• Angie99

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Är det helt normalt att kunna skriva sitt namn när man är tre och kunna skriva alla bokstäver i alfabetet och räkna till 100?? Isåfall är nog min pojk efterbliven då för han kan då inte det.

Det är nog helt normalt att inte kunna också. Vissa kan vissa saker, andra andra...
    Tycker bara inte att det är något överdrivet genibarn. En del barn på dagis där jag jobbade kunde detta, en del 5-åringar kunde inte ens gul/röd/grön/blå. Det är nog olika. En 2-åring kunde alla bilmärken och kunde säga vilket märke det var på leksaksbilarna genom att bara titta på dom. Jag fick titta under för att se om det stämde. Det var lite imponerande!

• Angie99
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-27 15:32:37 följande:
    Förutom att skala potatis, bena kotletter, tala rent som 2-åring och att räkna till 100!
    Håller dock med angående fiskspö/fiskespö. Utan att förnedra TS så tycker jag att ts själv skulle dra nytta av att vara lika lättlärd och nyfiken som dottern.
    Tja, skala potatis är nog inte så svårt om man övar lite. De flesta i den åldern gillar ju att pilla med småpill. Räkna till 100 går också om man övar in det. Barn är som svampar. Tala rent...Hmmm...Beror nog på vilka ord/meningar vi pratar om här. Tror nog inte att en 2-åring har ett fullt utvecklat ordförråd precis. Men vill man skryta som TS uppenbarligen försöker med så kan man ju låtsas att barnet talar rent, trots moderns bristande svenska kunskaper. (Det heter inte våran adress...)
  • Angie99
    Cardiaca skrev 2012-05-27 15:51:31 följande:
    Finns det specifiskt svenska kunskaper? Eller hur menar du nu, när vi ändå är i farten med att peka ut helt onödiga grejer bara för att vara dryga?
    Sorry, svenskkunskaper. Särskrivning är en av mina dåliga sidor då jag länge bott i ett engelsktalande land. Skriver ofta jul gran och team möte. Men så har jag ju inte heller påstått att min 3 åring kunde prata rent när han/hon var 2. Jag menar då måste man ju vara ett geni på svenska språket själv!
  • Angie99
    BookLady skrev 2012-05-27 16:11:21 följande:
    Dumheter. Min dotter pratade också helt rent i stort sett från det hon började prata och definitivt i 2-årsåldern. Hon hade lite konstiga uttryck för sig precis i början, tex var Bondgård "Buguck", men hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt. Så fort hon lärde sig vad det verkligen hette blev det B-O-N-D-G-Å-R-D. Du skulle träffa min dotter och höra hur hon pratar. Man hör varenda ord och stavelse och har gjort så länge. Hon har inte fyllt 4 än.
    Men, hallå... Säger man buguck istället för bondgård så pratar man inte rent! Vad är i så fall prata orent för dig?
  • Angie99
    BookLady skrev 2012-05-27 17:01:57 följande:
    Nej jag skrev ju det, precis när hon började prata var det lite såna ord som kom, men i 2-årsåldern pratade hon rent och nu rättar hon oss tom på såna saker som hunn-dagis - "nej det ska vara hunD-dagis!". Då pratar man definitivt rent . Men prata orent kan ju också betyda rätt ord men sluddrigt eller otydligt tal, att inte kunna säga R och S eller blanda ihop B och D eller liknande.
    Du skrev "hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt".
    Hur kan hon ha gjort det när buguck inte är ett ord. Då är det väl inte rent?
  • Angie99
    Emeliie89 skrev 2012-05-27 19:12:40 följande:
    Underbart! Grattis :) Min son är 21 månader och har precis tagit B körkort. Han pluggar även latin och på fredagar lagar han trerätters till hela familjen. Man blir ju så stolt!
    Hahahahahaha!
  • Angie99
    BookLady skrev 2012-05-27 19:11:36 följande:
    Okej, då använde jag fel ord. Det var "rent" i betydelsen MOROT och inte MOJOT. Hon ville säga buguck och sa B-U-G-U-CK, och inte bvhuck. Hade jag kunnat fonetisk skrift hade jag kunna skriva buguck fonetiskt och hur det bör uttalas ljudmässigt även om det är ett felaktigt ord. I betydelsen "rätt ord" var det givetvis inte rent. Kan vi skippa hårklyverierna nu?
    Men är du tappad eller? Hon ville väl för sjutton inte säga buguck hon ville väl säga bondgård och kunde ju inte uttala det rätt, vilket är fullt normalt.
    Jag betvivlar inte att din dotter pratar bra, säkert över snittet men man behöver ju inte överdriva. Precis som TS barn säkert är tidigt med mycket, men är det något att starta en tråd om? Är hon själv osäker på hur hon ska berömma sitt barn eller vill hon bara veta hur duktig hennes barn är och därmed hon som mamma? Korkat är det ialla fall och det är ju inte precis några världsomvändande grejer barnet gör.
    Du vill ju påpeka att ditt barn pratade perfekt redan från typ födseln så att TS barn kunde prata rent vid 2 år är väl inget?
  • Angie99

Du verkar i alla fall tappad eller åtminstone halvdöv om du tror att ditt barns andra ord efter mamma var konkurs.
    Det var nog det roligaste på länge!
    Jag hoppas du skaffar fler barn så vi kan höja nivån en smula här i världen.
    Tack och godnatt.

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!