Såg att någon hade kommenterat men jag kan inte citera.
Självklart är det kul när barn är framåt och utvecklas. TS ska vara stolt, men ALLA föräldrar ska vara stolta över sina barn oavsett om de lär sig gå när de är 9 månader eller 5 år!
Jag tycker det allra mesta på listan tillhör saker som en 3-3,5-åring kan, oavsett om de inte visar det. Jag ifrågasatte bara vissa punkter eftersom TS får det att låta som att barnet faktiskt kan mycket mer än vad jag tror att barnet kan egentligen. Jag tycker att TS ska vara stolt över barnet, inte över de saker som barnet presterar. Vill inte trycka ner dem på något sätt men vissa punkter låter lite otrovärdigt (helt förstående pga barnets ålder!)
Och till det sista, det är stor skillnad på om barnen utvecklas eller om barnen lär sig. Om man förhör barnet varje dag på siffrorna och räknar med barnet så är det inte så konstigt om barnet kan siffrorna 1 år tidigare än det barn som bara frågar sina föräldrar då och då när barnet hör någon prata om siffror. Med andra ord, ett barn som blir "tränad" är inte tidig utvecklad. Det barn som själv tar initiativet att lära sig är tidigt utvecklat.
Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.
- De flesta 3-åringar går på toa själv och kan torka sig, däremot kan det alltid finnas risk för att det händer en olycka. Att förneka detta vore konstigt! Sluta med blöja vid 1 ½ år är relativt tidigt, dock finns det barn som slutar med blöja före året tack vare EC.
Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.
- Klä av och på är inte ovanligt, däremot undrar jag hur barnet kan knyta skorna. Är det något ni tränat henne till eller vaknade hon bara upp och kunde det helt plötsligt en dag?
Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.
- Själv skulle jag hjälpa till även om barnet kunde då risken för slarv är hög.
- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.
- Om barnet borstar till en frisyr är det tidigt, om barnet däremot borstar ut trassel (så att man kan dra kammen genom håret utan att den fastnar) är det normalt. Om hårspännena blir rakt och det ser bra ut så är det ganska tidigt. Om hon däremot bara sätter dit dom är det inget speciellt att hurra över.
- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.
- De flesta barn kan och vill lägga upp mat själv. Dock kan det alltid finnas risk för söl, precis som för oss vuxna. Skala potatis och bena kotletter är det inte många barn som kan!
-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.
- Det tror jag inte alls på. BVC har sagt att majoriteten av alla barn talar rent vid 4-5 år. Övriga talar rent senare pga språkstörningar. Ytterst få, i jämförelse med antalet barn, talar rent före 4 årsåldern. Att ditt barn talar rent nu som 3-åring kan vara möjligt men som 2-åring? Isåfall får du nog anmäla er till guiness rekord bok då det är YTTERST ovanligt. Dock kan man bli "döv" när det gäller sina egna barn. Man är så van med hur de pratar att man tror att de är duktigare än vad de är. Behöver ju inte vara så i ert fall, men det är snudd på omöjligt enligt mig.
- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.
- Namn och efternamn kan de allra flesta barn. Runt 7-9 år kan de flesta tala om när de fyller år.
- Kan våran adress och hemtelefon nummer.
- Mobilnumret vore bra att kunna. Hemtelefon och adress känns lite för mycket...
-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.
- Varför behöver barnet veta hur gamla ni är ??
- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
- Kan alla färger
- Som jag skrev tidigare, menar du de vanliga färgerna (blå, röd, gul, grön osv) eller alla färger?
-Förstår skämt
- Där måste ni verkligen ha lyckats för inte ens jag förstår alla skämt!
- Förstår tid som idag, imorgon, igår.
- Kan kommunicera och föra en dialog
-Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.
- Låter helt normalt