• Venne

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Kul Klart man blir stolt som en tupp när ens barn klarar saker! Håller med särbegåvad här ovanför. Även om jag inte programmerade vid 4 års ålder var jag före de flesta i klassen och blev hindrad att fortsätta, vilket är förödande. Håll barnet nyfiket och utmana det lite, utan att för den sakens skull lägga någon press. Det är lätt att de barnen som är så snabba istället blir tvingade till passivitet.

• Venne

Förstår ärligt talat inte riktigt pratat om att alla barn så småningom kommer vara på samma nivå. Nej, alla personer har inte samma intelligens och kommer inte lära sig precis samma saker. Man är inte mer eller mindre värd på grund av sitt IQ, men det betyder inte att skillnaderna inte finns. Får man rätt stöd och utmaning som barn med högt IQ kan det vara avgörande för att i framtiden göra något som är utvecklande både för individ och samhälle. Vi behöver våra snillen, hur mycket folk än tycker att det känns skrytsamt att ens nämna IQ. Precis som vi behöver våra hantverkare, personer som brinner för omsorgen och så vidare. Alla kan inte vara bra på allt, men vi kan stötta personer att ta vara på deras förmågor.

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!