Min 3 åring är smart för sin ålder!
Kul att hon är tidig men försök att träna henne i det sociala också för det är faktiskt svårare än allt det andra, speciellt för barn som är tidiga. Jag var själv ett tidigt barn och det är inte fören nu i vuxen ålder jag kan få det sociala att fungera eftersom jag i yngre ålder helt enkelt inte passade in eftersom jag var för mogen för min ålder, hade fel intressen, tyckte att sånt andra gillade var korkat m.m. (tex att supa skallen av sig varje helg i gymnasiet).
Mina egna barn är mer "som alla andra", tidigt i vissa saker, senare i annat ;) Min tvåa är den som är tidigast och över medel i utveckling för sin ålder. Hon är inte ens 1.5 år men har ett rikt ordförråd och sätter redan ihop ord när hon pratar (Tex "Sitta där", "Hej då Pappa", "Läs igen!") Hon kan skruva på och av lock, stapla saker, sticka nycklar i nyckelhål (vanliga alltså inte större leksaksnycklar), Ta av sig kläder (tröjor, byxor, skor), ta på sig lättare kläder som tröjor/klänningar. Hon har ett väldigt bra logiskt tänkande tex trycka på knappar i rätt ordning, enklare memory m.m.
Med pedagogiska leksaker kommer man långt men det gäller ju att tänka till för att utmana de tidiga barnen och samtidigt inte glömma bort vikten av social anpassning!