• BookLady

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 14:26:46 följande:
    Jag vill veta hur mycket andra 3 åringar kan. Om min dotter är väldigt unik eller om det finns flera 3 åringar som är på min dotters nivå. Jag vill verkligen inte skryta men jag visste att jag skulle få många avundsjuka svar, pikar och annat, det är liksom FL. 

Härligt TS, så roligt både för er och er dotter! . Min tjej fyller 4 nu om ett par veckor, här är lite av det hon gör:

- Läser sen ca 2,5-3 år, har precis börjat läsa tyst för sig själv, som hon säger. Men vill helst att man läser för henne ändå. Vi har aldrig pressat eller drillat henne heller, det enda vi gjorde var att ge henne tillgång till bokstavspussel tidigt, berätta vad bokstäverna hette och läsa några ABC-böcker i samband med annan bokläsning. Hon har ett hästminne och snappade bokstäverna direkt. Läskoden knäckte hon helt själv allra första gången vi satte ihop två bokstäver K och O. Innan vi hann säga nåt utbrister hon: "Det blir KO!"

- Räknar felfritt till ca 50, har inte lärt sig sextio, sjuttio osv och uppåt än, men har förstått själva räknesystemet. Kan räkna + och -, lätta tal förstås men har förstått poängen.  

- Klär också på sig själv, går själv på toa, sätter i hårspännen själv och borstar håret själv, fast jag får rätta till frisyren efteråt ibland

-  Väldigt språkligt begåvad, började prata mycket tidigt och nästan helt rent på en gång. Numera rättar hon oss om vi säger "djurdoktorn" och påpekar "det heter faktiskt veterinär!". Använder ord som "naturligtvis", leker ordlekar som hon hittar på själv, rimmar osv. 

- Jättesugen på att lära sig hur allt möjligt fungerar. Började redan vid 2,5-3 år fråga saker som "vad händer när man dör", "vad finns det inne i jorden", "hur kan man röra sig", "vad finns inne i huvudet" osv. Ett tag läste vi bara faktaböcker för barn för henne för hon gillade sånt mest.

- Vet inte om det här är positivt eller inte, men jag tycker hon är extremt tidig med det här med killar! Hon har redan meddelat att hon är "kär" i två killar hos sin dagmamma, leker bara med dem och de håller ihop, sitter brevid varandra och har tom stängt in sig i en mörk klädkammare bara hon och en av killarna en gång på ett kalas! Jag tappade bort henne och gick runt och letade, öppnade och där sitter de och flinar!   

• BookLady
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 15:15:44 följande:
    Seriöst? Har ditt barn läst sen det var 1 -1,5 år gammalt?

Nej, 2,5-3. Hennes pappa påstod att hon kunde läsa redan innan 2,5 om jag inte minns rätt men jag trodde inte på honom, trodde det var önsketänkande . Tills jag såg henne läsa/ljuda ett ord på ett juicepaket som jag visste att hon inte kunde. Hon läste det sen undrade hon vad det var.
  • BookLady
    BookLady skrev 2012-05-26 17:11:48 följande:

Nej, 2,5-3. Hennes pappa påstod att hon kunde läsa redan innan 2,5 om jag inte minns rätt men jag trodde inte på honom, trodde det var önsketänkande . Tills jag såg henne läsa/ljuda ett ord på ett juicepaket som jag visste att hon inte kunde. Hon läste det sen undrade hon vad det var.
    Om jag inte minns FEL ska det vara förstås.
  • BookLady
    Anonym (min oxå) skrev 2012-05-26 16:09:45 följande:
    Min dotter är oxå långt före sina jämnåriga.

MEN det kan oxå tyda på någon form av diagnos tex aspberger osv.
    Nu säger jag definitivt inte att det är så!!

Jag uppmuntrar min dotter med och hon kan många bokstäver och läsa enklare ord även skriva någon få. Hon är drygt 2år! 

Häftigt! Ungefär som min gjorde. Skriva gör hon fortfarande inte med penna men på datorn har hon skrivit sen hon var ca 2,5. Men faktum är att vi haft en viss oro för henne när det gällt asperger eftersom hon inte funkade superbra socialt och vi föräldrar har gått på BUP, fast dottern har de aldrig träffat. Nu går det mycket bättre så vi har slutat på BUP, ingen utredning gjordes och inga åtgärder sattes in, men vi har koll ändå.
  • BookLady
    Plutteli skrev 2012-05-26 18:03:20 följande:
    Kul att hon är tidig men försök att träna henne i det sociala också för det är faktiskt svårare än allt det andra, speciellt för barn som är tidiga. Jag var själv ett tidigt barn och det är inte fören nu i vuxen ålder jag kan få det sociala att fungera eftersom jag i yngre ålder helt enkelt inte passade in eftersom jag var för mogen för min ålder, hade fel intressen, tyckte att sånt andra gillade var korkat m.m. (tex att supa skallen av sig varje helg i gymnasiet).

Mina egna barn är mer "som alla andra", tidigt i vissa saker, senare i annat ;) Min tvåa är den som är tidigast och över medel i utveckling för sin ålder. Hon är inte ens 1.5 år men har ett rikt ordförråd och sätter redan ihop ord när hon pratar (Tex "Sitta där", "Hej då Pappa", "Läs igen!") Hon kan skruva på och av lock, stapla saker, sticka nycklar i nyckelhål (vanliga alltså inte större leksaksnycklar), Ta av sig kläder (tröjor, byxor, skor), ta på sig lättare kläder som tröjor/klänningar. Hon har ett väldigt bra logiskt tänkande tex trycka på knappar i rätt ordning, enklare memory m.m.
    Med pedagogiska leksaker kommer man långt men det gäller ju att tänka till för att utmana de tidiga barnen och samtidigt inte glömma bort vikten av social anpassning!
    Åååååå hoppas min dotter blir som du! Vilken önskedröm att ha en tonåring som tycker det är idiotiskt och inte vill supa skallen av sig!   
  • BookLady
    Anonym (AM) skrev 2012-05-26 20:12:24 följande:
    Jag har lite samma tankar som dig, men min son sticker ut på det empatiska / sociala hållet. Han var bara något år när vi började se hans otroligt utvecklade empatiska förmåga och nu när han är tre är han väldigt social och populärast på förskolan. I övrigt är han normal i utvecklingen, men det här sociala har intresserat mig. Han är verkligen diplomatisk på en hög nivå. Han bråkar och skriker aldrig, utan lyckas alltid hitta andra sätt att få som han vill och samtidigt göra alla andra nöjda också. Han är inte manipulativ, han är dipolomat.
     Jag antar att det min son har är en form av särbegåvning eller tidig utveckling och det är intressant att se och följa. 

Vad härligt det låter! Den sortens begåvning verkar min begåvade dotter dessvärre inte ha fått så jättemycket av. Häromdagen när jag kom och skulle hämta henne hos dagmamman stod hon och 3-åringen hon är "kär" i och vrålade åt varandra "NÄÄÄ!" "JOOO!" lät som ett gammalt gift par som storgrälar...
  • BookLady
    KathyR skrev 2012-05-26 19:57:47 följande:
    Jag själv gick när jag var 9 månader, pratade rent när jag var 2 år och enligt min mamma tyckte många att jag var en intelligent barn som liten, var tidig med allt och kan nog jämföras lite med din dotter.

Jag gick ut 9:an med 30 poäng, gick IV, hoppade av gymnasiet efer två år (då hade jag gått ettan två gånger), påbörjade studier på Komvux men hoppade av för jag blev gravid när jag var 20 med ett svin som Pappa till mitt barn, levde i ett helvete med honom tills barnet fyllde 1 år och idag bor vi hos min mamma. Jag är 23 och hon 2,5 år. Och förresten så är jag arbetslös, så jag går på SOC.

Bli inte alldeles för till dig för att hon är smart, ha ha.

Vad tråkigt att höra . Låter som att du hade förutsättningar som du av någon anledning inte kunnat ta vara på.
  • BookLady

Om man ska ta sig själv som exempel så var jag också väldigt tidig språkligt, var noga med hur man skulle prata, säga "rätt" osv precis som dottern är nu, och började läsa när jag var omkring 4. Hon är tidigare än jag var, och jag blev delvis "drillad" också vilket hon inte blir. Jag har alltid älskat språk och böcker, det är nog min största "talang" tror jag och jag jobbar med bokutgivning idag. 

Min inställning till hur man ska stötta sitt barn bäst i lärandet är iaf att hon ska få syssla med allt som hon tycker är kul, som hon vill och visar fallenhet för. Jag tänker ge henne möjlighet att inhämta kunskap på så många olika områden som möjligt precis som vi gav henne första bokstavspusslet när hon bara var något år och ge henne tillfälle att testa en mängd olika aktiviteter. Så stöttar man barnet i det som det själv visar störst intresse för. Det tror jag ger goda chanser för att barnet sen verkligen hittar sin "nisch" och kommer göra något som det både verkligen tycker om och är duktig på.

• BookLady

Hur stolt tror ni att Loreens mamma är just nu? . De har visst en jättebra relation och hon är med i Baku för att stötta läste jag i en intervju. Så hon är säkert stolt över sin dotter oavsett vad hon gör. Men hon lär inte vara MINDRE stolt för att hon vunnit hela faderullan. Det är inget fel med att vara stolt över att ens barn gör bra saker heller även om man är stolt över dem bara för att de finns till också!

• BookLady
    Helle333 skrev 2012-05-27 09:11:04 följande:
    Coolt =D

Min dotter är bara 9,5 månader. Hon chockade BVC-läkaren när hon var 6 månader med att krypa. Och då hade hon redan gjort det ett par veckor. Inte för att jag tycker det är särskilt konstigt med 6 månaders som kryper men iallafall.
    Hon äter helst själv. Hon kan inte använda gaffeln och skeden ännu (menar att hon inte kan placera maten själv på besticket) men lägger man på gröt eller fäster en makaron på gaffeln så tar hon den och stoppar själv in den i munnen. Det har hon gjort sedan hon var 5 månader gammal. Nu äter hon mycket plockmat, äter fortfarande helst själv och hon försöker med sked och gaffeln med ger upp efter en liten stund och använder händerna. Funkar lika bra =)  Jag kommer bli väldigt förvånad om hon inte går utan stöd inom två månader. I samband med att hon började krypa reste hon sig själv när hon håller i något och har i flera veckor gått utefter saker.

Haha, kul. På tal om chockade kom jag på när vi var med dottern hos ett par vänner som har både flera barn och barnbarn, minns inte exakt hur gammal hon var men omkring 1 år, och vi satt runt matbordet. Hon sitter i min väninnas knä och pillar på hennes halsband. Plötsligt utbrister hon högt, rent och tydligt "HALSBAND!" Min kompis höll på att ramla av stolen och sa "Va hon PRATAR!" . Hon var verkligen extremt tidig med att prata och pratade väldigt tydligt, och lärde sig svåra ord. Ett av hennes första ord var "konkurs". Det var för att pappas jobb hade konkat och vi pratade om det. Och inte nog med det, hon ville veta vad konkurs var också. Hon brukade gå omkring och öva på längre svårare ord som PA-RA-PLY.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!