Regnig måndag skrev 2012-05-26 14:23:13 följande:
Någon sa att vi måste satsa mer på högpresterande barn. Jag anser att det är helt fel. Föräldrarna måste ta sitt ansvar där och själva stimulera sina barn. Skolan ska satsa så att alla har en hygglig chans att bli bäst på det de är bäst på. Så funkar det inte idag och till dess så ska vi inte lägga resurser på mer elitisk inriktning utan det åligger föräldrarna.
Jag håller delvis med att det inte är skolans uppgift att utbilda barnet på elitnivå. Nu för tiden med de individuella läroplanerna kan man säkert ta tillvara på barnets talanger och intressen bättre också.
MEN hur ska föräldrarna kunna stimulera och ta ansvar för sina smarta barn, när barnen på en viss nivå blir duktigare i ämnet än vad föräldrarna själva är? Det borde finnas kurser på mer avancerad nivå i matematik, språk, historia, fysik o.s.v. för barn, så som det finns i andra länder. Till rimlig kostnad eller i kommunal regi givetvis. Precis som barn håller på med musik och idrott på fritiden borde det finnas fler möjligheter till att förkovra sig i ämnen som språk, matematik o.s.v. i Sverige.
Ett exempel. Jag började som åttaåring att programmera enkla program och spel på vår hemdator, genom att läsa en instruktionsbok. Men ingen vuxen i min närhet kunde någonting om detta och kunde därför inte heller hjälpa mig efter en viss nivå. Det fanns ingen kurs eller utbildning jag kunde gå som var anpassad för barn med min talang/intresse. Detta ledde till att mitt intresse och min talang "dog ut". Tänk om jag hade haft möjligheten att utveckla den talangen istället!