Inlägg från: Anonym (Stolt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stolt?)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

När jag läser om såna här ämnen funderar jag på vad man egentligen lägger i ordet stolt. Jag tycker nämligen att det rimmar så illa när föräldrar pratar om att de är stolta över sina barn för att de gör X och Y. Är man inte stolt över sina barn för de personer de är, oavsett vad de presterar? Är det inte risk att det slår snett i tänket om man hela tiden kopplar ihop stolthet och prestation?

Sen känner jag ju att lite stolt och imponerad och glad blir man ju när ens barn klarar en viss grej, oavsett om det är tidigt eller sent. Vi känner oss just nu imponerade över vår 3,5-åring som håller på att sluta med blöjor och varje gång hon fixar hela toagrejen själv. Och det är otroligt kul att se hur stolt hon är över sig själv. Men i andras ögon är hon ju jättesen att sluta med blöja. Men det påverkar ju inte vår familjs känsla över att hon klarar det nu. Vi vet ju varför det var rätt för henne att göra det nu och inte tidigare. Alltså blir det totalt irrelevant att höra om andra som är så stolta över att deras barn gjorde samma sak vid två år eller så, det var ju det barnets förutsättningar som gjorde det, inte något annat.

• Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 22:43:51 följande:
    Jag tycker jante kan slänga sig hårt och brutalt i väggen!

Självklart är jag stolt över att mina barn är de dem är och lika självklart är jag jäkligt stolt över det de gör när det är något bra! Jag är inte imponerad - jag är stolt!
    Självklart!

Den enda gången jag ser att det går snett är om man är omogen som förälder och individ och inte lyckas skilja på sak och person!
    Jag förstår inte helt hur du menar. Menar du att jag har fel eller någon annan? Har du missat all debatt som varit om tjejer som går in i väggen eller blir deprimerade för att hela deras självkänsla sitter ihop med deras självförtroende, dvs presterar de inte, är de inte snygga och duktiga osv, då duger de inte.

Och sen var jag ute efter en reflektion över just ordet stolt. Betyder en förälders stolthet att föräldern på något sätt har en del i barnets prestation, dvs kan föräldern på något sätt ta åt sig äran? Eller handlar det enbart om allmän glädje med barnet?
  • Anonym (Stolt?)
    Maturo skrev 2012-05-26 22:51:53 följande:
    Håller med.  Ett barn med självkänsla vet att det är fantastiskt för att det är den det är, inte för vad den presterar!

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/berom-...

Ts din dotter verkar ju vara väldigt framåt oavsett! Glad
    Bra artikel. För att citera ur den något jag precis vill fånga:

"Det andra näringsämnet som göder självkänslan är att barnen får känna sig värdefulla för andra personer. Och då inte bara för vad de gör, utan helt enkelt för att de finns till."
  • Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 23:39:31 följande:
    Du ville ha reflektion över ordet stolt och fick det även om svaret inte föll dig på läppen.

Utbrända tjejer har inget med sakfrågan att göra, speciellt inte med tanke på att du är ute efter reflektion över ordet stolt.
    Du svarade på mitt inlägg så hetsigt och det förstod jag inte riktigt varför, det var mitt första inlägg i diskussionen så jag förstod inte varför du bemötte med sån hetsig ton. Så jag var helt ärlig med att jag inte förstod vad du menade.

Så vill du fortsätta diskutera med mig kanske du kan formulera om dig lite lugnt.
  • Anonym (Stolt?)
    Anonym skrev 2012-05-27 11:31:52 följande:
    Jättekul att din dotter är så duktig (jag har dock ingen koll på alls vad 3-åringar brukar kunna). Men varför känner du stolthet? Jag undrar för att jag verkligen vill veta, det är ingen pik.

Jag trodde stolthet hörde ihop med aktiva val, att välja det som är snällast eller bäst, kanske minst osjälviskt eller det som visar mest omtanke. Jag kan inte förstå känslan stolthet i sammanhanget 'mitt barn kan'. Har bekanta som använt ordet stolt p.g.a deras barn kunde gå vid 10 månaders ålder, som om de inte hade varit stolta om han varit 12 månader.

Hade du inte känt samma stolthet över din dotter om hon inte klarat av att göra dessa saker förrän hon var 5 år?
    Precis så funderar jag också!
  • Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-27 13:41:35 följande:
    Jag svarade inte ett dugg hetsigt.

Sluta tolka varje inlägg som en personlig förolämpning utan testa med att läsa det som står utan en massa tolkningar så kommer du att upptäcka det också.

Jag formulerar mig precis som jag vill inom reglerna. Om du inte kan acceptera det är det bara för dig att inse att ett textbaserat forum inte är det uttrycksmedel som passar bäst för dig!
    Men alltså vad är problemet? Jag frågar lugnt vad du menar, för att jag inte förstod. Är det FL-lag att man måste förstå precis vad alla skriver omgående eller vad?

Men ta du din påtvingade semester, lugna ner dig lite och återkom sen och läs igenom det både du och jag skrivit så kanske du har en annan syn på vad som står. För jag har inte tagit något som en personlig förolämpning, tvärtom ställde jag frågan vad du menar, just för att jag inte skulle tolka något fel eller så. Men det var tydligen inte bra heller. Jag börjar undra om du sammanblandar mig med någon annan, för mina tre inlägg i diskussionen borde inte kunna få de reaktioner jag upplever att jag får från dig...
  • Anonym (Stolt?)
    Beckah82 skrev 2012-05-27 17:36:44 följande:
    Orkar absolut inte läsa tråden, men vill bara gratta dig TS. Din dotter är ju praktiskt taget redo att flytta hemifrån!

Orkar inte svara på din fråga om vad mina barn kan/kunde vid 3 års ålder, då jag inte alls ser vad det har för betydelse i din dotters utveckling och en jämförelse är jag verkligen inte intresserad av.

Jag kan säga att jag har väldigt barn som varit väldigt tidiga på väldigt många områden och det skriver jag enbart som en förklaring till det jag ska skriva här näst;

Jag tycker det är en självklarhet att man ska vara stolt över ditt/sina barn och glädjas över deras framsteg. Det har ju inget med ålder att göra. Stolt och glad är naturligt att man blir, när barnet tex lär sig att gå och den känslan av stolthet är precis lika stor, härlig och adekvat, oavsett om barnet är 6 månader eller 2 år när hen lär sig att gå.

Tyvärr anses det lite fult att berätta om sina barns framsteg om de råkar vara tidiga i sin utveckling, vilket gör att vi som har tidiga barn får en hel del skit och ofta känner att vi inte får samma rätt och utrymme att vara stolta och berätta.

Anledningen är att andra kan ta illa vid sig då de uppfattar den sunda stoltheten som SKRYT. Väldigt trist när man i själva verket bara är stolt och hade varit lika stolt om barnet varit äldre. Sen finns det undantag. Det finns föräldrar som inte alls bara är stolta, utan är stolta och skryter för att barnet är tidigt. Att barnet lärt sig gå är inte det primära, utan att barnet lärde sig gå vid 6 månaders ålder, är det viktiga att framhäva för dessa föräldrar. Dessa föräldrar förstör för oss som bara är genuint stolta, men råkar ha ett tidigt barn. Dessa föräldrar är oerhört störande.

Baserat på din trådstart så är du solklart en sådan förälder. 
    Jag vet en mamma med två småbarn som alltid skriver stolt och duktig i samma mening, oerhört ofta återkommande. Dvs barnet är så duktig på det och det och de är så stolta över barnen som är så duktiga. Det tycker jag känns skrytsamt och som att de bara är stolta för att barnen är duktiga. Så jag undrar ju hur de hade känt om barnen varit sena (nu råkar deras barn vara väldigt tidiga).
  • Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-27 22:17:06 följande:
    Och?

Jag tycker att vi skryter alltför lite över våra barn!
    Faktiskt.
    När det gnälls och klagas över våra egna barn så höjer ingen ögonbrynen men jävlar i mig om man skryter och är stolt! Då ska fan komma och pina en efter att man kölhalats.

Därför blir det så jävla fel som när man som jag ställer en helt vanlig fråga "hur menar du", därför att det tolkas som att man försöker praktisera voodoo.

Mer stolthet och mer skryt således oavsett vilkmen nivå barnen är på. De tävlar liksom inte mot alla andra barn utan de tävlar mot sig själva. 
    Fast varför behöver man skryta för andra utanför familjen ? Jag berättar ju glatt om alla barnens framsteg för närmsta familjen, för de känner ju barnen och delar glädjen i framstegen. Men varför känner man behov av att skryta för vänner, bekanta och arbetskamrater? Blir det inte väldigt lätt just en tävling då, just för att det är lätt att känna som att ens egna barn vore sämre på något sätt när någon annan håller på och pratar om hur bra deras barn är?

I och för sig tror jag inte jag gnäller särskilt över barnen heller till utomstående, jag pratar mycket om barnen ja, men mer reflekterande och konstaterande, gillar att utbyta erfarenheter och få råd och tips.

Sen menar jag fortfarande att det var jag som frågade "hur menar du" för att jag inte förstod hur DU menade. Men vi kan ju fortsätta vara förvirrade över vem som är förvirrad då...
  • Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-27 22:27:18 följande:
    Vad finns det för rationell anledning att inte göra det?
    Ät man så ömhudad att man inte kan med sina medmänniskors vardag oavsett om det är skryt eller gnäll så ska man nog överväga att leva som eremit alternativt börja bearbeta sin egen bitterhet.

Att du känner det som en tävling är något du får jobba med istället för att försöka förändra världen så att alla passar dig.
    Jag pratar dock i allmänna termer här, jag skriver "man" för att poängtera att det inte är mig själv jag pratar om. Det är ju många här i tråden som skrivit om att det lätt blir tävling mellan föräldrar osv. Och jag tävlar inte, eftersom mitt äldsta barn är rätt sen med mycket av det som andra föräldrar gärna framhåller så skulle det vara oerhört orättvist mot henne om vi gick runt och jämförde och tyckte det var jobbigt att hon är sen istället för att vi gläds med hennes utveckling där den är. För hon utvecklas väldigt starkt men är fortfarande klart sen.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!