byta mat för ofta för att det kan sätta magen i obalans. Vi försökte länge få henne att äta RoyalC;s specialfoder för Frallor, m,en hon vägrade länge. Vi nästa besök i djuraffären så föreslog biträdet att jag skulle ta med mig hunden när hon inte fått äta på ett par timmar, sagt och gjort och hon erbjöd många olika sorter och hon fastnade för Axess kyckling, och det har fungerat sedan den dagen.

• beccagranen

Kom att tänka på min mammas hund som matvägra länge, hon hade tillslut krympt magsäcken såpass att hon fyllde den snabbt och inte gick upp i vikt. Veterinären ordinera foder som första mål och framåt eftermiddagen skulle hon ge ris blandat med kyckling eller nötfärs och mata hunden med. Efter en tid så var hon väldigt pigg, kraftig och glad i maten i gen, dock så satt vanan kvar att få extra utöver foder, så hon fortsatte att frysa in bollar som hon la fram på morgonen och blanda med foder.

• Joico

Färskfoder är ju ofta bra för "kräsna" hundar. Kanske Vom og hundemat?
    Annars om du vill ha torrfoder så är ju smaken som baken... 

Samtidigt så är det viktigt att inte dalta med hunden. Ha gärna bestämda tider när hunden ska äta.  2-3gånger om dagen. Här äter hunden kl 7.30, kl 12 och kl 17. Hon vet precis när det är dags för mat. 
    Om hunden inte äter (händer aldrig här hehe) så försvinner matskålen till nästa måltid. Ta bort den helt enkelt, och ställ inte ner den förrän nästa gång det är dags att äta.  Då får hunden skylla sig själv. Och inget gott däremellan! 

• Solstorm

Hej!

Pröva dig fram genom att åka till djuraffärer och ta med dig prover hem. Så gjorde vi när vi valde ut nytt foder åt vår goldenkille. Han äter sen ca 2 år tillbaka Purina pro plan sensitive digestion och det funkar väldigt bra.
    Andra märken som vi testat är Orijen och Eukanuba. Det är som sagt klurigt med en kräsen hund men man får prova sig fram.

Lycka till! 

• dezibel

Tycker du ska pröva ett annat färskfoder i plusvariant dvs ett foder med högre energiinehåll. Mina hund vägrade också Fodax (jag förstår med tanke på lukten) men älskade Nordic och jag vet flera hundar som ratar Fodax och Primas foder.
    Vill du nu ha ett torrfoder finns det många högenergifoder på marknaden och det är smakgaranti dvs du köper det och testar, äter inte hunden får du pengarna tillbaka om halva säcken är kvar.
    Fördelen med ett högenergi är att hon behöver äta mindre mängd men ändå få i sig det hon behöver.
    Testa även att ge henne flera mindre mål mat om dagen och låta mat stå framme på natten, många hundar äter på nätterna då det är tyst och lugnt. 

• frågande66

massa motion så hon blir hungrig.

Ta bort maten helt i en dag. Ge absolut inget annat. Sen ger du några kulor bara på morgonen. Eller kvällen vad du nu bestämmer. Dagen efter ger du några kulor till för att sen nästa mål ge lite till. Bara mat 1 gång om dagen. Äter hon så bra om inte ta bort skålen efter 5 minuter o vänta tills nästa mål. 

Har hon varit svår med maten även på kenneln  så är det inget konstigt. Vissa hundar är sånna. Sluta laborera med olika sorters mat.

Prova ge henne maten på en gräsmatta så hon får jobba för den. släng ut några kulor visa med handen o låte henne söka upp den själv. Kan vare något som funkar.      

• Lyndi

Min äldsta hund har varit extremt kräsen med maten. Nu har han dock fått konkurrens av vår yngre hund och dessutom börjat äta Nordics färskfoder. Han sitter alltid och väntar på maten på kvällen, haha. Det säger rätt mycket om vad han gillar maten.

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • Pumpkin

Tack för tipsen!

Har funderat på det där med att ta hem provpåsar och låta henne testa och välja, men problemet är att hon verkar äta allt nytt - men efter ett par mål har hon ledsnat igen.

Testade att ge henne Klass färskfoder och första målet slukade hon på nolltid, men efter det har det varit blandat intresse.

Vad gäller motion så är hon en riktig latmask, vilket i och för sig kan ha att göra med att hon inte får i sig nog med energi. Jag går i alla fall ut med henne flera gånger per dag och försöker få till minst 2 längre promenader per dag, men endera så släpar hon fötterna efter sig hela vägen (tills hon vet att vi är på väg hemåt) eller så sätter hon sig helt enkelt ner och vägrar gå vad jag än gör (återigen - tills jag vänder hemåt). Lirkar dock alltid med henne så att hon fortsätter gå tills JAG bestämmer att vi ska vända, så att hon inte får för sig att det är hon som bestämmer. Efter motion och bus är hon dock nästan aldrig intresserad av mat, bara vatten.

Suck, det känns som en ond spiral. Ingen aptit - ingen energi att motioneras ordentligt. Ingen ordentlig motion - ingen aptit. Och nog kan det mycket väl vara så att hennes magsäck är liten, det skulle inte förvåna mig alls.

• slutatsnusa

de flesta foder är gott de första dagarna...

efter att ha provat "allt" med min knepiga vallhundstik äter hon numera ett energirikt foder (RC) för att hon inte ska behöva äta så stor mängd
     hon äter i stallet tillsammans med katterna för konkurrensen
    jag lägger lite blöt kattmat i botten
    hon får numera endast mat på kvällen då hon sällan åt på morgonen
    eftersom hon bara dricker vatten ur en skål på ett ställe utomhus... får hon på morgonen några dl vatten med drygt 1 msk mjuk kattmat i
    det blir som sagt en ond spiral om de inte äter alls så jag tycker det är bättre att ge dem gott i några dagar enligt vissa rutiner som passar så att de vänjer sig vid att äta och känna hunger 
    lycka till 

• junior1210

Även här Leonberger ägare, dock hane. Min första leonberger var en omplacerad tvååring och jag gjorde allt. Han åt inte. Fodax äter han på våren men inte på sommaren, om han skall äta det så skall det vara direkt ur frysen, inte tinat.  Svenska hundfoders High Energy Professional äter han dock oftast.

Han tycker om annan hundmat ibland men det gör oftast inte hans mage. Däremot älskar han frysta kycklingvingar. (råa, ej mörade) Det är jättemycket näring i det för en leonberger.

Precis som du försökta jag med att motionera mer för att få honom att äta mer, funkade inte. Försökte ta bort maten några dagar, funkade inte heller, han tittade på den och gick undan.

Det jag kommit på nu är att om jag ger honom en kycklingvinge och sen 15 minuter senare ger honom hans torrfoder så äter han oftast upp alltihop. (Han äter bara på eftermiddagen, kvällen). Det är precis som att det blir en aptitretare.

Det enda jag inte gjort för att få honom att äta är att blanda i vanlig mat i torrfodret för att få honom äta. Det började ett par vänner med och deras hundar äter inte om det inte finns vanlig mat i också.

Lycka till!

• frågande66

sluta mesa med den. Dra den fram om du måste. Tung hund men var lite påhittig. Har du någon som kan köra dej o hunden en bit bort? Låt den köra därifrån sen o ni måste gå hem. Lek o busa med hunden. Försök aktivera den. Som sagt rör den på sej så blir den hungrig. Hitta något den tycker är roligt.

löpband kanske. Låt den simma det brukar dom gilla. Stör den varje gång den lägger sej för att slumra o vill den sova så måste den utföra något innan.   

• slutatsnusa
    frågande66 skrev 2012-05-29 16:22:02 följande:
    sluta mesa med den. Dra den fram om du måste. Tung hund men var lite påhittig. Har du någon som kan köra dej o hunden en bit bort? Låt den köra därifrån sen o ni måste gå hem. Lek o busa med hunden. Försök aktivera den. Som sagt rör den på sej så blir den hungrig. Hitta något den tycker är roligt.

löpband kanske. Låt den simma det brukar dom gilla. Stör den varje gång den lägger sej för att slumra o vill den sova så måste den utföra något innan.   

inte säkert den äter ändå.
    min tik åt inte på en 4-5 dagar
  • junior1210
    slutatsnusa skrev 2012-05-29 16:46:59 följande:
    inte säkert den äter ändå.
    min tik åt inte på en 4-5 dagar
    Leonberger är såna. Sen behöver dom inte lika mycket motion även om dom är stora, som tex schäfer etc.
    Se om du kan hitta nån artikel /information om berikning. Spännande faktiskt speciellt när det handlar om maten. Det funkade jättebra på en av mina men inte alls på den andra. Han var inte tillräckligt nyfiken. Han kan däremot gå en vecka utan mat utan några större problem, så det där med att öka motionen och ta bort matskålen om han inte äter funkar inte alls på honom. Vandrade över en mil i fjällen dagligen i tre dagar. Han väntade med att äta tills han kom hem igen.

Mycket av din tiks matsvårigheter kan som sagt bero på att hon nyligen flyttat. Låt oss hoppas på att det går över :*)
  • Ellie86

Jag orkar inte läsa igenom tråden. Så det kan hända att någon redan skrivit det. Men min hund har alltid varit kinkig med maten tills jag bytte till James Wellbeloved! Hunden har aldrig haft bättre mage och äter superbra! Kostar ganska mycket men som sagt, ett suveränt foder!!

Svar på tråden Tips på gott foder till matvägrande/kräsen hund