Inlägg från: Lyckliga Lotta |Visa alla inlägg
  • Lyckliga Lotta

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min son på snart 3 år kan också väldigt mycket.... Och han har helt underbar jäkla humor. Dessvärre avskyr han att lyda och bevisa saker och spela duktig. Nä nä, en riktig busunge som inte gör något på beställning men kan om han vill. 
    Ditt barn är säkert jätteduktigt TS men lyssnar ungen på er jämt och gör precis som ni säger när han/ hon ska lära sig rabbla adresser osv.... Ärligt nyfiken. Min son kan kissa och bajsa på toan men han tycker det är supertrist och jag får liksom tvinga dit honom. Han har helt enkelt inget intresse...

• Lyckliga Lotta
    Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:55:44 följande:
    För övrigt tycker jag att vi i Sverige borde bli bättre på att ta vara på barns talanger inte bara inom musik och idrott, utan också när de är duktiga på klassiska läsämnen i skolan som matematik, språk, historia o.s.v. Det känns som att det är så djupt rotat i den svenska kulturen att alla ska vara lika, alla ska bara vara godkända i våra klassiska skolämnen.

I länder som USA och Japan t.ex. tar man direkt tillvara på barnens talanger även inom vanliga skolämnen. På gott och ont kanske, men det tycker jag ändå att vi borde bli bättre på här också och inte stoppa upp barnets utveckling och intresse i ämnet bara för att de jämnåriga inte är lika duktiga.
    Håller helt och hållet med ovanstående. När jag tänker tillbaka på min uppväxt kan jag minnas många gånger man blev tillbakahålld. Särskilt av mina föräldrar. Mitt mål i min uppfostran är att låta min son hitat sin egen väg. Visst finns vi här för att guida och stötta men han får bestämma ganska mycket själv och vi låter han testa sina gränser så mycket det går..
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!