Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Det låter ju rätt normalt men varför i allsin dar vill man prompt ha en 3-åring att kunna rabbla allas samtliga namn, adress, telefon osv? I mina öron låter det som ganska mycket papegojvarning.

Poängen är att man ska vara stolt över sina barn bara för att de är de, för de färdigheter de kan och inte vad de tvingats att lära sig rabbla utantill.

Smarthet har ju ganska lite med saken att göra, dessutom fokuserar man på fel sak. Man stirrar sig blind på en sak och glömmer resterande 99.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 11:45:06 följande:
    Men ge dig... Varför har vissa så stort behov av att trycka ner andra? TS dotter är uppenbarligen snabb i utvecklingen, och det är ju roligt. Hon har inte jämfört sitt barn med andra genom att säga att andra barn är dåliga. Hon måste få vara stolt över sitt barn utan att andra ska känna sig provocerade!
    Varför tar du illa vid dig?
    Du väljer själv hur du vill tolka saker och uppenbarligen väljer du att se det som ett påhopp. Varför?
    Jag har 100% färgseende vilket är ovanligt och jag tycker att det är en adekvat fråga eftersom blått inte bara är blått i min värld.

Varför får man inte ifrågasätta bara för att det finns någon ömhudad typ som känner sig kränkt?
  • Regnig måndag
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 11:54:41 följande:
    Hon kan inte våra namn och våran adress och telefonnummer, inte ALLAS.
    Jag menade inom familjen och ionte hela Sverige. Jag trodde att det var underförstått men det blev rätt otydligt märte jag. Jag ber om ursäkt för förvirringen det skapade.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 12:03:11 följande:
    Jag tycker bara att det är löjligt att ifrågasätta i syfte att TS ska fatta att hennes barn inte är så smart som hon tror (eller vad syftet annars skulle vara).
    Du har ingen aning om mitt syfte, så det där blir bara fånigt sagt av någon som bor i de lättkränktas land.
    Dessutom har du riktigt taskig läsförmåga eftersom jag förklarade varför och hur, information du vägrar ta till dig. Självklart eftersom det nödvändigtvis inte stryker medhårs.

Säg mig, varför håller du inte till på bloggar? Där behöver du aldrig någonsin bli ifrågasatt om du inte vill.
  • Regnig måndag
    viseversa skrev 2012-05-26 12:08:06 följande:
    Oj då här blev man agro=). Nej det sticker inte i mina ögon för du ser ju hur smart MIN unge är=)
    Fast jag håller med TS.
    Man kan ifrågasätta men att du blev provocerat och ger igen är rätt uppenbart. Sånt tillhör sandlådan faktiskt.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 12:11:54 följande:
    Jag blir inte kränkt för detta handlar inte om mig, och jag har heller inga barn. Så nej, jag tar inte åt mig. Jag tycker bara att du skämmer ut dig själv, jag bryr mig inte vad ditt syfte är. Om någon säger till mig att deras barn är tidigt med många saker så säger jag "grattis". Jag börjar inte förhöra personen för att se om jag håller med dom först, för det är inte upp till mig att bedöma. Om föräldern upplever barnet som smart så är det vad jag går efter. Roligt för dom!
    Eh, jo du bryr dig om syftet eftersom du inledde med det. Läs igen vad du själv skrev så uppfattar säkert tom du det.

Jag gav en förklaring att du inte vill förstå eller är förmögen att ta till dig någon annan åsikt är bara pinsam. För din del, inte min.

Hur du pratar, vad du säger är totalt ointressant. Du gör so,m du gör, jag som jag gör.
    Fö, vilken rätt har du att ifrågasätta mig och hur jag gör, du pratar om att det inte är god ton att göra det.
    Men vänta... Naturligtvis gäller det tugget bara andra och inte dig själv! Det är alltid så när folk försöker fläta till andra på FL.

Sorry, du är ordentligt bortgjord.
  • Regnig måndag
    Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:50:12 följande:
    Oj vad många verkar sura och avundsjuka i sina svar!

Barn som är intelligentare än genomsnittet har alltid fascinerat mig. Många vuxna verkar bli fascinerade och uppslukade av ovanligt söta och vackra barn, men jag blir uppslukad av de smarta. Kanske för att jag själv var lillgammal och smart för min ålder. Inte riktigt lika smart som de andra i tråden dock, jag var bara tvåspråkig som 3-åring, kunde läsa och skriva först som 4-åring, skrev och illustrerade min första "bok" som 6-åring och programmerade dataspel som 8-åring. ;)

Det jag märkt själv genom egna erfarenheter är dock att vissa vuxna nästan blir skrämda eller provocerade av smarta barn. Jag blev också "stoppad" i min utveckling för att klasskamraterna skulle komma ikapp.
    Oj, jag tycker att det är tvärtom, att det är otroligt vanligt med föräldrar som pratar om sina "smarta barn" och tom så att många vill att de ska hoppa över klasser. Att de missar mycket annat tänker de inte på utan de är, som du säger, uppslukade av sina barns smarthet.
    Jag tror mest att det handlar om att man är rätt distanslös, saknar perspektiv och inte kan vara objektiv eller kritisk i förhållande till sitt eget barns prestationer. För prestationer är vad det handlar om, att barnet inte kan bara-vara utan kan-göra.

Skolan har fungerat så dåligt som du säger men jag ser att stora förändringar faktiskt har skett de senaste 10-20 åren. Tror säkert att det beror på vilken skola det handlar om men idag har skolan en helt annan inriktning med individuella läroplaner.  Det ser jag inte som det största problemet utan faktiskt för de barn som inte är logiskt lagda eller har svårt för det abstrakta tänkandet. Skolan är teoretisk och en grupp som glöms bort helt är praktikerna, de som lär sig via kroppen och inte via bokstäver. Det handlar inte om smarthet utan om lärstil men iom att skolan ser ut som den gör och krav på satsningar på en typ av intelligens (logik) så kommer dessa barn att halka på efterkälken från början.

Någon sa att vi måste satsa mer på högpresterande barn. Jag anser att det är helt fel. Föräldrarna måste ta sitt ansvar där och själva stimulera sina barn. Skolan ska satsa så att alla har en hygglig chans att bli bäst på det de är bäst på. Så funkar det inte idag och till dess så ska vi inte lägga resurser på mer elitisk inriktning utan det åligger föräldrarna.
  • Regnig måndag
    Anonym (Genius) skrev 2012-05-26 14:29:31 följande:
    Har ett barn som är särbegåvat, och ett som är helt normalbegåvat. Tyvärr tenderar man (vi) att jämföra det normalbegåvade barnet med det särbegåvade barnet. Det är inte helt lyckat, kan jag säga, för det normalbegåvade barnet, då man (jag) ibland undrar om det barnet är lite "korkat", vilket det naturligtvis inte är.

Varje barn utvecklas individuellt. Vissa lär sig snabbt, andra behöver lite längre tid på sig. I det långa loppet brukar det dock jämna ut sig och de flesta visar sig vara normalbegåvade vid ungefär 18 års ålder.
    Rätt klassiskt.
    Försök hitta det som det normalbegåvade är duktigare på, för det finns om man vill se det.
    Sen hänger det mycket på vad man tycker är en begåvning, helt enkelt att man överskattar en viss typ av begåvning och undervärderar en annan.
    Ta Zlatan som exempel. Jag har den bilden av honom att han intellektuellt kanske inte har alla hästar i stallet men med bollen är han ett geni. Vem är mest begåvad, han eller Einstein som knappt kunde klä sig själv?
  • Regnig måndag
    Nape skrev 2012-05-26 14:37:52 följande:
    Men ååh, jäkla Jante! Fram för mer skryt! Varför blir folk så provocerade?

ALLA barn är unika, det är fritt fram att vara en stolt förälder.

Varför vill så många "trycka till" en förälder som är stolt? Istället för att bara glädjas med denne?

Min son är fyra och kan inte torka rumpan själv. Men han är så SNÄLL mot alla barn och djur, riktigt go och omtänksam. Och jag är STOLT! Min fina grabb!
    Och varför blir folk så kränkta om man frågar och undrar?

Finns bara ett svar: FL.... Drömmer
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 14:53:29 följande:
    Mitt barn är väl dum i huvudet då för mitt barn kan varken läsa eller skriva och bara räkna till 7 och mitt barn ligg väl efter med då den är 3.5år!
    Varför säger du så?
    Varför inte inse att alla är olika, inte minst barn?
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!